Annons

Nikon D100 ägare se hit!!! Oskarpa bilder!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

PerPula

Aktiv medlem
Hallå,

jag har ett problem som jag undrar om ni andra Nikon D100 ägare har... När jag ska fotografera landskap så tycker jag inte att bilderna blir skarpa nog.
Jag plåtar med en Sigma 20mm 1,8 EX DG, och den gluggen har fått mycket fin kritik.
Jag har provat med allt känns det som, men ändå känns bilderna inte skarpa nog...

När jag plåtar Macro och porträtt så är det helt ok... Då blir det skarp och fint, men så fort det blir landskapsbilder så kommer den där oskärpan... Kanske de bilderna är lika oskarpa, bara det att det inte syns på samma sätt!?! Vad vet jag!!! Hatar det!!!

Testade en Sigma 28-70 2,8 EX idag, men samma problem där. Har planerat att resa iväg långt iväg, men det känns inte så kul att släpa med sig skittung utrustning när man inte blir nöjd med bildkvaliteten.

Kanske borde man satsat på mellanformat istället??? Typ en Mamiya 7ii eller något... Då blir det åtminstonde skarpt och fint...

mvh

Per

Bländare...

Bländaren var 9,5 på en av testbilderna med slutartid på 1/320 sec... Med den tiden borde skärpan suttit där tycker jag...

Eller???

Tack för ditt snabba svar...

Jag tycker alltid mina bilder med D100 saknar den där distinkta skärpan.
När jag tittar på skärmen vill säga, i tryck och utskrift är det vasst.
Jag har till och med gjort reklamjobb med Sigma 28-70/2,8. Med nöjd kund.

Har du många landskapsbilder under lång tid eller var du ute och testade ett par i helgen?
Tänk på att avståndsdis gör mycket för skärpan.
Dessutom kan det vara så att man är i dålig form och faktiskt skakar omärkligt även på 1/320.

När jag köpte min kamera (D100) tittade jag även på EOS 10D och 300D. Scandinavian Photo påstod att 10D var en kamera för proffsbruk, och att den var lite mjukare i skärpa m.m. än 300D. Meningen var att bilderna skulle efterbehandlas i datorn innan de var klara.

Det kanske är på samma sätt med D100:an. Jag upplever nog att bilderna inte är knivskarpa och har lite låg kontrast när de kommer ifrån kameran.
Jag uppskattar det, eftersom jag tycker att det är lättare att efterbehndla dem och skärpa upp områden man vill ha skarpa istället för att softa det man vill ha mjukt.

Det är väl som alla digitala bilder, du får lägga på en lagom mängd skärpa i efterarbetet. Mängden beror på vad du ska göra med bilden sen.

Lanskap ger mindre skärpa

Att jämföra macrobilder med landskap är inte helt rättvist. Alla 6 mp-hus lider lite av detta helt enkelt då detaljinformationen i bilden ökar exponetiellt. det är helt enkelt mycket mer information än i en mindre komplex närbild. Även småbildsfilm lider av samma informationsbegränsning. (riktigt vassa lanskapsbilder fotas med storformat:)

Just landskap är en av de motiv som jag medvetet väljer bort. Däremot så funkar arkitektur bra ..

Sen e ju vidvinkel alltid vidvinkel, även om just den gluggen är ovanligt skarp så är en ccd lite mer kräsen på vinklen av de infalland ljuset. I CS- raw motor finns funktioner för att kompensera detta som verkar fungera hyggligt...

Annars, så måste jag säga att just D100 (med bra optik ) är ruskigt skarp. Dock ej direkt från kameran. D100-raw-filer skall bearbetas "kraftigt" skärp i två steg, först i nikons exponeringsprogram sedan i PS med oskarp mask 16 bitar. För tryck så skall du ta i som bara den, uppemot 150%.....Och, var inte som många, rädd för att pressa filerna lite extra.

Re: Lanskap ger mindre skärpa

uge skrev:
Alla 6 mp-hus lider lite av detta helt enkelt då detaljinformationen i bilden ökar exponetiellt. det är helt enkelt mycket mer information än i en mindre komplex närbild. Även småbildsfilm lider av samma informationsbegränsning. (riktigt vassa lanskapsbilder fotas med storformat:)

Så är det, blåser man dessutom upp bilden på skärmen så märker man detta ändå mer.

Sedan jag gick över till mellanformat så har jag upptäckt just detta att landskapsbilderna med mycket detaljinfo. blir sååå mycket bättre, jämför då mest med småbild. Ser jag till min 5 Mp D7i så ligger den ljusår efter.

Tror dock att det även är som Pertman säger, på skärm så upplever man detta som ett större problem än när man får ut det på papper...

/Larsa

Jaha

tack för alla kommentarer...

Antagligen får jag börja med mellanformat istället, för jag är antagligen för kräsen...

Någon som vill köpa en D100??? Typ 6-mån gammal???

Per

Re: Jaha

PerPula skrev:
tack för alla kommentarer...

Antagligen får jag börja med mellanformat istället, för jag är antagligen för kräsen...

Någon som vill köpa en D100??? Typ 6-mån gammal???

Per

Nu blir jag lite nyfiken.
Det är en viss skillnad mellan en digital småbildskamera och en analog mellanformatskamera kollade du inte upp innan vad som skulle passa dig bäst ?
iofs finns det digitala bakstycken till mellanformatskamerorna också men i en helt annan prisdivision

Re: Re: Jaha

festfotografen skrev:
Nu blir jag lite nyfiken.
Det är en viss skillnad mellan en digital småbildskamera och en analog mellanformatskamera kollade du inte upp innan vad som skulle passa dig bäst ?

Sanningen är skrämmande, jag tror många helt enkelt går till OnOff och låter sig pratas omkull av en "så trevlig" försäljare. Vi är nog bara ett fåtal som sitter och lusläser varenda nätrecension, forum och kollar på tusentals bildexempel inför kamera- och objektivköpet. Går jag in i en butik är det för att få klämma på produkten för jag vet alltid _exakt_ vad jag ska ha innan jag går in och blir bara besvärad av "kan jag hjälpa dig med något?"-röster flåsandes i örat.

hmmm

Det var inget rent impulsköp faktiskt... D100 hade fått väldigt fina recensioner och många bilder man såg verkade ju vara skitbra kvalitet och det är de oxo... Men suddiga landskapsbilder kan jag bara inte med...

Har planerat en långresa till Naya Zeeland och då känns det inte så kul att kånka på 15 kg kamerautrustning och ändå inte bli nöjd med sina landskapsbilder... För det lär ju bli mycket landskapsbilder eftersom där är så jädrans vackert!!!

Får damma av min Nikon F401X och plåta macro och människor med den och försöka få tag i en mellanformats kamera till landskapsbilderna...

Låter det vettigt???

Per

Re: hmmm

PerPula skrev:

Får damma av min Nikon F401X och plåta macro och människor med den och försöka få tag i en mellanformats kamera till landskapsbilderna...

Låter det vettigt???

Per

Varför inte fota macro och närbild med D100 och landskap med mellanformat?

ANNONS