ANNONS
Annons

Nikon Capture editor, mörka och onaturliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Söderholm

Aktiv medlem
Sitter och tittar på bilder tagna i nef format med nikon d70, och det fungerar i photoproject, när jag öppnar en nef bild är den först mörk och har mycket onaturliga färger, men efter ett par sekunder blir den normal. Om jag då beskär bilden får den den onaturliga färgen permanent.Men om jag exporterar filen som jpg så är den normal. I nikon capture editor däremot så är bilderna hela tiden med de onaturliga färgerna.
Hör själv att det låter helsnurrigt men så är det.
Någon som har erfarenheter av detta?
Vore tacksamt om någon haft samma bekymmer........./Daniel

Så som jag fattar det så när du laddar bilden (NEF) så struntar den i eventuella vitbalans inställningar du använde, NEF filen är bara en "dump" av vad sensorn såg, dvs. du måste ändra vitbalansen efteråt själv.

Tja, jag har ingen erfarenhet av just det programmet, men det är inte någon slags inställning där den automatiskt ställer in vitbalansen?

njae

NEF filen laddas upp i Capture med de inställningar kameran föreslog vid fototillfället applicerade.
DVS en NEF innehåller CCD dump plus justeringar.
Du kan ändra justeringarna i efterhand men inte rådatat.

Detta baserat på en del läsning och en hel del eget laborerande, så jag kan inte garantera att detta är korrekt :)

MVH /Micke

Har ingen erfarenhet av picture project, men i capture så har du iaf möjligheten att välja en annan färgrymd då du konverterar till t.ex. JPEG och det låter som detta är fallet här...
MVH /Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar