Annons

Nikon D2h vs Nikon d200

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Aktiv medlem
Kan inte bestämma mig. Ska jag köpa en begagnad d2h eller en ny d200. Jag behöver erhjälp kan inte bestämma mig.

Mvh Pontus Orre
 
Jag tycker inte att det finns mycket som talar för en D2H. Med en D200 är mer allround.

D2H har visserligen högre bildfrekvens och högre iso. Men behöver du verkligen det på bekostnad av att begränsa dig på allt möjlig annat.

Utbytesbatterier till D2H kostar en del också...
 
tack för svaret magnus, men då ställer jag en fråga tillbaka är det nån ide att köpa en ny kamera eller ska man satsa på en begagnad d200??
 
pontus.orre.foto skrev:
tack för svaret magnus, men då ställer jag en fråga tillbaka är det nån ide att köpa en ny kamera eller ska man satsa på en begagnad d200??

Det är nog supersvårt att hitta en begagnad D200. Hittar du en vill de nog vill ha så mycket betalt att prisskillnaden är mycket liten.

Sedan förlorar du garantin och kan inte dra av momsen.
 
pontus.orre.foto skrev:
räcker en d200 för att plåta mycket bandy, det är ju ändå bara 5 bfs

5 bps är en hel del. Det räcker klart.

Analoga Eos 1 brukar klara 4,5-5 bps med följande autofokus.

Nikon F3 låg på 4 bps...

Så det har ju gått förr... Sport handlar ofta mer om tajming än om höga bildfrekvenser.
 
D200 räcker till mycket sport.

Jag har fotat World Cup störtlopp och Super-G, mountainbike, ishockey (elitserien), rally och andra fartiga saker med en D1X som klarar 3 bilder/sek och det blev bra. Nu har jag köpt en D200 och längtar till vintarn då jag ska fota skidor med den och den är snabbare än min D1X.

D2H är naturligtvis ännu snabbare än både D200 och D1X, men bandy är långsamt jämfört med Bode Miller i störtlopp ... :)

Jag tycker inte serietagningen är det mest intressanta. Jag framhåller nog kamerans förmåga att snabbt hitta AF som mer viktigt. Flera gånger har jag valt bort serietagningen för att koncentrera mig på en kvalitesbild istället för flera halvbra ... det går självklart att göra på olika sätt.

Kom ihåg att skjuta sportbilder är som att jaga, dvs du måste träna på att sikta och skjuta och då är det skytten och inte bössan som är avgörande!

Mitt tips: kör på D200 ...!
 
men det jag saknar mycket med min nuvarande d70 det är storleken jag vill ha en stor och stabil kamera. men man kan ju köpa batterigrepp till d200. de är bra
 
D2h brusar en hel del också, medan D200 räcker gott och väl i kvalitet för i alla fall mina krav upp till 1000-1250 nånstans.
 
hej igen ...
Jag har en D70 också och D200 är en annan värld kan jag tala om ... mycket bättre på allt.

Jag har ett batterigrepp till min D200 och då blir den stabil och bra med stora objektiv och fin till stående bilder. Dessutom kan du köra två batterier samtidigt med greppet, vilket är toppen!

Mitt tips är fortfarande: D200 ...
 
Jag har sett (pratat med) fler och fler proffs som gärna vill ha en D200 som back up och som resekamera för att den ger bra bilder är tillräckligt snabb (inte snabbast) och kan köras både med och utan vertialkgrepp. I ärlighetens namn ska tilläggas att D2-serien har lite skönare ergononomi med inbyggt vertiklagrepp ... men det är dyrare då också och kan inte plockas bort vid tex en resa.

Mitt tips. D200 ... börjar bli tjatigt :)
 
Jag plåtar mycket på vintern och har tre batterier till min D200 för då kan jag hela tiden ha ett på laddning och två i greppet. I D200 kan man se när det ena batteriet tar slut och på så sätt ladda ur det ordentligt och samtidigt hela tiden ha ett fräscht i kameran.

Nu ska jag ut och plåta ... !

Hörs senare.
 
D2H's största fördelar jämfört med D200'an är den betydligt bättre autofocusen och den snabbare bildfrekvensen, annars är D200'an bättre.

D2Hs därimot är bättre en båda dom kamerorna när det gäller actionbilder, men då pratar vi om betydligt mera pengar.

kent.
 
Hej
En pressfotograf som mest beöker idrotsarenor skulle naturligtvis välja en D2H men nöjer man sig med att plåta idrott på seriös amatörnivå och även fota annat så är D200 det bästa alternativet.

I kväll ska jag ut på golfbanan och tar med mig min D200 utan batterigrepp i golfbagen ... enkelt och bra!

Bifogar en bild från dagens fotografering i bohusläns skärgård ... med batterigreppet på!
 

Bilagor

  • segelbat.jpg
    segelbat.jpg
    59.6 KB · Visningar: 559
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.