Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKON D200 eller D80 eller annat val?

Produkter
(logga in för att koppla)

darklord

Medlem
Går i tankar att byta ut min NIKON D70 mot en ny och bättre.

Tittat på NIKON D200 och D80, som jag förstår är D80 bättre på vissa saker medans D200 är högre bygg kvalitet. VAd talar för och imot?

Kan jag använda mina objektiv och blixtar från D70'n ?

Skulle ni välja en annan kamera ?
Andra tips!

MAthias
 
Optik & blixt som fungerar på D70 fungerar även med D80 och D200. Om du har optik som inte är riktigt på topp kommer detta troligen att märkas
lite tydligare när du tar steget från 6 Mpx till 10 Mpx. För de flesta funkar nog D80 alldeles
utmärkt! Själv sitter jag visserligen med D200 (en underbart fin kamera!) men det handlar nog delvis om att jag råkar ha råd nu för tiden.

/Roger
 
Utan att verka otrevlig tror jag sökfunktionen kan hjälpa dig finna flera liknande trådar. Letar du där så får du rätt mycket info.

Tycker du skall ställa dig fråga HUR du använder din kamera, hur ofta och på vilket sätt. Fundera över vilken typ av fotograf du är. Vad är det som inte D70 år bra på? Jag skulle vilja påstå att D200 givetvis på många sätt är en bättre kamera men det är ju å andra sidan inte så märkligt. Den heter trots allt D200 vilket är en större och mer påkostad modell än D80. För någon kan hastighet vara en tillräcklig egenskap för att valet skall falla på D200. För andra är det vädertätningen eller möjligheten att få ljusmätning på gamla linser.

Utan att vara taskig så tycker jag rätt många hakat på den stora D200-trenden något orefelkterande över vad det är för kamera man egentligen behöver och vilket typ av behov man egentligen har. MEN MEN, har man pengar så är det kanske inga problem, då spelar det kanske ingen roll. Då kan man ju alltid köpa det man vill. Man kanske inte blir en bättre fotograf men kanske en gladare.

För mig var hastighet och vädertätning inte så särskilt viktigt i dagsläget. Jag ville ha en större ljusare sökare, kanske möjlighet till batterigrepp och lite andra saker och för det räckte D80 rätt längt. Jag tycker uppgraderingen från D70 till D80 var en bra investinring och lade istället de extra pengarnapå nya linser som enligt mig hjälper mig mer och gör fotandet mer kul än om jag valt en D200 och begränsa mig till enklare objektiv.
 
TACKAR!

Stort tack för era svar !

Extra stort tack till Johan som gav en rättvis och beskrivande förklaring på hans val.

Jag hade problem med att min D70 stängde av sig och låste sig. Då lämnade jag in den till Nikon som uppgraderade den till nyare chip och efter det så äter kameran batterier! Står den ett dygn avstängd är batteriet slut. Förutom detta är jag mycket nöjd med kameran och tycker den är toppen,

Blev extremt sugen att byta upp mig till D200 när den släpptes men blev lite klyven när D80 släpptes och enligt vissa har några bättre funktioner som D200 saknar. Så frågan är vad jag skall göra? Eller går det att rätta till min D70 och lägga pengarna på nya objektiv? Svårt?

Jag fotar mycket bilar och sport men även människor på olika sätt.

Så fler tips är varmt mottaget?

Vore även intressant att få lite tips om vad jag borde köpa för glugg om jag köper en D80 respektive D200.

Tackar för visat intresse !

Mathias
 
Jeppe skrev:
Vad är du missnöjd med, på din D70?
Vad tror du D200/D80 skall tillföra din fotografi?

Du har säkert helt rätt, men jag har lite problem med kameran, vilket gör att jag vill byta eller lösa mitt problem. Kameran är även en av de första D70 som såldes i Sverige. Trevligt verktyg !

Mathias
 
HRL skrev:
Optik & blixt som fungerar på D70 fungerar även med D80 och D200. Om du har optik som inte är riktigt på topp kommer detta troligen att märkas
lite tydligare när du tar steget från 6 Mpx till 10 Mpx. För de flesta funkar nog D80 alldeles
utmärkt! Själv sitter jag visserligen med D200 (en underbart fin kamera!) men det handlar nog delvis om att jag råkar ha råd nu för tiden.

/Roger

Vad är bra med D200'an som inte finns på tex D80. Jag kan tänka mig att lägga mer på denna bara det finns en bra förklaring till varför. Eftersom jag är en amatör som älskar att fota så byter jag inte så ofta och vill gärna kunna använda min nuvarande utrustning. Skulle du råda mig att köpa en D80 eller D200 bortsett från priset?

Mathias
 
darklord skrev:
Vad är bra med D200'an som inte finns på tex D80. Jag kan tänka mig att lägga mer på denna bara det finns en bra förklaring till varför. Eftersom jag är en amatör som älskar att fota så byter jag inte så ofta och vill gärna kunna använda min nuvarande utrustning. Skulle du råda mig att köpa en D80 eller D200 bortsett från priset?
Mathias

Bara du kan svara på den frågan. Men D200 är ju bättre på det mesta men ser du till bildkvalitet ligger det på samma nivå. Någon sulle argumentara för att D80 ligger lite före, det får står för dom. Jag fotar bara RAW så då är de nog i princip identiska. Ur kameran producerar D80 troligen något bättre jpg-bilder har jag hört någon påstå. Så är det viktigt är kanske D80 bättre för dig. Är det viktigt med vädertätning? Är det viktigt med 5 bilder per sekund? Ja, då kanske D200 är det som gäller för mig. Hr du gamla linser så går de att använda på såväl D80 som på D200 men ljusmätning funkar bara i D200.
Har man ingen begränsning i budgeten skulle valet personligen falla på en HELT annan kamera men så är ju kanske inte rikitgt fallet. Är din ekonomi inte så pressad så kan väl D200 vara en bra långsiktig investering. Det är ju utan tvekan en mcket fin kamera. Min poäng är väl kanske att D80 egentligen skulle passa utmärkt åt rätt många och vara i linje med deras behov och fotoambitioner MEN att många trots det faller för D200-vågen.

Själv lade jag pengarna på D80 och uppgraderade min objektivpark något. Någon annan skulle kanske prioritera D200-hus och enklare optik. De som inte har dessa ekonomiska begränsningar köper en D200 OCH bra optik ;-) Men för att jag skall uppgradera från D80 till en större modell så krävs det mer från den än vad D200 kan erbjuda. Varför inte VR i huset kanske? Eller bättre dynamiskt omfång. Därför tycker jag att Fujifilms S5Pro ser otroligt intressant ut. Skulle den erbjuda samma ergonomi som D200 men bättre bildkvalitet och bättre dynaiskt omfång så skullejag kanske behöva börja spara lite.
 
Senast ändrad:
darklord skrev:
Du har säkert helt rätt, men jag har lite problem med kameran, vilket gör att jag vill byta eller lösa mitt problem. Kameran är även en av de första D70 som såldes i Sverige. Trevligt verktyg !

Mathias

Det är ju illa om kameran äter batteri.. Det kan bli rätt dyrt i längden ;) Nikon borde åtgärda detta. Men jag tycker du bör titta på D200 i så fall. Skön kamera, hade jag inte kört Canon så hade jag förmodligen haft en D200 eller två :)
 
Batteri?

Någon mer som uppdaterat sin D70 och fått problem med urdragna batterier?

Får kontakta Nikon, problemet är att garantin har gått ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.