Annons

Nikon Capture bluff

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Måste reagera å Nikons sätt att behandla kunder som köper deras digitalkameror. Vi har på jobbet köpt in tre D70. Givetvis vill man använda sig av RAW (eller NEF på nikonspråk). Men deras programvara för råformatskonvertering är bara en trail på 30 dagar. Nikon menar att den skickas med som en aptitretare som gör att man sedan ska beställa fullversionen för 1 700 kr. Det är som att köpa en scanner och bara få en trail på scannerprogramvaran, vill du använda scannern fullt ut får du köpa till en fullversion! Nya PH Elements 3 kanske kan vara ett alternativ till Nikon Capture förövrigt (för en billigare peng).


Själv kör jag med Canon som givetvis skickar med sin programvara gratis.Visst det kanske inte är den bästa som finns men fungerar för de flesta. Använder PH7 som saknar RAW-hantering.
Om man på priset för en D70 lägger på 1700 kr för programvaran är plötsligt steget till en 20D inte så stort. Då får man dessutom en bättre kamera och slipper gynna nikon.
 
Eller så kan man som protest använda cracken till Capture....vet inte om den funkar på v.4. Vet inte om det är olagligt. Använder inte capture själv.
 
jag kan oxå tycka att det är sniket, men eftersom jag inte tycker deras programvara är så mycket att hurra för så har jag inte lidit av det.
canons motsvarande programvara kanske har blivit bättre dom senaste månaderna, men förut så var den faktiskt värd "pengarna" om man säger så.
tillome folket på canon support rekommenderade andra program.

jag rekommenderar att du laddar ner en tilläggsfil till ps7 så du kan fixa med dina rawbilder (orkar inte leta länk, finns i nån tråd).
eller så införskaffar du Capture one http://www.phaseone.com/ som funkar suveränt när man måste fixa många bilder samtidigt.
bättre program än alla nikons och canons liknande programvara tillsammans.
mycket bra om man plåtar mycket raw.
 
barret skrev:
Eller så kan man som protest använda cracken till Capture....vet inte om den funkar på v.4. Vet inte om det är olagligt. Använder inte capture själv.

Cracken "lär" fungera alldeles utmärkt har jag "hört" ...
Men vem behöver den nu när det finns RAW-plugin till Photoshop CS?
 
violator skrev:
RAW konverterare finns ju med i Nikon View och PictureProject som är gratis. Har du provat dom?

Det har jag inte gjort. Hittar dem inte i det material som följde med kameran. Var finns de och vad skiljer de åt jämfört med Capture?
 
vet inte on jag gillar PS raw konvertering, eller så har jag bara inte förstått alla inställningar :)

http://gallery.annat.nu/example.jpg

den till vänster är PS med defaultinställingar + vitbalans genom att klicka på nått jag vet var vitt.

den till höger är CaptureOne, default och vitbalans mot samma punkt.

bägge är skärpta med USM, rätt mycket men inte överdrivet
 
Estethia skrev:
jag kan oxå tycka att det är sniket, men eftersom jag inte tycker deras programvara är så mycket att hurra för så har jag inte lidit av det.
canons motsvarande programvara kanske har blivit bättre dom senaste månaderna, men förut så var den faktiskt värd "pengarna" om man säger så.
tillome folket på canon support rekommenderade andra program.

jag rekommenderar att du laddar ner en tilläggsfil till ps7 så du kan fixa med dina rawbilder (orkar inte leta länk, finns i nån tråd).
eller så införskaffar du Capture one http://www.phaseone.com/ som funkar suveränt när man måste fixa många bilder samtidigt.
bättre program än alla nikons och canons liknande programvara tillsammans.
mycket bra om man plåtar mycket raw.


För min privata del har jag testat både Capture One , CS och Canons egen. Visst finns det skillnader dem emellan men det var svårt att avgöra vilken som gav bäst resulat. Canons är ganska seg och trist men enligt mig var bildresultatet helt ok. När det gäller användandet av programvaran gillade jag nog CS bäst. Det som upprörde mig mest med Nikon var att det skickades enbart med en trialversion vilket innebär att man då inte kan använda kameran fullt ut (om man inte vill betala för sig).
 
mbn skrev:
Det har jag inte gjort. Hittar dem inte i det material som följde med kameran. Var finns de och vad skiljer de åt jämfört med Capture?

Finns att hämta gratis hos Nikon om man registrerar sig med serienummer för kameran.

Är en "light" variant av RAW-konvertering som följer med dom här programmen. Inte lika många inställningsmöjligheter som i Capture.
 
violator skrev:
Cracken "lär" fungera alldeles utmärkt har jag "hört" ...
Men vem behöver den nu när det finns RAW-plugin till Photoshop CS?

Det är väldigt stor skillnad på att använda PS inbyggda RAW-konverterare och att använda Nikon Capture Editor 4. Gör gärna lite tester själva och se vad ni tycker.

Jag gjorde ett test strax efter jag köpte D70. Om ni vill kolla det så finns det här:
http://www.dpfoto.com/rawtest/

Inget direkt vetenskapligt test. Det visar mest att det är stor skillnad på vilken RAW-konverterare man använder.
 
Hmm...jag förstår inte riktigt trådens titel..."Nikon Capture bluff". Vari ligger bluffen? Man får med en 30-dagars trial, står det någonstans att det ska följa med en fullversion, eller vad är bluffen?

Som sagt erbjuder Nikon sina program Nikon View och Nikon Project gratis (precis som canon). De är mycket enkla varianter av bildbehandlingsprogram som inte innehåller en bråkdel av alla de funktioner som finns i Capture. Dessa program kan man dock komma långt med om man inte har alltför stora krav på att efterbehandla bilden eller väljer att efterbehandla den i PS.

Tidigare använde jag PS men numera använder jag uteslutande Capture till all min bildbehandling. Det är mycket få saker man inte kan göra i Capture eller som PS gör bättre. Capture är anpassat till Nikons kameror och man finner bl.a. samma inställningar i Capture som i kameran, mycket smidigt!

Capture rockar och det tror jag de flesta som har testat det håller med om. Jag kommer iaf inte gå tillbaka till PS...

Hade bra allihopa!

/Martin
 
Senast ändrad:
Det är som att köpa en scanner och bara få en trail på scannerprogramvaran, vill du använda scannern fullt ut får du köpa till en fullversion!

Att likna det här med att köpa en scanner och sen bara få med en trialversion av scannerprogramvaran tycker jag inte är riktigt relevant. En scanner är ett datortillbehör och det förväntas självklart medfölja programvara som möjliggör att man kan ansluta den till en dator. En kamera ser iaf inte jag som ett datortillbehör. Visst är ägaren av en digitalkamera mer eller mindre beroende av att ha en dator, men kameran är fortfarande inget datortillbehör. Enligt din teori skulle Nikon isf vara tvugna att skicka med en dator, skärm, tangentbord, mjukvara och en fotoskrivare eftersom man annars inte har någon glädje av sin nyinköpta digitalkamera. Var ska man dra gränsen? Jag tycker att en kamera är en kamera och inget datortillbehör. Tillverkarna ska inte tivngas skicka med sina proffsvarianter av bildbehandlingsprogram med amatörkameror.

Nu kanske jag låter lite väl hård, det är inte meningen, jag tycker bara Nikon gör helt rätt som inte skickar med fullversionen av Cature.

Hade bra!

/Martin
 
"Gratis" blir programmet aldrig. Frågan är bara vem som ska betala utvecklingskostnaden. Nikon kan förstås skicka med det med D70:eek:rna utan extra kostnad, men då är också coolpixkunderna med och betalar för programutvecklingen. Eller så kan Nikon ta betalt av dem som verkligen tycker sig ha nytta av programmet och låta coolpixkunderna komma undan. Som nu alltså.

Jag använder Capture dagligen och tycker att mina 1700:- är välinvesterade pengar. Och skulle jag inte tyckt det skulle jag använda "gratis"-programmen Nikon view eller Picture Project istället.

Nikon Capture har blivit riktigt bra med åren – kanske kan det delvis hänga samman med att programmerarna som arbetar med det tvingas konkurrera med andra program på marknaden.
 
Re: Re: Nikon Capture bluff

gors skrev:
Nikon Capture har blivit riktigt bra med åren kanske kan det delvis hänga samman med att programmerarna som arbetar med det tvingas konkurrera med andra program på marknaden.
En stor brist är dock att det Nikon Capture jag köpte för ett par år sedan inte går att uppgradera för att kunna behandla NEF-filer från till exempel D70. Då måste jag betala 1700:- för Capture 4. Alltså köpa programmet en gång till. Det tycker jag är dåligt.

Jag förväntar mig inte gratis uppdateringar med massa nya finesser, men har jag köpt ett program från en specifik kameratillverkare vill jag kunna öppna filer från dem i alla fall. En gratis plugin så jag kan hantera nya filformat borde ingå.
 
raw-kovertering

Dennis Persson hade ett intressant inlägg om raw-konvertering. Kan du eller någon annan utveckla det. Jag har kört trialversionen av capture och märkt vissa skillnader, men raw-tillägget till PS CS som följer med D70 (Nikon view) borde väl vara samma konverterare eller?
 
Re: Re: Nikon Capture bluff

gors skrev:
Nikon Capture har blivit riktigt bra med åren – kanske kan det delvis hänga samman med att programmerarna som arbetar med det tvingas konkurrera med andra program på marknaden.

Det är faktiskt ganska trevligt, men det käkar ENORMA mängder minne. Har man mer än en bild öppen på en gång är man snabbt uppe i 1.5GB. Med bara en bild öppen så brukar den pendla på mellan 300 och 500MB. Jag har svårt att se varför Capture ska behöva ta så mycket mer minne än andra program som gör samma sak. Nej, lite effektivare utnyttjandet av minnet vore nog på sin plats. På en dator med mindre än 1GB RAM är det... ganska tungrott, minst sagt.
 
Som inbiten 'mackare' sen 10 år har jag i åratal använt Graphic Converter. Det finns numera i en Windoze-version oxå. Kan laddas ned från 'Versiontracker' för test, registrering (tror jag) kostar ca 20 dolares.
 
Re: raw-kovertering

martinjonsson skrev:
Dennis Persson hade ett intressant inlägg om raw-konvertering. Kan du eller någon annan utveckla det. Jag har kört trialversionen av capture och märkt vissa skillnader, men raw-tillägget till PS CS som följer med D70 (Nikon view) borde väl vara samma konverterare eller?

Den konverterare som finns i Photoshop CS är inte samma konverterare som finns i Nikon Capture. Dom skiljer sig ganska mycket på flera punkter. Bland annat hanteringen av färger och exponering men även annat.

Om du exempelvis öppnar upp en RAW/NEF bild i Photoshop så ser du ganska snabbt att den skiljer sig från om du hade öppnat upp den i Capture Editor. Lättast ser man det på färgerna.

Jag har ingen ingående förklaring varför det inte ser likadant ut men Nikon Capture borde ju vara bättre på att konvertera sin egen RAW-data och det är dom också. Adobe Photoshop har ju gjort en universal-konverterare som fungerar till de flesta RAW-format. Detta gör ju att den inte kan vara bäst utan bara mest kompatibel.
 
Re: Re: raw-kovertering

Lionheart skrev:
...Jag har ingen ingående förklaring varför det inte ser likadant ut...
Camera RAW i Pshp struntar i de inställningar du gör i kameran, medan Nikon Capture tar hänsyn till kontrast, mättnad och annat som du ställer in i kameran.
 
Re: Re: Re: Nikon Capture bluff

Calle S skrev:
En stor brist är dock att det Nikon Capture jag köpte för ett par år sedan inte går att uppgradera för att kunna behandla NEF-filer från till exempel D70. Då måste jag betala 1700:- för Capture 4. Alltså köpa programmet en gång till. Det tycker jag är dåligt.

Nu minns jag inte riktigt hur det var när jag gick från trean till fyran, men inte betalade jag väl fullt pris? Nog fanns det väl en uppgradering att köpa till reducerat pris? Eller?

Oavsett vilket är det dåligt att släppa supporten för en version sådär. Har du snackat med Nikon om det?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.