Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolscan 5 V ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Melan 5 och 10 brukade det vara. Vet inte om suget är likadant numera men de tillverkas ju inga längre så priset har brukat ligga långt över nypris. Min kostade omkring 5000 ny. Systermodellen 5000 har jag sett för 20.000. Dubbla nypriset.
 
Scandig i Tyskland säljer en begagnad (demomaskin) för 2400 €, då får man också en licens för SilverFast Ai Studio med på köpet.


Nypriset för den här modellen var c:a 5000 kronor innan produktionen upphörde. Själv köpte jag ett nytt exemplar från Scandig för ungefär dubbla priset något/några år senare (2009). Jag kom aldrig överens med SilverFast men tillsammans med VueScan så kan man få mycket goda resultat med denna scanner.
 
Om någon tycker att jag kapar tråden, ignorera min fråga eller huta åt mig så tar jag bort mitt inlägg, men: Jag har en Coolscan III som bara står, delvis för att det aldrig har blivit av att skaffa en adapter från skannerns SCSI-buss till något en nyare dator kan hantera. Finns det alls något värde i en sådan antikvitet?
 
Om någon tycker att jag kapar tråden, ignorera min fråga eller huta åt mig så tar jag bort mitt inlägg, men: Jag har en Coolscan III som bara står, delvis för att det aldrig har blivit av att skaffa en adapter från skannerns SCSI-buss till något en nyare dator kan hantera. Finns det alls något värde i en sådan antikvitet?
Jag gissar att du behöver en adapter till USB. Utan den är den nästan värdelös.
 
Jag gissar att du behöver en adapter till USB. Utan den är den nästan värdelös.
Det tycks som om de få SCSI>USB-adaptrar som fortfarande kan hittas är brutalt dyra, så det skulle väl i så fall vara om någon har en dator med SCSI-kort som kan ha glädje av den. Jag är inte ute efter att sälja med fet förtjänst, jag tycker bara att det gör ont att dumpa prylar i elektronikåtervinningscontainern.
 
[/QUOTE]
Det tycks som om de få SCSI>USB-adaptrar som fortfarande kan hittas är brutalt dyra, så det skulle väl i så fall vara om någon har en dator med SCSI-kort som kan ha glädje av den. Jag är inte ute efter att sälja med fet förtjänst, jag tycker bara att det gör ont att dumpa prylar i elektronikåtervinningscontainern.
[/QUOTE]

Jag har vad som behövs för att köra skannern, kontakta mej på jaol48 at gmail.com så kanske vi kan komma överens
 
Jag gissar att dit SCSI-kort sitter på en PCI-sockel. Så var det för en CD-brännare jag har. Dagen Windows går nog inte men kanske Win XP. På den tiden var PCI vanliga men nu har de inte samma sockel.
 
Melan 5 och 10 brukade det vara. Vet inte om suget är likadant numera men de tillverkas ju inga längre så priset har brukat ligga långt över nypris. Min kostade omkring 5000 ny. Systermodellen 5000 har jag sett för 20.000. Dubbla nypriset.
Tack för infon. Jag får testa att lägga ut den nån stans i spannet.
 
Jag har ingen riktig uppfattning om exakt värde annat än att du nog får rätt bra betalt för en fullt fungerande 9000 om du hittar rätt köpare...

Kanske säljer den när jag skannat alla mina pappas neg och dior. Glashållaren är rätt eftertraktad har jag hört.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.