Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 innan 13 maj

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk vad klädsamt det vore ifall Nikon, Japanfoto och de andra som omnämns kunde bemöta kritiken om långa leveranstider (Ja, inte Japanfoto då...).

Exempelvis vore det trevligt att få ett ärligt svar från Nikon varför det är så olika i olika länder och varför just Sverige ligger så risigt till. Nikon kan ju inte ens leverera objektiv (har väntat på 12-24mm i en och en halv månad nu och ingen på Nikon vet något (säger de)).

Japanfoto borde i sin tu berätta hur de så snabbt får fatt på alla D200 som de säljer.

Hallå!! Vakna, Nikon! Bemöt kritiken!!

//L
 
Epilog

Jag (som startade den här tråden) tackade just nej till en D200 som jag köat för(!). Orsaken var att jag fick möjlighet att köpa en Fuji Finepix S3 Pro till ett bra pris. Och när jag kollade upp den här på sidan så tyckte nästan alla de som svarade att den hade ett stort plus: Bildkvaliteten, och ett stort minus: Den sparar långsamt (speciellt RAW). Eftersom jag inte har så bråttom när jag plåtar (trots att jag kallar mig Snapshooter ;-), eftersom jag får den till ett bra pris, och eftersom den tar alla mina Nikon-gluggar så valde jag S3:an.

Med risk för att ställa till det i köerna så ger jag alla D200-intresserade följande tips: Först ställde jag mig i kö hos den proffsbutik där jag köpt alla mina Nikongrejor. Där står jag efter ganska lång tid fortfarande på plats 65 (som jag ska säga upp imorgon, och göra personen på plats 66 lite gladare). När jag istället ställde mig i kö i den lite mindre proffsiga butiken för kameror, framkallning, mobiltelefoner och bärbara ghettoblasters på hörnet tog det bara tre veckor. Så, gå till "fel" butik om ni vill köpa den över disk i Sverige istället för på nätet innan sommaren är över. Kamerorna som kommer in till Sverige verkar fördelas jämnt mellan butikerna utan fördel för proffsbutikerna.

P.S. Nej tack, skicka helst inga tråkiga mail om att D200 är bättre än S3 ;-) Men allmäna tips om S3 är alltid välkomna.

P.P.S. Och kolla gärna upp Fujin, många säger att bildkvaliteten klart spöar D200:an. Fuji har en egenutvecklad CCD i alla sina nya kameror som är grym.
 
Senast ändrad:
Re: Epilog

snapshooter skrev:
P.S. Nej tack, skicka helst inga tråkiga mail om att D200 är bättre än S3 ;-) Men allmäna tips om S3 är alltid välkomna.

P.P.S. Och kolla gärna upp Fujin, många säger att bildkvaliteten klart spöar D200:an. Fuji har en egenutvecklad CCD i alla sina nya kameror som är grym.

Japp, den ger väldigt bra bildkvalité - men det är också det enda ;p

Ett tips är att, om det inte redan är gjort, uppgradera den genom fuji. Se nedanstående länk

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200601/02/20060102221308_ADF020/20060102221308_ADF020.dbp.asp
 
Tack för tipset. Jag ska kolla. För övrigt lär den spara ungefär dubbelt så fort om man använder xD-kort istället för Flash-minne. Den har ju ingångar för båda. Men det kanske inte var nån nyhet. Att köra på 1GB-kort istället för större kort rekommenderas också för att snabba upp nedsparandet en smula. Jag har faktiskt testat en S3 en helg nyligen, och antingen är jag världens segaste fotograf eller också var den uppdaterad för jag tänkte inte så mycket på att den var långsam trots att jag körde RAW hela tiden.
 
Re: Epilog

snapshooter skrev:
...................................................
P.P.S. Och kolla gärna upp Fujin, många säger att bildkvaliteten klart spöar D200:an. Fuji har en egenutvecklad CCD i alla sina nya kameror som är grym.
Har en gammal kompis som emellanåt arbetar som bröllopsfotograf i US där de är sjukligt (mitt sätt att se det) griniga med sina bröllopsbilder.
Han säger att Fuji S3 är den i särklass bästa digitala kameran för bröllop... ja, eller portätt överhuvud taget eftersom den klarar såväl perfekta hudtoner som det där hemska dynamikområdet: solbelyst siden i en klänning och muslinstyg i en slöja -->> frack/svart smoking i skugga.
Andra kameror (fullframes) ger större men påtagligt tekniskt sämre bilder (grisröda???? "pigred faces and sooted tuxedos") som kunderna emellanåt totalvägrar att acceptera.
Själv är jag helt neutral eftersom jag varken plåtar bröllop (yrkesmässigt) eller digitalt. Jag bara citerar.
Us
 
Senast ändrad:
"pigred faces"? Låter som om killen sett bilder från Canon tagna i jpg. Eller möjligen råbilder framkallade i Rawshooter ;-)
 
Slowfinger skrev:
"pigred faces"? Låter som om killen sett bilder från Canon tagna i jpg. Eller möjligen råbilder framkallade i Rawshooter ;-)

Hallå, hallå!
Hur bär man sig åt att få högröda ansikten i Rawshooter. Jag använder den och får mycket fina porträtt...

//L
 
Hallå hallå! Jag överdrev lite och skojade lite också. Men faktum är att jag hade problem med att, särskilt äldre människor med ytliga blodkärl, fick "fyllenäsor" i Rawshooter. I alla fall med D70. Det funkade bättre med Capture ones och Adobes råkonverterare.
Prova att köra ett ansikte med high contrast i "appearance" så får du fram den effekten lite överdriven. Men det kanske inte är likadant med D200?
 
Hey, Slowfinger!

Lyckades att få fram ett häftigt rödstick när jag plåtade min dotter med blixten igår. Skulle testa mitt hett efterlängtade 12-24mm och brände av en laddning med olika inställningar.

Lyckades få ett klart rödstick på henne (utan att hon har ytliga blodkärl), men så i natt när jag låg och tänkte, kom jag på att vitbalansen satte jag på hennes vit/grön-randiga tröja. Förmodligen så var det så att jag missade det vita och prickade det gröna.

Men - jag ska hålla utkik efter dessa näsor och prova vidare. Tur man kan ställa om vitbalansen med spaken, så man inte behöver använda det Rawshooter föreslår.

Ha det!!

//L
 
Det skiljer nog mellan kameror också, men jag hade svårt att få till bra hudtoner i Rawshooter med min D70. Men igår laddade jag ner RS Premium 2006 som jag ska testa lite. Programmet är ju helt underbart och det är det program jag helst skulle vilja använda. Snabbt, lättjobbat osv.

Det går säkert att fixa rödsticket i någon preferences-inställning.

Ha´de!
 
Jo - det är det jag menar med "spaken" jag skrev om. Man drar i reglaget för vitbalansen högst upp till höger i RS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.