Utan att verka otrevlig tror jag sökfunktionen kan hjälpa dig finna flera liknande trådar. Letar du där så får du rätt mycket info.
Tycker du skall ställa dig fråga HUR du använder din kamera, hur ofta och på vilket sätt. Fundera över vilken typ av fotograf du är. Vad är det som inte D70 år bra på? Jag skulle vilja påstå att D200 givetvis på många sätt är en bättre kamera men det är ju å andra sidan inte så märkligt. Den heter trots allt D200 vilket är en större och mer påkostad modell än D80. För någon kan hastighet vara en tillräcklig egenskap för att valet skall falla på D200. För andra är det vädertätningen eller möjligheten att få ljusmätning på gamla linser.
Utan att vara taskig så tycker jag rätt många hakat på den stora D200-trenden något orefelkterande över vad det är för kamera man egentligen behöver och vilket typ av behov man egentligen har. MEN MEN, har man pengar så är det kanske inga problem, då spelar det kanske ingen roll. Då kan man ju alltid köpa det man vill. Man kanske inte blir en bättre fotograf men kanske en gladare.
För mig var hastighet och vädertätning inte så särskilt viktigt i dagsläget. Jag ville ha en större ljusare sökare, kanske möjlighet till batterigrepp och lite andra saker och för det räckte D80 rätt längt. Jag tycker uppgraderingen från D70 till D80 var en bra investinring och lade istället de extra pengarnapå nya linser som enligt mig hjälper mig mer och gör fotandet mer kul än om jag valt en D200 och begränsa mig till enklare objektiv.