Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
alltså allvarligt? Inte blir det en allvarlig konkurent till canon 5d...

Från den finska sidan:

Iso:Sensitivity - ISO equivalency 100 to 800

Sensor: CMOS sensor, 23.7 x 15.7mm size

Pris: 2999 euro.

Varför bara till iso 800? Verkar inte riktigt klokt.
 
Även D2X går ju bara till 800 ISO. Sedan kallar man 1600 för HI 1 och 3200 för HI2 vad jag vet.

Och det är väl på HI-lägena som man kan välja brusreducering också...

Det indikerar bara att man har väldigt många pixlar på en sensor i APS-format på D200.

Och ingen har väl trott att Nikon ska göra en kamera som motsvarar 5D? Det går ju stick i stäv mot Nikons uttalade policy att inte satsa på ff.

D200 får garanterat mycket bättre prestanda på seriebildshastighet osv än 5D.

High speed crop-funktion pekar på att D200 är en något avskalad D2X.

Om vi nu kan lita på den finska sidan.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mig känna igen den där finska sidan och jag tror inte att den är korrekt. Bland annat så talas det ju tidigare i tråden om att sensorn kommer från fuji och då är det ju inte fullt så troligt att det är en cmos -jag tycker snarare att den finska sidan verkar vara D2x-specar som någon modifierat en aning.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja lite större sökare skulle ju inte skada på D70, men till trots så tar ju folk en hel del skarpa bilder med denna så kallde P&S kamera....

Om nu sökaren är första prio för dig, antar att du fokuserar manuellt en hel del.. ja då kanske en 5d eller 1dsmark II skulle passa ?



Lycka till.

/P.L
Ju mer jag plåtar desto mer manuellt blir allting. Med D70 går det inget vidare så det blir att välja mellan fokus eller komposition (om objektet rör sig).

Om 5D också passade min plånbok så kanske. 30 tusen + optik, så seriös är jag inte. Nä, jag tror att det blir KM nästa gång on inte Nikon bryr sig om sökaren i det prissegmentet.

Måste erkänna att jag var rätt blåögd när jag köpte D70. Det föll mig aldrig in att en kamera för 10 papp inte skulle ha sökare man kunde fokusera med. Man lär av sina misstag (om man har tur).

Cheers,
Jarek
 
Bilbo2 skrev:
alltså allvarligt? Inte blir det en allvarlig konkurent till canon 5d...

Från den finska sidan:

Iso:Sensitivity - ISO equivalency 100 to 800

Sensor: CMOS sensor, 23.7 x 15.7mm size

Pris: 2999 euro.

Varför bara till iso 800? Verkar inte riktigt klokt.

samma sak som att säga 3fps är inte klokt för en kamera för 30000:-...

"Diffrent tools for diffrent jobs"

/P.L
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
samma sak som att säga 3fps är inte klokt för en kamera för 30000:-...

"Diffrent tools for diffrent jobs"

/P.L
Sant! Jag betalar gladeligen (nåja) 30000:- för en kamera med de brusegenskaper 5D har på höga ISO. Det är viktigt för mig. Jag är knappast i behov av mer än 3 fps.

Men jag avvaktar och kollar vad en eventuell D200 (vi vet ju faktiskt inte vad den kommer att heta) kan göra. Jag fortsätter helst med Nikon så jag slipper byta ut all optik.
 
Slowfinger skrev:
Instämmer. Jag tror också att det är fejk.

Jag är helt övertygad om att det är fejk. Hur sannolikt är det med ett batteripack som tillval på en kamera med ett integrerat vertikalgrepp som kameran på bilden har?

Citat från finska sidan:
" Multi-Function Battery Pack MB-D200 (optional)"
 
boris.bonasin skrev:
Hur sannolikt är det med ett batteripack som tillval på en kamera med ett integrerat vertikalgrepp som kameran på bilden har?

Hahaha!
Man kanske ska hålla batteripacket i vänsterhanden samtidigt som man håller det integrerade vertikalgreppet i höger? :)

Nej, den finska sidan känns inte ett dugg trovärdig.
Då tycker jag att de suddig bilderna som läckte ut från det kinesiska forumet känns betydligt mer verklighetstrogna. F6 i digital tappning, typ.
 
AndersGbg skrev:
Hahaha!
Man kanske ska hålla batteripacket i vänsterhanden samtidigt som man håller det integrerade vertikalgreppet i höger? :)
Har ingen större uppfattning om den finska sidans trovärdighet (men tror den är fejk).

Däremot skulle termen "batteripack" mycket väl kunna innebära ett "internt" batteripack, för att kunna köra kameran också på t.ex. vanliga AA NiMH-batterier, eller CR2 som i D70. Varför inte, jag skulle se det som en stor fördel, då man oftast har en packe NiMH-batterier med sig till blixtar mm (och de går dessutom att få tag på "överallt" och "när som helst". Man får väl t.o.m. ut lite "nödbilder" med några hyfsade alkaline-batterier om det kniper).
 
Men om D200 kommer att kosta runt 30 papp så kommer nog många att köpa D2X istället..

vad tror ni om skillnaderna kommer bli mellan dessa kameror?

Må väl!
 
jarek skrev:
Måste erkänna att jag var rätt blåögd när jag köpte D70. Det föll mig aldrig in att en kamera för 10 papp inte skulle ha sökare man kunde fokusera med. Man lär av sina misstag (om man har tur).

Cheers,
Jarek [/B]
Och jag blev paff när jag hade köpt min Pentax *istDS och efter ett tag insåg att D70/350 INTE hade lika stor sökare som Pentaxen. Tog också för givet att dessa hyllade kameror hade ungefär samma typ av sökare men, heh, knappast. Tur att man gör BRA impulsköp ibland.
 
reflux skrev:
Och jag blev paff när jag hade köpt min Pentax *istDS och efter ett tag insåg att D70/350 INTE hade lika stor sökare som Pentaxen. Tog också för givet att dessa hyllade kameror hade ungefär samma typ av sökare men, heh, knappast. Tur att man gör BRA impulsköp ibland.

Ja jag fattar inte att d70/300/350d kan sälja över huvudtaget.... ?!

/P.L
 
Om jag bara kunnat, så... :)

Ett flertal källor -- både "privata" och "halvofficiella" -- pekar dock på att det kommer att sitta en Fuji-sensor med *mycket* goda prestanda i Nikons nya kamera/-or. Det tror jag blir den stora skillnaden mot D2x.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja jag fattar inte att d70/300/350d kan sälja över huvudtaget.... ?!

/P.L
Kanske inte alla som tycker att en stor sökare är särskilt viktigt på en DSLR... För mig är det dock det eftersom jag måste kunna fokusera manuellt i svagt ljus. Whatever.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.