Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1x vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är i digitalkameraköpartagen. Jag har länge tänkt mig en D70, men sedan ett tag tillbaka har jag fått erbjudande om att köpa en begangnad D1x. Hur bra står sig en D1x idag?
Hur snabb är den jämfört med D70?
Vad är skillnaderna?
Och till sist: hur mycket kan man ge för en D1x som är i fint skick?

Jag är jättetacksam för svar.
 
Du kan gå till digitala forumet på www.99mac.se.
Jag har där en tråd om hur kamerorna uppträder och gjort några jämförelser.
Sammanfattningsvis: D1X är sämre vad det gäller brus på 400ISO och uppåt.Här ser man att D70 är en modernare kamera.
D1X är rappare i autofocus, mycket bättre byggd,har vertikalgrepp. Minus är dålig batteritid, tung, och klumpigare.
Nikon D70 och raw fomat ger ett fantastiskt resultat.

Du måste veta vad du skall använda kameran till, bildmässigt föredrar jag D70 och det gör även även min rygg.

Eftersom en ny kamera och efterföljare är på väg, så tycker jag att ca 15000:- är ok pris, med hänsyn till att D70 är så bra bildmässigt sett. Min D1X gick loss på över 70000:- med batterier,kort och blixt för 3 år sedan. Snacka om prisfall.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.