Annons

Nikon Capture tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Eveningstar

Aktiv medlem
Då jag testade Nikon Capture för ett tag sen och då att den automatiskt visar bilderna på datorn via Nikon Capture Editor, fann jag detta otillfredställande då programmet åt tonvis med minne, var långsamt och inte kunde visa bilderna på det sättet jag ville.

Efter lite funderande och testande så kom jag fram till att det går utmärkt att byta ut ncapture.exe till ACDsee.exe (alltså byta namn på ncapture.exe till någonting annat och sen kopiera in acdsee.exe i nikon caputre mappen och byta namn på acdsee.exe till ncapture.exe)

Nu visas bilderna precis så som jag brukar se på bilder, dvs fullskärmsläge med nedzoomning så att allting får plats. Enkelt, snabbt och bra =)

Min acdsee version klarar inte raw men det de nyare ska väl göra det(?) annars så finns ju xnview som klarar det och det bör fungera på ett liknande sätt.

Menar du du att den vill öppna Nikon Capture Editor när du dubbelklickar på bilder, men du vill att AcdSee ska öppnas istället?

För vill du bara ändra på det behöver du inte döpa om filer utan det räcker med att du högerklickar på en fil av filtypen du vill öppna och väljer "Open with -> Choose Program..." (sitter på engelsk XP här på jobbet och kan inte kolla vad det heter i svensk version). Har svagt minne av att man under tidigare version av Windows var tvungen att hålla nere någon av shift, control eller alt (kommer inte ihåg vilken) för att "Open with" skulle dyka upp som alternativ.

Därefter väljer du det program du vill använda samt klickar i rutan "Always use the selected program to open this kind of file".

Sedan håller jag med om att NC Editor är vansinnigt långsam och läcker minne som ett såll. Synd på ett annars bra program.

Det heter "öppna med.." på den svenska versionen.
Och man måste hålla ner shift eller ctrl på alla windows om filen redan är "associerad" med ett program.

Nej nej det var inte så jag menade =)

Det finns ett alternativ i Nikon capture som gör så att när den har laddat ner den tagna bilden till datorn, så öppnar den den och visar den automatiskt i Nikon capture editor.

Och det jag löste var att den automatiskt när jag tog en bild visade den i fullskärmsläge med acdsee istället.

Perfekt att ha när man fotar studio för att då direkt kunna se bilderna på datorskärmen istället för att behöva avgöra om det blev bra på den lilla kamera displayen.

Aha. Ursäkta, då förstår jag. När jag använde Nikon Capture Camera Control tror jag den öppnade mina bilder i Nikon Views editor istället då den också är installerad på datorn. Kanske inte fullt lika snabb som AcdSee men snabbare än Nikon Capture Editor.

Lungt.
Jag kan ju passa på att tipsa om en annan grej med.

Om man lärt sig att trycka bort menyer och Image Preview genom att halvtrycka på slutarknappen och sen skaffar ett VR objektiv så märker man snabbt att VR sätts igång varje gång man gör detta.

Då om man istället bara nuddar till DOF-preview knappen istället så försvinner menyer/preview utan att VR startas.

Om en canonist får yttra sig ;-) så menade han, att om man tittar på bilder eller menyer på displayen, och snabbt vill släcka den, så kan man halvtrycka på slutaren, så stängs displayen av. Men om man inte samtidigt vill dra igång VR:en (drar lite ström?), så kan man istället trycka på nedbländningsknappen (?).

Precis så Jörgen. Hade knappt kunnat säga det bättre själv.

Att släcka displayen utan att använda slutaren så krävs vänsterhanden och den håller jag väldigt ofta kameran med vilket gör att det blir bökigt.

Lika så för att gå ur en meny krävs oftast två tryck på meny knappen. För att gå ur en bild krävs iofs bara ett tryck på playknappen men ändå.

Edit: Fast man trycker aldrig så mycket på nedbländningsknappen att kameran faktiskt bländar ner objektivet. Det verkar nästan som om Nikon tänkt att man ska kunna göra så här eftersom den har två tryckkännslighetsnivåer.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar