Jag är intresserad utav att köpa antingen en d3 eller en d700..
Jag har läst det mesta om de båda och kan inte hitta några igentligen större skillnader mellan de båda.
700an har inbyggd blixt, men inte 3an. 3an har dubbla kortplatser men inte 700an..
Är det inte mycket mer än så, med tanke på att en av de båda kostar ca 15000 mer än den andra..
Om där är någon som har fått möjligheten att knäppa lite bilder med båda dessa storheter till kameror.. Eller har annan kunskap som ni gärna vill dela med er utav..
Så berätta gärna..
Vilken hade ni valt?
Hej!
Det är lite svårt att säga något tydligt så länge man inte vet till vad du använder kameran.
- Fotograferar du mycket handhållet eller ofta går omkring med stora tunga objektiv är det inbyggda greppet hos D3 en klar fördel.
- Fotograferar du sport är 9 bilder/sekund en klar fördel mot 5 bilder/sekund och en liten men inte oväsentlig fördel mot 8 bilder/sekund
- Använder du kameran yrkesmässigt och fotograferar ihärdigt dag efter dag så kommer slutare och spegel i D3 att hålla längre, den är specad att klara minst 300000 bilder mot hälften hos D700 - och det trots att spegel slutare här kan köras i upp till 11 bilder/sek mot max 8 bilder/sek.
Men
- Reser du mycket och ofta kör med relativt små objektiv så blir D700 med objektiv ett mycket mer lättpackat och viktmässigt trevligare alternativ
- Behöver du då och då lätta upp bilder en aning med en mycket enkel och ljussvag blixt så ingår det med D700 - en inbyggd blixt är mer användbar än många tror, om inte annat som styrenhet för lösa blixtar
- Dammskakning av sensorn gör skillnad och det har inte D3
Skulle jag ut och resa jorden runt på en reportageresa (snälla, snälla, någon ge mig det uppdraget
så skulle jag ta med med mig D700 och några objektiv.
Skulle jag (som jag nu i praktiken nu gör) oftast stå och hålla mig i sargen på hockeyrinkar eller vara i vägen för linjedomare i fotboll så är D3 det givna valet. Samma om jag skulle kuska runt på stan som pressfotograf.
Prisskillnaden på 15000 kan se stor ut, men för alla som läst om eller jobbat med mekaniska konstruktioner inser att den skillnaden lätt motiveras med a) själva kamerahuset och i synnerhet b) slutaren/spegeln hos D3. Min gissning är att Nikon i själva verket har bättre (ur deras synvinkel) marginaler på D700 än på D3.