Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1H

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Har några funderingar kring Nikon`s kamera D1H. I många tidigare trådar beskrivs hur bristfällig upplösning denna kamera har. Men....hur ser bilderna ut i det verkliga...kanske kan någon vänlig person på fotosidan visa upp/hänvisa till några bilder som tagits med denna kamera? Detta skulle hjälpa mig mycket då jag går och funderar på ett eventuellt införskaffande av kameran.

Ubbe 1 skrev:
Har några funderingar kring Nikon`s kamera D1H. I många tidigare trådar beskrivs hur bristfällig upplösning denna kamera har. Men....hur ser bilderna ut i det verkliga...kanske kan någon vänlig person på fotosidan visa upp/hänvisa till några bilder som tagits med denna kamera? Detta skulle hjälpa mig mycket då jag går och funderar på ett eventuellt införskaffande av kameran.

http://www.dpreview.com/gallery/nikond1h_samples1/

Ladda ner några av de fullstora bilderna och skriv ut i de storlekar du är van vid. Då ser du precis hur mycket roll upplösningen spelar - för dina behov.

Forts.

Tack för det snabba svaret Simon. Inte ser väl dessa bilder så tokiga ut. Ser de lika bra ut i normal utskrift eller luras man av datorns bildskärm/upplösning?

Re: Forts.

Ubbe 1 skrev:
Tack för det snabba svaret Simon. Inte ser väl dessa bilder så tokiga ut. Ser de lika bra ut i normal utskrift eller luras man av datorns bildskärm/upplösning?

nja.. asså med rätt profiler hitan och ditan och allt sånt så ser det ju bra ut i utskrift också.. det lilla problemet är bergänsningarna i utskriftsstorlek pga den låga upplösningen.

så, det kommer att se bra ut men lär inte klara stora utskrifter..

D1h,s filer går fint att interpolera upp till 25cm bredd utan problem vid normala betraktningsavstånd! (Jag räknar längden på diagonalen + 50% som närmaste normala betraktningsavstånd. Blir runt 40cm för en bredsida på 25cm).

Jag har sett bilder i både högklassigt boktryck och magasintryck från den kameran, men inga hela uppslag såklart. 15cm bredd kommer man långt med enligt mig.

Men visst är det en låg upplösning sett till dagens tekniska utveckling.. Men det gör inte pixlarna som är i den kameran till sämre pixlar!

Jag har själv en EOS 1D med 4,15mp. Visst önskar jag större filer med samma kvalitet men vad är det jag inte klarar med min 1D, egentligen? Nej det är inte mycket.

MVH Niclas,

Forts.

Ok...men...vart kan då den rimliga utskriftsstorleken ligga, i relation till kamerans prestanda?

Jag skulle vilja säga upp mot A4, om man pressar lite..

Helt bekvämt att printa långsidor på 15-18cm enligt mig. Är det verkligen så dåligt, egentligen?

Jag vet många som printat A4 från sina D30.. Bara utifrån den filosofin så torde en D1h fil utan problem gå att sträcka upp mot 18cm.

MVH Niclas,

Jag har en nyskaffad D1 med samma upplösning som D1H, den har producerat bilder som efter en snabbis i Photoshop utan problem tålt 5-spalt (25cm 200dpi) i dagstidning. Detta med rätt så hårda beskärningar.

Har ställt in i Camera Raw så att den öppnar D1ans bilder i 6,2mp så har man det att leka med redan från början, tycker inte den ska skämmas pga kvalitéen som den levererar. Så om du hittar en D1H, köp :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto