Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix 7900

Produkter
(logga in för att koppla)

ashuraya

Medlem
Hejsan.
Jag har problem medm in cp7900.
det är så att bilderna ja tar med den är inte skärpiga dem är väldigt suddiga, den har konstigt system!

det skulle vara jätte snällt om nån kunde ge mej tips om vad ja ska göra.

Jag använder bara mittre focuspunkten och har ISO200 inställt manuellt, skärpan har jag på normal, men jag skärper upp bilderna i PS i efterhand.

Du kan prova ställa upp skärpan i kameran om du inte vill göra det i efterhand.

Kameran tar väldigt bra bilder för mig så länge man håller sig på iso 200, högre ger för mycket brus tycker jag.

Vad menar du med konstigt system ?

kent.

Hmm

Hmm gjorde så som du sa.. men ja har problem med suddiga bilder oftast blir bilderna suddiga så fort ja rör lite på kameran när ja tar bilder..

alltså nikon system den är väldigt avancerad inte som canon och sony väldigt enkla..

/Nisha

Lägg upp bildexempel. Fotar du i dåligt ljus? Isåfall får du lätt rörelseoskärpa. Prova använda blixten eller fota utomhus i bra ljus (för att se om kameran alltid ger oskarpa bilder eller ej).

Re: Hmm

ashuraya skrev:
Hmm gjorde så som du sa.. men ja har problem med suddiga bilder oftast blir bilderna suddiga så fort ja rör lite på kameran när ja tar bilder..

alltså nikon system den är väldigt avancerad inte som canon och sony väldigt enkla..

/Nisha

Om du rör kameran samtidigt som du tar bilden så kommer du få suddiga bilder, det är svårt att komma undan. Det ligger liksom i sakens natur det.

Jaha okey..
men är det inte bättre att ja ska använda mig av en stativ?
vad rekommenderar du mig

Ett stativ hjälper dig hålla kameran stilla, men är det dåligt ljus och dina motiv rör sig kommer dom ändå att bli oskarpa. Vilket iofs ibland kan vara det man vill.

Prova som tidigare nämnts gärna att lägga upp lite bilder här på fotosidan så är det lättare att se vad du menar. Det finns olika sorters oskärpa trots allt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto