Annons

Nikon D300 vs D90

Produkter
(logga in för att koppla)

prober

Medlem
Tänkte köpa en beg. kamera till damen undrar lite vilket som är bästa av D300 och D90
gärna tips om vad man skall tänka på
 
Ställ dig frågan vad hon kommer att fotografera och hur hon kommer att använda kameran. Om hon går på automatikspåret och vill krångla så litet som möjligt, inte har krav på snabbare serietagning eller att kameran måste vara robust, gå på D90. D90 är också litet mindre och lättare, passar nog mindre händer. I annat fall D300. Jag har haft båda och gillade också båda men på litet olika sätt. /Frode
 
Ställ dig frågan vad hon kommer att fotografera och hur hon kommer att använda kameran. Om hon går på automatikspåret och vill krångla så litet som möjligt, inte har krav på snabbare serietagning eller att kameran måste vara robust, gå på D90. D90 är också litet mindre och lättare, passar nog mindre händer. I annat fall D300. Jag har haft båda och gillade också båda men på litet olika sätt. /Frode

Tack för tipsen
 
Kan säga så här från min synvinkel.
Jag har aldrig ägt en D90 men en bekant till mig har en. Vi var ute och fotade och provkörde varandras kameror. Min första reaktion var, pyttelitet hus. Jag började min Nikon story med en D40x när jag bytte upp mig till D300 insåg jag att storleken och framför allt vikten på huset var av stor betydelse, fördel D300.
D300 i sig är en semiproffs kamera, man får in i helvete mycket kamera för pengarna samt att den är byggd som ett stridsfordon.
Jag skulle utan tvekan säga D300.
 
En skillnad utöver det fotografiska är att du kan filma med D90, men inte D300. Är filmfunktionen viktig, men du ändå önskar en D300, så finns filmfunktionen på D300s.

Lycka till med ditt val!
 
Jag skulle vilja säga att fördelarna D300s har över D300 är fler än bara filmningen!

Dubbla minneskort, bättre kontroller med separat knapp för liveview och lite andra småsaker gör större skillnad än man tror! Speciellt liveview tycker jag är mycket bättre på D300s.
 
Jag har både D90 och D300, bildmässigt så är det ingen skillnad. D90 är lättare och mindre om man vill ha ett sådant hus. Det som jag tycker talar mest för D300 är att det är så tydliga "rattar", gillar att man en blick på kameran direkt kan se vilken typ av AF, ljusmätning etc man har inställt. Spärren runt funktionsratten är mycket värt, jämfört med D90 som man tar upp och ratten har flyttat sig. Live-view är lite rörigt att hitta på D300 som sagt. Finjustering av fokus kan man göra på D300.
 
D7000 finns inte med som ett alternativ?
Den är ju annars en väldigt bra kombo av D90 och D300.
Jag har den och är supernöjd med den fast utan batterigreppet skulle jag inte vilja vara, mina små händer till trots.
 
Jag väcker den här tråden för jag är ungefär intresserad av samma sak.

d300s vs d90

jag vill ha d300s för att d300 var så jävla skön att hålla i. den kostar mer än d90 och har sämre bildresultat. jag kan inte riktigt förmå mig att köpa d300s. finns det någon kvalite i bild som är bättre hos d300 än d90. jag tänkte på antalet fokuspunkter. den är väl snabbare än d90 fast det behöver jag eg inte så det är ju inte så viktigt. Och min d90 verkar svårsåld konstigt nog. d7000 är väl populärare antar jag och kanske mer prisvärd.

samt har d300s samma grepp som d300?
 
Greppet på D300 och D300s är inte identiskt, men av samma typ. Gillar du den ena gillar du nästan garanterat den andra. Sedan har D300s ett par fördelar vad gäller direktknappar och dubbla minneskort över D300 som gör den lite trevligare att jobba med.

Vad gäller bildkvalitén så får du titta väldigt noga om du ska hitta skillnader till D90:s fördel. De finns i mätningar, men i verkligheten märker du inget. Dessutom gör skillnaderna i att jobba med kamerorna att du garanterat får bättre bilder med D300s i svåra situationer.

Gillar du greppet hos D300 ska du definitivt satsa på den! Det är en helt annan sak att jobba med en kamera av den typen.
 
tack för snabbt svar

det oroar mig lite att du säger att det inte är exakt samma grepp. då måste jag hitta nån och testa, jag tänkte förut köpa en d600 och vart mycket besviken på att den inte kändes bra att hålla i. sen testa jag en d800 och de hade ett helt annat gummi så kameran sitter som gjuten i handen, mycket påminnandes om d300.

ja jag försöker hitta lite fler argument eftersom de rear ut d300s nu för 8000. Jag har ju en d90 och har försökt sälja den för 3000 begagnade men det verkar rätt segt.

måste erkänna att jag var dum som sålde min d300.

på vilket sätt kan man få bättre bilder i svåra situationer menar du? föratt den är snabbare och har fler fokuspunkter? eller mer lättåtkomliga knappar?
 
tack för snabbt svar

det oroar mig lite att du säger att det inte är exakt samma grepp. då måste jag hitta nån och testa, jag tänkte förut köpa en d600 och vart mycket besviken på att den inte kändes bra att hålla i. sen testa jag en d800 och de hade ett helt annat gummi så kameran sitter som gjuten i handen, mycket påminnandes om d300.

Det är samma gummi som på D300 och D800. Det är bara lite bredare än på gamla D300 och D200 för att få plats med de dubbla minneskorten.

på vilket sätt kan man få bättre bilder i svåra situationer menar du? föratt den är snabbare och har fler fokuspunkter? eller mer lättåtkomliga knappar?

Ja, både ock. Men har du haft en D300 innan vet du ju vad jag pratar om redan antar jag.
 
Nej inte riktigt
jag använder inte kameran så
ingen sportfotograf direkt, snarare långsam
och jag fick aldrig fason på det där 3d läget riktigt
eller vad de kalla det

låter ju bra med gummit ivarje fall
 
Fotar du inte snabba motiv kan du glömma 3D-läget, det kommer inte till sin rätt framför den gamla vanliga metoden förrän det blir svåra lägen.

Då har du kanske inget större behov av en D300s på det sättet, men gillar du greppet är det ju skäl nog!

Gillade du inte greppet på D600 är ju knappast D7000 ett alternativ heller och de två är ju de enda jag tror skulle vara aktuella för dig.

Har du funderat på en D700?
 
Ja jo jag plåtar fåglar ibland förstås

hade jag inte haft en d90 hade jag kanske köpt en d7000 men nej den är inget för mig
jag var väl inne på en d800 istället för d600 men den är ju lite dyr än så länge
hoppades de skulle sänka priset som over there
men inget händer
kanske kommer nåt i mellandagarna vem vet

det sorgliga med d300s är att de bara har rea idag, he he, en timme kvar...
så det var väl lite för ont om tid
 
vad jag kan minnas så fick D90n samma sensor som D300an, bara i ett mindre hus typ..så hårt draget så är det ingen skillnad i bildkvalitet. Möjligen att dom putsade lite till på brushanteringen lite till D90s fördel, sen är det andra saker som gör lite skillnad istället..af, kontroller, storlek mm..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.