ANNONS
Annons

Nikon D300 med Nikkor 80-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mauritz_W

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar om det är någon med en Nikon D300 som har testat med Nikkor 80-400 linsen. Den har ju fått kritik att den är lite långsam med AF. Jag undrar hur den är med en en D300 som ju skall vara mycket snabbare vad gäller AF.

Grejjen är väl egentligen att 80-400 inte är ett objektiv med AF-S, alltså att den saknar Silent Wave-motorn. Men hur den funkar med D300 ska jag låta vara osagt...

// Daniel

Jag har använt Nikkor 80-400vr på både D200 o D2x, och fort gick det inte. Och jag tycker inte att min D300 har vassare skruvmotor. Så du får nog inte hoppas på nån revolution angående fokusfart.

/Leif

Det kanske är smart att vänta ett tag, det ryktas om att Nikon kommer att släppa en uppdaterad 80-400 med AF-S på PMA mässan i slutet av januari.

/kent

Mauritz_W skrev:
Vad rekommenderar ni. En Nikkor 80-400 eller en 70-200 /2,8 med en konverterare?
Jag har bada. Har dessutom just bytt fran D2X till D300.

70-200 ar ljusar snabbare vid snabba motiv. Till vardags sa funkar det precis lika bra. 70-200 ar skarpare fullt oppen upp till 200 medan 80-400 ar skarpare over 200mm (70-200 + TC17II). Inga jatteskillnader dock forutom fullt oppna dar 70-200 ar mycket battre.

Jag ar lite trott pa kritiken av 80-400 (AF). Om du inte platar snabb sport och har ett modernt kamerahus sa spelar det i stort satt ingen roll. Med ett modernt hus sa hittar AF nastan alltid nagot att lasa pa. Och med vardagliga motiv pa ett vettigt avstand sa ar AF pa 80-400 tillrackligt snabbt. Problemet borjar om kameran missar att hitta fokus eller om du ofta behover ga mellan oandligt och mycket korta avstand.

Med min aldre D100 sa var det annorlunda. Dess AF ar inte alls i samma klass som de i D300 och D2. Missade ofta att lasa pa ett motiv med laaaang tid behovd for att ga till nargransen och tillbaka....

En rekommendation.....70-200 pga dess prestanda fullt oppen och att det ar en 2.8 vilket du behover i Sverie under vintern. Daremot packar jag alltid 80-400 pa resor soderut nar jag vet att ljuset racker till.....

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.