Annons

Nikon d2x och 5D ute på fältet

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
När jag provade 5d mot d2x fann jag att d2x sk bebprövade autofocus inte var så mycket bättre än 5d-
I vissa fall tycker jag att d2x autofocus uppträder mer nervöst än vad min gamla d1x gjorde. D1x var känd för att hugga i "mörker" utan hjälpbelysning.
Uwe på http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/5D_and_d2x/Canon_5D_Nikon_D2x_intro.html
har testat båda kamerorna. Beskriver för och nackdelar med de båda.
Vad som är intressant för mig är att mina egna konklusioner angående autofocusen har vidimerats av Uwe..
Mikael

Det kanske vore bäst att sälja min D2x, och ställa sig i kö på nya D200. Nu var det ju Canon 5D du relaterade till. Men jag tippar på att d200 har nästan, eller lika bra autofokus som D2x, och vid en försäljning av min kamera så blir det lite pengar över vid ett sånt byte.

/Leif

leffep skrev:
Det kanske vore bäst att sälja min D2x, och ställa sig i kö på nya D200. Nu var det ju Canon 5D du relaterade till. Men jag tippar på att d200 har nästan, eller lika bra autofokus som D2x, och vid en försäljning av min kamera så blir det lite pengar över vid ett sånt byte.

/Leif

Nej- d2x har många kvaliteter. Men autofocusen är lite irriterande, vilket även jag har upptäckt efter 9 månaders användande. Jämför man sedan med en annan kamera och ser att den inte velar omkring på samma sätt blir konklusionen - den andra är tom bättre. Hade jag inte jämfört så skulle jag tycka att d2x autofocus är bra.

Mikael

Många här på forumet, oavsett det det gäller kamera , objektiv, pc eller mac - så måste de försvara vad de själva har införskaffat.Exempel: Har de mac så är den bäst osv.
Jag har sett att min d2x jagar, är mer orolig vad det gäller inställning av autofocus jmf med min d1x . Är den då dålig- nej - men något är sämre enligt de erfarenheter jag har..
Varför? Beroende på pixeltäthet? Uppmätning av kontrastförhållande?
Mikael

Jag tycker det låter märkligt att autofocusen på d2x är sämre än på d1x - nyare modeller är väl oftast bättre, eller åtminstone lika bra som föregångaren.

Skulle det ha med pixeltäthet att göra borde samma fenomen drabba andra tillverkare, och jag har inte sett något om att exempelvis Canons mkII-modeller skulle vara sämre än originalen. Dessutom förstår jag inte riktigt vad pixeltäthet skulle ha med autofocus att göra ...

Har du testat fler d2x, och är det i så fall samma fenomen med dem?

Jag testade för övrigt i tisdags att fotografera basket med min 5d och konstaterade att autofocusen hängde med förvånansvärt bra trots att den inte har så många focuspunkter. Dessutom var resultatet på 3200 ISO fantastiskt.

Jag har också lärt mig att stora displayer samlar på sig en del "guck" när man trycker näsan mot dem ett par timmar (vilket även kommande d200-ägare lär märka) ;)

Det är kul att se att det finns en klase FS-medlemmar som ser kameran som ett verktyg, och använder det verktyg de föredrar (och som passar bäst för situationen) oavsett vad det står på det.

AFE skrev:
Jag tycker det låter märkligt att autofocusen på d2x är sämre än på d1x - nyare modeller är väl oftast bättre, eller åtminstone lika bra som föregångaren.

Skulle det ha med pixeltäthet att göra borde samma fenomen drabba andra tillverkare, och jag har inte sett något om att exempelvis Canons mkII-modeller skulle vara sämre än originalen. Dessutom förstår jag inte riktigt vad pixeltäthet skulle ha med autofocus att göra ...

Har du testat fler d2x, och är det i så fall samma fenomen med dem?

Jag testade för övrigt i tisdags att fotografera basket med min 5d och konstaterade att autofocusen hängde med förvånansvärt bra trots att den inte har så många focuspunkter. Dessutom var resultatet på 3200 ISO fantastiskt.

Jag har också lärt mig att stora displayer samlar på sig en del "guck" när man trycker näsan mot dem ett par timmar (vilket även kommande d200-ägare lär märka) ;)

Det är kul att se att det finns en klase FS-medlemmar som ser kameran som ett verktyg, och använder det verktyg de föredrar (och som passar bäst för situationen) oavsett vad det står på det.
'

Hur styrs autofocusen?
Mikael

Jag har ingen aning, men jag misstänker att det fungerar likadant i digitala och analoga kameror, och det utesluter på något sett allt som har med sensorn att göra ;)

Det är antalet element som används att läsa av kontrastförhållandet. Dessa element har blivit fler i d2x , 11 st. 8 att avläsa lågljussituationer. det verkar som under ett visst kontrastförhållande klarar dessa element inte av lågkontrast som tidigare, därav kasandet i lågljussituatiner med d2x som jag inte upplevde med d1x.
Mikael

macrobild skrev:
Det är antalet element som används att läsa av kontrastförhållandet. Dessa element har blivit fler i d2x , 11 st. 8 att avläsa lågljussituationer. det verkar som under ett visst kontrastförhållande klarar dessa element inte av lågkontrast som tidigare, därav kasandet i lågljussituatiner med d2x som jag inte upplevde med d1x.
Mikael

Jag tolkade ditt inlägg som att det skulle ha med pixlarna i sensorn att göra, men det är alltså de sensorer som speglas upp i "autofocusmojängen" av spegeln du menar?

Man kan dock tycka att även dessa sensorer borde bli bättre i nyare kameror ...

Af modulen 2000 består av 3 ccd sensorer i d2x, jag hade feltänk vad det gäller de små pixlarna. Oavsett det så har jag liksom Uwe sett att d2x har svårigheter att låsa vid lågkontrastmotiv. Vilket jag inte upplevde med d1x
Mikael

macrobild skrev:
Många här på forumet, oavsett det det gäller kamera , objektiv, pc eller mac - så måste de försvara vad de själva har införskaffat.
Därför är det ofta inte så meningsfullt att läsa recensioner av användare på diverse foto-communities. Det är få som kan vara objektiva om sina ägodelar, i synnerhet om det gäller saker som kameror och bilar (och dessutom finns ju ett andrahandsvärde som inte blir bättre av att man dissar sina egna grejor). Många har dessutom inte provat och jämfört alternativen. Men visst är det tillåtet att tycka om sina fotoprylar.

Uppdatering till D2x finns att ladda ner.
Förbättringar angående bla autofocus

# Autofocus performance has been increased.
# An issue that prevented the AF-assist illuminator from firing when the Speedlights listed below were used has been corrected.
SB-29S, SB-29, SB-23, SB-22S, SB-22, SB-20.
# In images captured at a shutter speed of 1/250 s with a Speedlight SB-800, set to Distance-priority manual flash (GN), or Manual flash (M) with flash output set to full (M1/1) mounted on the camera, the top portion was often dark. This issue has been addressed. However, under the circumstances described above only, the guide number is reduced from that of full flash output level by approximately 0.6 EV.
# Images captured at white-balance settings of Incandescent, Direct sunlight, Cloudy, Shade, and Choose color temp. tended to have a reddish tint. This issue has been addressed.
# Errors in Dutch menus have been corrected.

Måste man ha kameran kopplad över Nikon Capture för att uppdatera D2x?
Undrar p.g.a. att jag inte har det programmet.

/Leif

Nej
Ta 2 cf kort , formatera dem i kameran och lägger över a på ena och b på det andra. följ sedan anvisningarna i kameran. Nya batterier ett måste annars vägrar d2x att uppdatera.

NU TILL NÅGÅT som inte finns med på listam
Jag vet inte om jag drömmer-men 800iso och 1600iso ser helt annorlunda ut i struktren.
800iso och svart piano i taskigt ljus. Förstoring 100%
Mikael

Bilagor

• 800iso.jpg
    800iso.jpg
    16.2 KB · Visningar: 304
Jag har inte testat D2X mot 5D, men den klassiska skillnaden mellan Nikons och Canons fokussystem är att Canon är snabba, medans Nikons är lite långsammare men exaktare.

Hur stämmer det på de kameror du nu testat?

D2x och 1dx tycker jag är bättre. Beror på vilken optik som används. 300/2.8 är hypersnabb. 18-70 är långsam.
D2x kasade tidigare på svåra kontrastlösa ytor- klarar detta nu mycket bra efter uppgraderingen. 5D autofocus tycker jag är riktigt bra.

Janne gå ut och kolla om du får bättre/snyggare bildfiler från 800 och 1600iso med din kamera.
Jag vill påstå att något har hänt även med uppräkningen och bruset
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar