ANNONS
Annons

Nikon Capture 4.3.1 update

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nå kjört med oppdateringen i bare noen minutter, men kan like gjerne rapportere at det faktiskt er en betydande skillnad!

Nå börjar det bli användbart även på min 512 MB PC!

Mvh

Håller med om att det blivit snabbare. Kanske till och med kan börja använda det nu...
Nikon Capture kändes helt oanvändbart när man hade vant sig vid snabbheten hos Rawshooter och C1. Nikon Capture har ju en del riktigt användbara funktioner...

Slowfinger skrev:
Håller med om att det blivit snabbare. Kanske till och med kan börja använda det nu...
Nikon Capture kändes helt oanvändbart när man hade vant sig vid snabbheten hos Rawshooter och C1. Nikon Capture har ju en del riktigt användbara funktioner...

Trevligt, då vet man vad man ska göra när man kommer hem =D

Skillnaden är större ju sämre det var förut. På min ordinarie bärbara med P4 Centrino 2GHz och 1GB RAM minskade tiden från 15 till 10 sekunder för att spara till jpg. Men på en äldre bärbar med P4 1.8GHz och 512MB RAM minskade tiden från över 10 minuter ner till drygt en halv minut!
Tiderna avser D2X råformat.

/Sigge

Ja, nu är den ju helt plötsligt riktigt användbar. Men det blev ju bara besvärligt!

Tidigare har jag använt PSCS2 för RAW-bilderna, och det har man ju vant sig vid. Det funkar riktigt bra, men Nikon Capture är faktiskt bättre vid lite besvärliga bilder.
Tex. när man har bilder med besvärande CA, det går att hyfsa till någotsånär i PSCS2. Men när jag tar upp samma bild i NC så ser jag inte ens någon CA! Och på de bilder där jag kan se det kan NC ta bort det mycket bättre än PSCS2.

Tusan! Jag vill ha ett verktyg och en rutin att följa, precis som när jag hittar flingorna i skafferiet tidiga morgnar.

Hittar inte nerladdningen för den.. bara för version 4.2 (har loggat in på nikon sverige)

EDIT: kom på att jag var tvungen att registrera en nikonprodukt.

Senast ändrad:
Äntligen har programmet blivit relativt snabbt. Men jag har en engelsk vewrsion och det börjar bli jobbigt att logga in på den engelska sidan för att hämta rätt språkversion. Är det någon där ute som vet om man kan "uppgradera" en engelsk version till en svensk version?

Samma problem här även om det är ett i-landsproblem.

Desto roligare är det att upptäcka att Nikon Capture faktiskt är ett riktigt kompetent program nu när det inte tar evigheter att göra något. Väl i klass med Adobe Camera Raw.

Och nu kan man ju räta upp horisonter också ;-)

boris.bonasin skrev:
Äntligen har programmet blivit relativt snabbt. Men jag har en engelsk vewrsion och det börjar bli jobbigt att logga in på den engelska sidan för att hämta rätt språkversion. Är det någon där ute som vet om man kan "uppgradera" en engelsk version till en svensk version?

Hej Boris!

Så här gjorde jag:
Jag avinstallerade den engelska full-versionen av Capture 4. laddade ned den svenska test-versionen av 4.2 och vips så hade jag en reggad svensk version i stället. Efter det har jag regelbundet hämtat alla uppdateringarna på svenska. Borde gå att göra något liknande nu också. Jag rekommenderar att du frågar på Nikons europeiska supportcenter om det går att göra likadant med nuvarande version. De brukar vara snabba med svar och anvisningar.
Du kan ju också titta in på forumet www.d70sverige.se Där finns en del diskussionstrådar om bl a NC.
Lycka till!
/Nonno

KRÅNGEL

Hej
Tog hem uppdateringen men den gick inte att installera, då den tydligen krockade med en annan språkversion som tidigare fanns på min dator. Detta fattar jag inte. Den gamla 4.2 var på svenska och den nya från svenska Nikons hemsida måste väl ändå också vara på svenska.

Jag ombads avinstallera den tidigare versionen, vilket jag gjorde. Och sedan gick det förstås inte att hitta version 4.2 så nu sitter jag utan Nikon Capture helt och hållet.

Det blir att installera om alltihop eller strunta i Nikon och köra PS med Raw-plugin.

Eller?

Fride

Ja, om du avinstallerat alltihop så finns det bara en väg att gå, installera igen och uppgradera...

Men jag tycker att NC blivit så pass användbart nu att jag skulle göra det om jag var du. I mitt fall har jag ändå betalat en slant för programmet, så jag vill absolut kunna använda det.

Men jag tycker att det är skit med de flesta program och deras leverantörer som inte kan bespara oss användare all denna tid vi lägger ner på att få grejorna att fungera!

Följdfråga

Men är det bara jag som har fått det där meddelandet om att det finns en annan språkversion installerad som krockar med den nya?

Jag har kvar originalskivan förstås, men sedan ska väl alla tidigare uppdateringar dit igen, innan 4.3 kan läggas dit.

Måste kolla med Nikon först.
Fride

Re: Följdfråga

Hängbjörk skrev:
Men är det bara jag som har fått det där meddelandet om att det finns en annan språkversion installerad som krockar med den nya?
Jag hade också det "problemet" då jag har engelsk version av NC (rättare sagt europeisk, dvs en/fr/de/es) och i all hast laddade ned den svenska uppdateringen först utan att tänka mig för. Jag gick helt enkelt till http://www.nikon.co.uk/ och hämtade uppdateringen som har "en" på slutet så funkade det för mig.

Däremot låter det konstigt om du har svensk version och inte filen från den svenska sajten funkar. Har du kollat att filen du laddat ned har "se" på slutet? Har ett svagt minne av att någon gång när jag varit på Nikons supportcenter har jag slängts över till annan språkversion av det.

Jag tycker det är lite elakt att man pröjsat för Nikon Capture och de gamla serienumren (bara bokstäver) inte funkar längre utan man måste gå installera alla uppdateringar från början. Någon som har varit i kontakt med Nikon för att få ett nytt serienummer som funkar med de senare uppdateringarna direkt? Det var riktigt drygt när man skulle installera om den bärbara jag kör Camera Control på och fick försöka gräva upp alla gamla uppdateringar bara för att kunna installera om det.

Re: Följdfråga

Hängbjörk skrev:

Jag har kvar originalskivan förstås, men sedan ska väl alla tidigare uppdateringar dit igen, innan 4.3 kan läggas dit.

Måste kolla med Nikon först.
Fride

Du behöver bara uppdatera med 4.1.3 sedan 4.2 och sedan tror jag att det går bra att köra in 4.3.1 utan att gå via 4.3.

Om du har versionen med se efter versionsnumret ska det inte bli några problem - märkligt...

Är det någon mer än nonno som har provat att "uppgradera" sin version från engelsk till svensk version, och fått det att fungera?

Jag vill inte gärna chansa för att sedan sitta här och göra omstarter för varje uppgraderring vid en eventuell nyinstallation av programmet. Roligare än så kan man ju ha det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar