Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att gå över till digitalsystemkamera och är inne på en nikon d200.
Går det att använda manuella objektiv till den kameran eller måste jag köpa till en adapter och i såfall vad kostar den och tar adaptern något bländarsteg från objektivet? Så är ju fallet om man använder en extender till ett kamerahus.
Hör av Er de som vet.

Du kan använda manuella Nikonobjektiv tillverkade efter 1977 utan adapter. Är de äldre än så måste de vara modifierade till den sk ai-kopplingen.

Tack för svar.

Måste säja att det är rätt duktigt jobbat av Nikon och vara så "bakåtkompatibel"

Tack Jim

Hade exakt denna fråga och har nu fått svar!

(Har en F3 och flera bra manuella objektiv. Vill byta till digitalt. Skulle hellre sett en 24x36-sensor, men D200 verkar ju väldigt bra.)

Havet skrev:
Tack för svar.

Måste säja att det är rätt duktigt jobbat av Nikon och vara så "bakåtkompatibel"

Sant. Dock är det dålig stil att inte ens på kameror som D70 / D100 erbjuda automatisk ljusmätninng md MF-objektiv. (särkilt då proffshusen kostar en bra slant)

Att D50 inte ejrbjuder det kan man ju ha överseende med.

Jag tror skälen till att D200 stödjer manuella gluggar är: Den är semiPro och att Carl Zeiss ska börja tillverka gluggar som mig veterligen inte har några chips.

Nikon hade mao inget val.... Om dem inte ville 'skänka' bort Zeiss till nån konkurrent

schaki skrev:
Sant. Dock är det dålig stil att inte ens på kameror som D70 / D100 erbjuda automatisk ljusmätninng md MF-objektiv. (särkilt då proffshusen kostar en bra slant)

Att D50 inte ejrbjuder det kan man ju ha överseende med.

Jag tror skälen till att D200 stödjer manuella gluggar är: Den är semiPro och att Carl Zeiss ska börja tillverka gluggar som mig veterligen inte har några chips.

Nikon hade mao inget val.... Om dem inte ville 'skänka' bort Zeiss till nån konkurrent

Har Nikon nåt ihop med Zeiss, eller hur menar du??

zeiss gör väl mest optik till sony annars, och sony sensorer till nikon iofs...

Goran skrev:
Har Nikon nåt ihop med Zeiss, eller hur menar du??

zeiss gör väl mest optik till sony annars, och sony sensorer till nikon iofs...

Vet endast att Zeiss ska tillverka objektiv med Nikon-fattning.

Blir intressant att se hur Zeiss kommer att agera, nu när Sony köpte upp Konica-Minolta.

Är nikon smarta ser dem till att Zeiss inte sticker till nån konkurrent. Zeiss's objektiv är för bra för att ratas bort.

jimh skrev:
Du kan använda manuella Nikonobjektiv tillverkade efter 1977 utan adapter. Är de äldre än så måste de vara modifierade till den sk ai-kopplingen.

Hej!

Någon som vet ca priser på vad det kostar att lämna in ett ikke Ai objektiv för modifiering till Ai?

Är inte så händig själv att jag vill ge mig på o fila på farsans gamla klenoder.. :)

Vad är det för adapter som pratas om, det vore kanske ett alternativ..?

tacksam för svar,

mvh Johan

Känner inte till någon i Sverige som sysslar med det. Förr i tiden fanns det utbytesbländarringar från Nikon, då var det lättare. I dag blir det nog att skicka till amerikat för bearbetning om man inte gör det själv.

Fila själv!

Johan,
det är inte alls svårt att fila till ett gammalt Nikkor til Ai! Det klarar du med lite funderande, har själv filat till ett antal. På vissa mycket gamla objektiv måsta man limma på en liten klack (epoxy går bra) så att indexpinnen (eller vad den heter) på kameran tar tag i bländarringen på kameran.

Re: Fila själv!

Lars S skrev:
Johan,
det är inte alls svårt att fila till ett gammalt Nikkor til Ai! Det klarar du med lite funderande, har själv filat till ett antal. På vissa mycket gamla objektiv måsta man limma på en liten klack (epoxy går bra) så att indexpinnen (eller vad den heter) på kameran tar tag i bländarringen på kameran.

Hej Lars!

Har du några tips på exakt vad som skall filas ned? Har efter att ha sett lite grann på länkar att det är den svarta plasten som skall filas ned, men även den lilla metallbygeln va? Kan jag ta ett nytt modernt nikon 50mm f 1.8 o jämföra med?

mvh johan

Det är själva bländarringen som skall filas ned. Den är i aluminium. Hur mycket som skall filas beror på ljusstyrkan. Skall du modifiera ett f/1,8-objektiv kan du kopiera ditt 50/1,8.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto