Annons

Nikon D1X + annat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är väg att köpa en D1X och funderar nu på om det finns någon möjlighet att använda mina gamla objektiv från en Minolta 404si spgelreflex till D1X:en. Kan man tex köpa någonslags konverter?

Kanske går, men jag har aldrig hört talas om det. Men vad får dig att inte köpa Minoltas digitalhus om du har mycket minoltagrejer?

Fjallblomman skrev:
Jag är väg att köpa en D1X och funderar nu på om det finns någon möjlighet att använda mina gamla objektiv från en Minolta 404si spgelreflex till D1X:en. Kan man tex köpa någonslags konverter?

Hej Elin
Det är ingen ide att sätta på ett Minoltaobjektiv på en D1x. Även om det skulle gå fysiskt med någon slags konverterare, vilket jag tvivlar på, så mister du alla de andra funktionerna.Det skulle bli ett manuellt klumpigt och långsamt sätt att ta bilder på.

Mikael

MattiasL skrev:
Kanske går, men jag har aldrig hört talas om det. Men vad får dig att inte köpa Minoltas digitalhus om du har mycket minoltagrejer?

Har fått intrycket att D1X âr så mycket bättre.. Och jag köpa den av en fotograf relativt billigt. Hur bra ær Minolta på digitala kameror? Jag är verkligen i valet och kvalet här, så alla råd å infall tas varmt emot.

Re: Re: Nikon D1X + annat objektiv

macrobild skrev:
Hej Elin
Det är ingen ide att sätta på ett Minoltaobjektiv på en D1x. Även om det skulle gå fysiskt med någon slags konverterare, vilket jag tvivlar på, så mister du alla de andra funktionerna.Det skulle bli ett manuellt klumpigt och långsamt sätt att ta bilder på.

Mikael

Oki.. då ska jag genast slå den tanken ur huvudet. Men vilka funktioner är det jag skulle mista?

D1x är ett proffshus och därmed tåligare, men vad gäller bildkvalitét är (Konica-) Minoltas Dynax 7D bättre, iaf vad gäller brusnivåer.

7D har ju dessutom inbyggd bildstabilisator.

Re: Re: Re: Nikon D1X + annat objektiv

Fjallblomman skrev:
Oki.. då ska jag genast slå den tanken ur huvudet. Men vilka funktioner är det jag skulle mista?
Allt!

Ingen autofokus.
Alltid nedbländade objektiv = mörkt i sökaren
Ingen pålitlig exponeringsmätning
Kameran kan bara användas manuellt eller med tidsautomatik
Vitbalansen fungerar sämre
Många blixtfunktioner försvinner
osv

Om du ska köpa en ny dyr kamera, kanske du skulle bakta dig att du köper in dig på möjligheten att bruka ett avancerat optiksytem oxå (lr pirat ledet)..

I och med att husen är ganska dyra kanske det är lite dumt att bygga upp hela utrustningen runt ditt tele, då du funderar på att köpa kamerahus för ganska mycket pengar...

Bara en fundering jag hade i soffan när jag låg och vilade..

tomasbz skrev:
Om du ska köpa en ny dyr kamera, kanske du skulle bakta dig att du köper in dig på möjligheten att bruka ett avancerat optiksytem oxå (lr pirat ledet)..

I och med att husen är ganska dyra kanske det är lite dumt att bygga upp hela utrustningen runt ditt tele, då du funderar på att köpa kamerahus för ganska mycket pengar...

Bara en fundering jag hade i soffan när jag låg och vilade..

Mitt val står egentligen just nu mellan Minolta D7 och D1X:en.. Skulle få Nikon kameran ganska billigt av en fotograf.. men vet inte riktigt vad jag ska gøra. Om du skulle rekkmmendera en semipro/pro kamera som går att få tag i før 10.000-15.000, vad skulle du rekommendera mig då?

Jag kan inte ge dig den rekomendationen, för mina efrarenheter är inte så stora känner jag..

:eek:(....

Men i den prisklassen får du en fin kamera från någon av dom större tillverkarna...

Minolta-objektiv går inte att sätta på ett Nikon-hus med en enkel adapter pga att avståndet mellan objektivet och sensorn är längre hos Nikon, så du skulle behöva en adapter med ett linselement och det brukar aldrig fungerar särskilt bra. Tvärtom går däremot fint, dvs det skulle gå att sätta ett Nikon-objektiv på ett Minolta-hus.

Jag har t ex lekt med tanken att byta till Canon och använda mitt Nikon-tele tills jag har råd med en helt ny objektivuppsättning. Det funkar rätt bra då jag oftast kör på full öppning och därför inte behöver automatisk nedbländning. Canon-huset ljusmäter också med mitt manuella tele om jag kör på bländarstyrd prioritet, vilket inte en D70 gör (svagt av Nikon!).

/Pontus

Förresten är 7D ett kanonhus, så du kan vara nöjd med ditt köp! Såg i profilen att du var nybliven ägare till en! Grattis!

Själv ska jag köpa en D1X i dagarna. Vilken som är bäst beror på smak och användningsområde.

/Pontus

Tack!
Jag är väldigt nöjd med kameran!
Längtar hem så jag får ladda in lite nya bilder..
Glömde ju så klart USB kabeln i Sverige... (bor i Norge oxå)...

/Elin

Ja, hade du tänkt köpa en D1x så är det inga fegatag i dig....

Genuinare tegelsten får man leta efter..

Men nu blidde det ju inte så, men tanken...

Fjallblomman skrev:
Mitt val står egentligen just nu mellan Minolta D7 och D1X:en.. Skulle få Nikon kameran ganska billigt av en fotograf.. men vet inte riktigt vad jag ska gøra. Om du skulle rekkmmendera en semipro/pro kamera som går att få tag i før 10.000-15.000, vad skulle du rekommendera mig då?

D1X utan nån större tvekan.

Jag körde själv med en gammal Minolta SRT 101 och en SRT 100x som jag var nöjd med.

Eftersom jag ville köra digitalt och ändå inte skulle kunna använda mina gamla objektiv på en ny Dynax 7D så såg jag heller ingen anledning att fortsätta med Minolta. Bakåtkompabilitet existerar ju kanpppt där.... (tycker det är uruselt)

Köpte mig en Nikon D1 med laddare för en rimlig summa:)
För mig är den en introduktionskamera. Upplösningen räcker till mer än man tror.
(Det är ju inte för inte att större tidningar som Jönköpingsposten t.ex. nyligen har bytt upp sig till D1H som har samma upplösning som D1, men brusar ngt mindre), anledningen till att de bytte beror på att deras D1or börjar bli utslitna.

Om ett år tänker jag byta upp mig till en D100 eller D1X. Ångrar inte ett ögonblick att jag bytte. Dynax 7D brusar också mer än t.ex. D70 och är enligt testare inte heller en lika bra kamera.

EDIT: såg nu att du redan har köpt en Dynax 7D.
Om du har emailadressen till säljaren av D1x-kameran så pm,a mig den gärna. Kan eventuellt va intressant att byta redan nu, om priset är rätt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar