Fjallblomman
Medlem
Jag är väg att köpa en D1X och funderar nu på om det finns någon möjlighet att använda mina gamla objektiv från en Minolta 404si spgelreflex till D1X:en. Kan man tex köpa någonslags konverter?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fjallblomman skrev:
Jag är väg att köpa en D1X och funderar nu på om det finns någon möjlighet att använda mina gamla objektiv från en Minolta 404si spgelreflex till D1X:en. Kan man tex köpa någonslags konverter?
MattiasL skrev:
Kanske går, men jag har aldrig hört talas om det. Men vad får dig att inte köpa Minoltas digitalhus om du har mycket minoltagrejer?
macrobild skrev:
Hej Elin
Det är ingen ide att sätta på ett Minoltaobjektiv på en D1x. Även om det skulle gå fysiskt med någon slags konverterare, vilket jag tvivlar på, så mister du alla de andra funktionerna.Det skulle bli ett manuellt klumpigt och långsamt sätt att ta bilder på.
Mikael
Allt!Fjallblomman skrev:
Oki.. då ska jag genast slå den tanken ur huvudet. Men vilka funktioner är det jag skulle mista?
tomasbz skrev:
Om du ska köpa en ny dyr kamera, kanske du skulle bakta dig att du köper in dig på möjligheten att bruka ett avancerat optiksytem oxå (lr pirat ledet)..
I och med att husen är ganska dyra kanske det är lite dumt att bygga upp hela utrustningen runt ditt tele, då du funderar på att köpa kamerahus för ganska mycket pengar...
Bara en fundering jag hade i soffan när jag låg och vilade..
Fjallblomman skrev:
Mitt val står egentligen just nu mellan Minolta D7 och D1X:en.. Skulle få Nikon kameran ganska billigt av en fotograf.. men vet inte riktigt vad jag ska gøra. Om du skulle rekkmmendera en semipro/pro kamera som går att få tag i før 10.000-15.000, vad skulle du rekommendera mig då?