Shabbadang skrev:
Det där fpörstod jag inte. Kan du förklara?
Det handlar om vilka objektiv som finns till respektive format. En snabb normal kan vara exempelvis 50/1,4 på fullformat, men för att få motsvarande bildvinkel och skärpedjup på DX så skulle det krävas ett 33/0,93. Något sådant kommer vi aldrig att få se. Går man vidvinkligare så blir det ännu värre! Ett såpass enkelt och relativt billigt objektiv som 24/2,8 skulle motsvaras av 16/1,9.
De fasta objektiven för FF är dessutom på vidvinkelsidan mycket små och behändiga (dock ej zoomarna). Ett Sigma 30/1,4 (för DX) är betydligt större och tyngre än ett Nikkor 50/1,4, trots den kortare brännvidden.
Om vi sen betänker att FF-formatet
dessutom ger möjlighet till lägre brus, så finns här alltså en mycket stor fördel om man tänker fotografera vid lågt ljus. Objektivutbudet är enormt!
Men, om man fotar mest i gott ljus och inte är så intresserad av kort skärpedjup så kan det istället vara tvärtom. En bra normalzoom för FF kostar och väger avsevärt mer än en dito för DX. Det är inte ens säkert att skärpan över hela bilden blir lika bra med FF.
Jag letar själv efter en lämplig ersättare till min Fuji S2, som jag tycker har lite för dåliga egenskaper när det gäller dynamiskt omfång och brus vid högre ISO. Jag ahr funderat på D2x för att den bland annat har audioinspelning vilket passar mig bra, jag använder det en hel del för att ta röstanteckningar till bilderna. Något sådant finns väl inte på D300 (av någon anledning)? Om jag inte ska ha en kamera med röstinspelning så känner jag att jag lika gärna kunde prova en Fuji S5 eftersom man kan få dem billigt nu och de lär ju ha finfint dynamiskt omgfång. Synpunkter?
Du ska definitivt inte skaffa en D2X om du vill ha bra dynamiskt omfång och goda brusegenskaper vid höga ISO-tal. D300 slår för övrigt S5 på brusfronten vid högre ISO (om jag minns rätt från något test i en tidning jag såg).
Som jag ser det så är det oundvikligt att FF blir standardformatet inom något år. Alla tillverkares bajonettfattningar (utom 4:3-systemet) är egentligen avsedda för 24x36-formatet, så det är naturligt att man återvänder till detta i takt med att sensorerna blir billigare.
Är det just lågt brus och bra omfång du vill ha i dina bilder så är antagligen D700 överlägsen allt annat du kan få för pengarna.