ANNONS
Annons

Nikon --> Canon - 7D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket igen för alla svar! Jag tror jag har bestämt mig nu och det blir nog en 7D. Jag ska låna hem den i helgen och prova lite. (jag har så tur som kan göra det! :)
Den ligger i en bättre prisklass för mig och jag fotar mycket hästar och hästsport, och då passar 7ans snabbhet perfekt.
Jag tror jag blir jättenöjd!

Jag har för tillfället en Nikon D80, som jag haft några år nu. Trivs jätte bra med den men skulle gärna ha en kamera som klarar lite högre ISO och som är snabbare.
Jag har börjat jobba på canonsupporten och har då möjligheten att låna hem objektiv, blixtar osv. Så därför har jag bestämt mig för att byta system till canon.

Var först väldigt inne på Canon EOS 7D, men nu vet jag inte riktigt.. Hur stor skillnad är det egentligen på en 50D och en 7D? Det skiljer trots allt några tusen. :p
Är det värt att lägga några tusen till på en 7D?

Vad säger kollegorna på Canonsupporten om skillnaden mellan kamerorna?

Arbetsgivare brukar vara måna om att de anställda använder produkter från det egna företaget, med t ex personalrabattaer. Nog ska du kunna låna även några kameror och prova innan du bestämmer dig. Märkligt vore det annars.

Vad säger kollegorna på Canonsupporten om skillnaden mellan kamerorna?

Arbetsgivare brukar vara måna om att de anställda använder produkter från det egna företaget, med t ex personalrabattaer. Nog ska du kunna låna även några kameror och prova innan du bestämmer dig. Märkligt vore det annars.

Jag har pratat med kollegorna, och de tycker att jag ska välja en 7d. Nu när jag valde mellan en 7d och en 5d blev det dock svårare. Så jag ska göra så att jag lånar hem båda kamerorna och provar, har redan provat 5d och den blev jag alldeles kär i. Jag ska låna hem 7D nu i helgen och prova den med, men som det ser ut nu lutar det åt 7d, den ligger bättre till i pris för min ekonomi. :p

Jag går och funderar på en Kamera med filmfunktion. 7D går bort med nuvarande budget har jag inte råd med 5D2 vilket annars skulle vara valet.

Vad är det för skillnad på 550D och 50D annat än storleken på huset?
Hur är dom att filma med?

Jag går och funderar på en Kamera med filmfunktion. 7D går bort med nuvarande budget har jag inte råd med 5D2 vilket annars skulle vara valet.

50D går ej att filma med.
Annars vet jag inte, förutom att 550D:n har en nyare sensor som ska vara bättre än 50D:ns =D

Båda är svårt att filma med.
50D för att den inte har filmfunktion, 550D för att den har visserligen filmfunktion, men den är bara en DSLR kamera, och inte en videokamera.
Ska du välja mellan dem?
550D är mindre och lättare, och har något bättre ISO egenskaper, medan 50D är robustare, större, snabbare vid seriefoto, och har 2 inmatningsrattar.

Jag var inte säker mwn nu krymper ju antalet kandidater. Hur blir filmerna då ?

Skitdåliga om du inte är väldigt duktig, har en massa tilbehör och antränger dig. DSLR är inte någon filmkamera, men kan användas till det med mycket tillbehör, mycket kunskap och gott om tålamod. Till korta ruttna dokumenterande skräpfilmer så kan du använda kameran som den är och utan speciella kunskaper, men bra blir det inte. Skall du filma så köp en filmkamera eller ge dig f-n på att lyckas med en DSLR trots att det är svårt och bökigt att få det bra.

Skitdåliga om du inte är väldigt duktig, har en massa tilbehör och antränger dig. DSLR är inte någon filmkamera, men kan användas till det med mycket tillbehör, mycket kunskap och gott om tålamod. Till korta ruttna dokumenterande skräpfilmer så kan du använda kameran som den är och utan speciella kunskaper, men bra blir det inte. Skall du filma så köp en filmkamera eller ge dig f-n på att lyckas med en DSLR trots att det är svårt och bökigt att få det bra.

Har du testat och kommit fram till att det blir skräp? Jag hade i princip inte tänkt mig nåt längre än 30 sekunders snuttar samt ha en back up kamera

Klart man kan få bra bilder på sånt med en 5D Mark II också. Det kan jag med min Canon EF också, med lämplig FD-optik. Men det blir inte lika många bra bilder som med 7D.

Klart man kan få bra bilder på sånt med en 5D Mark II också. Det kan jag med min Canon EF också, med lämplig FD-optik. Men det blir inte lika många bra bilder som med 7D.

Om man tittar på de övriga foldrarna så inser man att han fotat en del motorsport förut med.
Jag har svårt att tro att han skulle ta med sin 5D2 om han fick kasta 98% av bilderna...(vad jag vet har han andra hus att tillgå dessutom).

Men oavsett, jag har lite svårt fortf att köpa att 5D2 är "värdelös" för action. 7D kan mkt väl vara bättre, det säger jag inte emot på något sätt.

Jag tycker min 50D funkar hyfsat och den har väl samma eller liknande AF som 5D2?
Edit: Det sista stämde ju inte såklart.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar