Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Capture bluff

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Nikon Capture bluff

dumbo skrev:
Det är faktiskt ganska trevligt, men det käkar ENORMA mängder minne. Har man mer än en bild öppen på en gång är man snabbt uppe i 1.5GB.

Wow. Det har jag aldrig stött på. Mac eller pc? Jag kör macversionen.
 
Re: Re: Re: Nikon Capture bluff

dumbo skrev:
Det är faktiskt ganska trevligt, men det käkar ENORMA mängder minne. Har man mer än en bild öppen på en gång är man snabbt uppe i 1.5GB...
Jag känner inte heller igen det.
Jag använder Nikon Capture mest för att batcha många filer på en gång, när jag skall skapa småbilder för mitt sökbara arkiv. Jag gör om NEF till 300 pixlars JPEG.

Det går fort nog för mig med en standarddator med 300 MB i XP.
 
Jag känner definitivt igen det. Att ha två bilder öppna med 512 MB i datorn är i princip ogörbart.

Att batcha går ju däremot snabbt. Då slipper den ju hantera data för att visa bilden på skärm och behöver bara tugga igenom en bild i internminnet åt gången.
 
jimh skrev:
Jag känner definitivt igen det. Att ha två bilder öppna med 512 MB i datorn är i princip ogörbart.

Där ser man. I min Mac med 1,5 GB internminne har jag ofta 5-6 bilder öppna samtidigt i Capture utan problem.

Uppritningen är lite seg, men å andra sidan visar Capture bilden välinterpolerad i alla förstoringsgrader, vilket jag tycker är bra.
 
Re: Re: Re: Re: Nikon Capture bluff

gors skrev:
Nu minns jag inte riktigt hur det var när jag gick från trean till fyran, men inte betalade jag väl fullt pris? Nog fanns det väl en uppgradering att köpa till reducerat pris? Eller?

Oavsett vilket är det dåligt att släppa supporten för en version sådär. Har du snackat med Nikon om det?
Ja, via mail. De säger att uppgradering är gratis inom Capture 4, men från 3.5 krävs det nyköp. De säger också att det brukar finnas uppgraderingskampanjer med cirks 25% rabatt, men jag tycker det hjälper föga.
 
gors skrev:
Där ser man. I min Mac med 1,5 GB internminne har jag ofta 5-6 bilder öppna samtidigt i Capture utan problem.
Jag har heller inga problem att köra flera bilder samtidigt, när jag öppnar den sjunde börjar jag märka skillnad dock. Jag kör XP, men att det inte går slött hos mig kanske beror på att jag kör Capture 3.5. Fyran kanske är segare?
 
Re: Re: Re: Re: Nikon Capture bluff

mipert skrev:
Jag känner inte heller igen det.
Jag använder Nikon Capture mest för att batcha många filer på en gång, när jag skall skapa småbilder för mitt sökbara arkiv. Jag gör om NEF till 300 pixlars JPEG.
Något som stör mig är att Capture inte minns var menyer och sådant låg när jag stängde det senast. Så här ser det alltid ut när jag startar Capture. Samma för dig?
 

Bilagor

  • capture.jpg
    capture.jpg
    48.4 KB · Visningar: 174
Dust removal

Hej.

Det finns en fantastisk funktion i Capture som inte finns i Ph CS eller något annat program som jag har provat och det är "dust removal". Den lilla fantastiska funktion som "tar bort" mycket av dammet från CCD'n. Den tar naturligtvis inte bort själva dammet men suddar bort det på bilderna. Denna funktion har sparat mig många onödiga timmar framför datorn. Tar helt enkelt en referensbild då och då under mina uppdrag som används av Capture vid ett senare tillfälle.

Bara denna finess är enligt min mening värd de pengar som Capture kostar.

Mankan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nikon Capture bluff

Calle S skrev:
Något som stör mig är att Capture inte minns var menyer och sådant låg när jag stängde det senast. Så här ser det alltid ut när jag startar Capture. Samma för dig?
Nej, min kommer då ihåg var jag placerade allt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.