Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

divander

Aktiv medlem
Nikon släpper info om D200 i morgon och spekulationerna kring D200 går på sista versen. Är det inte då dags att dra igång nya spekulationer om Nikons nästa drag i kampen om fotograferna? Dags att ställa sig i kö för Nikons nästa proffshus? Om den kommer att se ut så här så ska den ha något aldeles extra innaför gummit och magnesiumet innan jag blir övertygad.
 

Bilagor

  • nikond3.jpg.jpg
    nikond3.jpg.jpg
    47.8 KB · Visningar: 1,748
defenitionen på 'nu' kan ju ifrågasättas.

Men den kommer, annars kan ju nikon hälsa hem till hela markanden.
 
Jag vet hur den där bilden kom till. Den gjordes då Nikons designer var ute på lunch och städaren passade på att rita lite på Nikons nya prototyp.
 
Duktig hemmatecknare har varit igång...

Men å andra sidan hade det varit rätt hyfsat innovativt o fräckt om den såg ut såhär.
Hade inte tvekat en sekund på att köpa den...

Plus att den ser ju rätt ergonomisk ut...

//P
 
Får nog hålla med om att den ser ut som en överjäst bulle. ;o)

Huruvida den är ergonomisk lär nog kunna diskuteras. Som ergonom ställer jag mig nog frågande. Dels till utseende, men främst till om folk i allmänhet vet vad ergonomi är...
 
morfius skrev:
Får nog hålla med om att den ser ut som en överjäst bulle. ;o)

Huruvida den är ergonomisk lär nog kunna diskuteras. Som ergonom ställer jag mig nog frågande. Dels till utseende, men främst till om folk i allmänhet vet vad ergonomi är...

Möjligt, men den ser ju greppvänlig ut,
men eftersom vi har ett proffs här, berätta varför inte denna inte skulle kunna vara ergonomisk? ; )
 
morfius skrev:
Får nog hålla med om att den ser ut som en överjäst bulle. ;o)

Huruvida den är ergonomisk lär nog kunna diskuteras. Som ergonom ställer jag mig nog frågande. Dels till utseende, men främst till om folk i allmänhet vet vad ergonomi är...

Ok vi byter ord. Den ser aerodynamisk ut. Jätte viktigt nu när nikon blåser förbi canon i 250 km/h i ytterfilen......
 
Peter Nessler skrev:
Möjligt, men den ser ju greppvänlig ut,
men eftersom vi har ett proffs här, berätta varför inte denna inte skulle kunna vara ergonomisk? ; )

Om man håller sig till enbart greppvänligheten, vilket är en av delarna som kan kopplas till fysisk ergonomi. Nu är det svårt att veta hur stor kameran är utan några referenser. Men spontant skulle man nog kunna gissa att greppet har ett djup på ca 1 dm. Tittar man på sin hand och funderar hur stor hand som krävs, för att man skall kunna omsluta hela greppet. Så man får ha bra stora händer, helt klart över genomsnittet, för att kunna hålla i kameran. Där med vågar jag påstå att greppets storlek och form inte tar sin utgångspunkt i hur normal hand ser ut. Vilket är ett av de grundläggande kraven för fysisk ergonomi. Men det är som sagt vara svårt att säga huruvida den är ergonomisk eller inte utan att ha ett fysiskt exemplar att utvärdera.

Vad jag vill ha sagt är att ergonomi har inget med bulliga former eller häftig design. Utan hur designen tar sin utgångspunkt i ut vi människor ser ut (fysisk ergonomi) eller tänker (kognitiv ergonomi).
 
morfius skrev:
Om man håller sig till enbart greppvänligheten, vilket är en av delarna som kan kopplas till fysisk ergonomi. Nu är det svårt att veta hur stor kameran är utan några referenser. Men spontant skulle man nog kunna gissa att greppet har ett djup på ca 1 dm. Tittar man på sin hand och funderar hur stor hand som krävs, för att man skall kunna omsluta hela greppet. Så man får ha bra stora händer, helt klart över genomsnittet, för att kunna hålla i kameran. Där med vågar jag påstå att greppets storlek och form inte tar sin utgångspunkt i hur normal hand ser ut. Vilket är ett av de grundläggande kraven för fysisk ergonomi. Men det är som sagt vara svårt att säga huruvida den är ergonomisk eller inte utan att ha ett fysiskt exemplar att utvärdera.

Vad jag vill ha sagt är att ergonomi har inget med bulliga former eller häftig design. Utan hur designen tar sin utgångspunkt i ut vi människor ser ut (fysisk ergonomi) eller tänker (kognitiv ergonomi).

Ok, tack för förklaringen!
Tycker oftast att systemkameror har för snålt tilltaget handtag idag, tycker inte man får bra grepp nog. Lånade en gång en EOS 350 och hade ett 70-200 på detta. Efter ca 1 timme hade jag svinont i handen, eftersom man fick spänna handen stenhårt för att kunna hålla i...
Nikons D70 var lite bättre...
Kanske har jag stora labbar...hmm!

Hälsningar,
Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.