Annons

Nikon Coolpix P5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffe_ESSB

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet för och köpa en ny andra kamera. Har tittat snett på Canons G7 ett tag men så dök Nikon Coolpix P5000 upp på marknaden. Ingen lagrar RAW filer men för övrigt så verkar dom inte skilja allt för mycket. Fördelen med denna är att jag kan ju alltid använda min SB-800.
Nån som tittat närmare och funderar i samma banor eller har andra synpunkter ?

http://www.dpreview.com/news/0702/07022006_nikonp5000.asp

//Leif
 
Den hade ju lika trökig optik som G7:an. Motsvarande 36-126/2,7-5,3.
Att de ska envisas med att inte ha ordentlig vidvinkel! :-( Ljusstyrkan är ju inget att hurra för heller.
 
strombergjo skrev:
Tycker det är obegripligt att de inte släpper med RAW stöd.

__________________________________________________

Jag fick det förklarat ungefär så här:

- Du vill att din kompaktkamera skall vara kompakt, eller hur? RAW kombinerat med 10mp = drar massor av ström = du måste ha STORT batteri = kameran blir större.

Jag hade dessutom ett tag en Coolpix 8400, en sorts hybrid mellan DSLR och kompakt. Men när man fotade RAW med den tog det 10-14 sek innan jag kunde ta nästa bild.

För mig som jobbar i Capture NX, så kan jag bl.a. vit/svart/grå balansera i JPEG.

Hälsningar

Adam
 
Den kan bli en dräpare, denna Nikon Coolpix P5000!
Skall bli kul att testa den!
Troliga priset, 3500-3700:-

Närmaste konkurrent är Canon Powershot A640.
Canon Powershot A640 tar på ISO200 alldeles perfekta bilder, fullt i klass med en systemkamera, med APS-C bildsensor,- dock vid ISO400, då uppträder bruset något, går givetvis att fixa i datorn efteråt, små detaljer går då ofta "åt piparn", tyvärr!
- Men, den är smidig denna A640, en D-SLR är klumpigare, båda har sina fördelar/nackdelar.
 
Tyckaren skrev:
Jag fick det förklarat ungefär så här:

- Du vill att din kompaktkamera skall vara kompakt, eller hur? RAW kombinerat med 10mp = drar massor av ström = du måste ha STORT batteri = kameran blir större.
Äh, ett systemkamerabatteri skulle ju lätt gå in i en större kompakt, så där tror jag inte begränsningen ligger. Jag kan tänka mig att det helt enkelt är sjukt mycket segare att läsa ut data från den mindre senson, med allt vad det innebär.

Men optiken då. Varför i hela friden ska alla kompakter börja vid motsvarande 35 mm eller längre?? En kompakt hade ju varit mest användbar kring motsvarande typ 20-50 mm i småbildsformat, alltså en ren vidvinkelzoom. Att lyckas trolla fram ett sådant objektiv med minst f/2,8 över hela borde väl inte vara så fantastiskt svårt?
 
"Jag tror att Nikon mer riktat P5000 som konkurrent åt Canon G7."

Låt så vara, att den riktar sig mot G7, men bildresultat från en A640 är likvärdigt med G7 faktiskt!
 
• ISO 64, 100, 200, 400, 800, 1600, 2000, 3200
(ISO 3200 5MP or lower)
• Auto (ISO 64-800)

Borde inte detta borga för mindre brus, dvs en liten fördel mot G7 vid ISO 3200 ?
Men jag håller med om att motsvarande 36mm är för litet (å jag gillar vidvinkel!).
När det kommer till RAW så föredrar jag "stor kameran", så det jag är ute efter är en bättre andra kamera med möjlighet till manuella inställningar och då går det faktiskt och använda JPEG. Även om RAW ger fler möjligheter, så kan JPEG... (klippt från http://www.luminous-landscape.com/essays/rawtruth1.shtml)
• Viewed on any computer with no special software
• Viewed on many handheld devices designed for viewing.
• Viewed on electronic picture frames
• Uploaded to the web for viewing or printing.
• Brought to your local photo-shop and have prints back in an hour or less.
• Printed directly onto many newer desktop printers from the memory card, even without a computer.
• And even brought into any editing program from free photo editing prg, to the expensive (but the top in the field) Photoshop, for editing, retouching and manipulation (with a loss of quality, however).
• och mycke mer....

Så avsaknaden av RAW är inte kritisk för min del (å där var Adams inlägg intressant). Däremot tillgången till manuella inställningar.
//Leif
 
Senast ändrad:
....åsså gillar jag detta :
• Through-the-lens (TTL) metering
• 256-segment matrix
• Spot
• Center-weighted
• Spot AF area

///L
 
Nu verkar det som du hade tänkt köpa nytt.
Men om du kan tänka dig begagnat så finns föregångarna CP 5400
och CP8400 som är rätt så lika som CP P5000 när det
gäller manuella inställningar och blixtsko.

Desutom har du en bättre vidvinkel med 28mm resp. 24mm.
Även om det tar tid att ladda ner så finns RAW formatet.

Själv använder jag en CP 5400 och har inget problem med att vänta
på RAWfilen tidsödande hantering.
Jag upplever fördelarna högre.
 
Jo, det vore ännu bättre men jag försöker hålla uppe tekniken och nere vikt och storlek så gott det går. Reser emellanåt en hel del (kortare resor) och då blir det bara handbagage (och då inte bara tandborste och kamera!)
//L
 
Är det Sonys sensor som sitter i kameran?
Tänk om Nikon och de andra tillverkarna kunde va lite smarta, och köpa sensorer från Fuji istället.

Coolpix P5000 kan nog bli och räkna med, dock är det få (om ens några) kompakter med Sony-sensor som presterar bra på iso 400 eller högre.
 
Kollade lite på nätet. Såg att frågan var ställd men inget svar ännu på vilken sensor som sitter i.
//L
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.