Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon --> Canon - 7D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för tillfället en Nikon D80, som jag haft några år nu. Trivs jätte bra med den men skulle gärna ha en kamera som klarar lite högre ISO och som är snabbare.
Jag har börjat jobba på canonsupporten och har då möjligheten att låna hem objektiv, blixtar osv. Så därför har jag bestämt mig för att byta system till canon.

Var först väldigt inne på Canon EOS 7D, men nu vet jag inte riktigt.. Hur stor skillnad är det egentligen på en 50D och en 7D? Det skiljer trots allt några tusen. :p
Är det värt att lägga några tusen till på en 7D?

7D är awesome, men jag undrar bara lite.. eftersom du nu jobbar på Canon supporten så borde du väl logiskt sett redan veta allt och lite till om alla Canon's kameror. Så jag ser inte riktigt hur vi kan hjälpa dig som borde veta mer än vad vi vet. Men iaf, 7D är väl värd varenda krona den kostar.

/ Magnus

7D är awesome, men jag undrar bara lite.. eftersom du nu jobbar på Canon supporten så borde du väl logiskt sett redan veta allt och lite till om alla Canon's kameror. Så jag ser inte riktigt hur vi kan hjälpa dig som borde veta mer än vad vi vet. Men iaf, 7D är väl värd varenda krona den kostar.

/ Magnus

Jag har precis börjat, går utbildningen fortfarande och kan inte alla kameror utantill. :)
Jag undrar alltså om den är värd de extra tusenlapparna, eller om jag ska lägga dom på objektiv istället.

Jag har precis börjat, går utbildningen fortfarande och kan inte alla kameror utantill. :)
Jag undrar alltså om den är värd de extra tusenlapparna, eller om jag ska lägga dom på objektiv istället.

Jo, men visst har du väl en massa, väldigt kunniga, kollegor att fråga? Jag tror att många är avundsjuka på dig, som har expertis inom räckhåll!

Annars kan du jämföra de bägge på dpreview:

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS50D/
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS7d/

Per.

50D eller 7D

Jag är i samma situation men efter samtal med en bekant som har båda kamerorna lutar det mer åt 50D. Han var inte så enormt imponerad av 7D. Pengar är det oftast som styr köpet av kamera. Skulle jag ha bra med pengar skulle jag köpa 5D.

Jag tror att båda kamerorna är värda sina pengar men är man inte i behov av att filma i HD så är det bättre att lägga mellanskillnaden på ett bra objektiv. Efter som du har möjlighet att låna hem objektiv så är ju egentligen inte det något problem, just nu. Vad händer om du inte blir kvar på supporten?

Läs även recensionerna här på Fotosidan.

/ Jari

Ska man inte fotografera action går det lika bra med 50D. Annars är 7D ett bra steg mot 1D Mark III/IV, jämfört med 50D.

Du lär aldrig kunna se skillnad på bilderna, då krävs det att du går upp till fullformat, då skillnaden blir STOR. Mellan 50d och 7d är det hastighet och finesser, 7d är ju en modernare kamera, lite trevligare byggd också, även om båda är robusta. Men på resultatet lär du aldrig kunna se någon skillnad, bortsett från att 7d har bättre brusegenskaper vid dåligt ljus, och det är värt en del för de som fotar mkt under sådan omständigheter.

Ska man inte fotografera action går det lika bra med 50D. Annars är 7D ett bra steg mot 1D Mark III/IV, jämfört med 50D.

Jag kör med 5D när jag plåtar porträtt etc, och har en 50D som en backupkamera
samt använder jag den till t.ex sportfotouppdrag åt tidningar etc.

50D klarar alla uppdrag med snabba sporter galant, kört med 70-200L, 300L.
Så den är hur bra som helst till "action" som jag ser det.

Fotboll, bandy, motocross (där vi själva är aktiva) m.m m.m.

MVH Julle.

Senast ändrad:
Visst klarar den det. Jag har en 40D, och den är ungefär likadan i det avseendet.

Men 7D är klart bättre, när man förstått sig på hur man bäst ska använda myllret av olika AF-inställningar.

Visst klarar den det. Jag har en 40D, och den är ungefär likadan i det avseendet.

Men 7D är klart bättre, när man förstått sig på hur man bäst ska använda myllret av olika AF-inställningar.

Jag menar att med min 50D som är min reservkamera missar jag aldrig en bild under uppdrag.
Så hur skulle en 7D lev bättre bilder när jag lyckas med mina uppdrag till 100% med min 50D?
Jag behöver inte en massa extra AF finesser för att leverera skarpa bilder och för min del vore
det helt meningslöst att skaffa en 7D.
Då spelar gluggarnas AF större roll i detta sammanhanget.

MVH Julle.

Jag menar att med min 50D som är min reservkamera missar jag aldrig en bild under uppdrag.
Så hur skulle en 7D lev bättre bilder när jag lyckas med mina uppdrag till 100% med min 50D?
Det är skillnad, så du skulle kunna ta andra bilder, som kräver ännu mer av kameran.
Men det finns ju ingen anledning att skaffa ett verktyg som kan göra något man inte anser sig vilja ha, det håller jag med om.

Det är ungefär som när vi (professionellt) försöker sälja efterbehandlingsutrustning till printrar.

"Med den här utrustningen kan du köra jobb som kräver olika inställningar efter varandra, helt automatiskt."
"Det har jag ingen användning för. Jag kör ändå bara två olika sorters jobb."
"Varför det, då?"
"Nä, det tar för lång tid att ställa om mellan dem."

Think outside the box, sägs det.

jag(vår familj) har nyss köpt 40D och jag är ritigt nöjd med den, vi stog mellan att köpa den nyare modellen(50d) och den äldre (40d) och vi tog 40d för kuna sasta på ett bra obetivt
och för oss var det inte stor skillnad

obs jag är bara hoppy fotograf så vi behöver inte det nyaste

Det är skillnad, så du skulle kunna ta andra bilder, som kräver ännu mer av kameran.
Men det finns ju ingen anledning att skaffa ett verktyg som kan göra något man inte anser sig vilja ha, det håller jag med om.

Det är ungefär som när vi (professionellt) försöker sälja efterbehandlingsutrustning till printrar.

"Med den här utrustningen kan du köra jobb som kräver olika inställningar efter varandra, helt automatiskt."
"Det har jag ingen användning för. Jag kör ändå bara två olika sorters jobb."
"Varför det, då?"
"Nä, det tar för lång tid att ställa om mellan dem."

Think outside the box, sägs det.

Behöver jag mer kvalitèt drar jag på med min 5D ;-)

Tack för alla svar!
Nu är det så att jag ändrat mig.. Jag var dum nog att låna hem en 5d mark ll från jobbet.. Nu är jag helt såld på den! Dock ligger den över min prisklass..
Jag har kollat runt lite efter vad en 5d mark ll ligger i för prisklass begagnat, men jag har knappt hittat något. Att man inte vill sälja denna kamera förstår jag verkligen! ;) Men är det verkligen omöjligt att hitta den begagnad? Eller är jag jätte dålig på att leta?

Så nu är 50D ute ur bilden, nu väljer jag istället mellan 7D och 5Dll.

Tack för alla svar!
Nu är det så att jag ändrat mig.. Jag var dum nog att låna hem en 5d mark ll från jobbet.. Nu är jag helt såld på den! Dock ligger den över min prisklass..
Jag har kollat runt lite efter vad en 5d mark ll ligger i för prisklass begagnat, men jag har knappt hittat något. Att man inte vill sälja denna kamera förstår jag verkligen! ;) Men är det verkligen omöjligt att hitta den begagnad? Eller är jag jätte dålig på att leta?

Så nu är 50D ute ur bilden, nu väljer jag istället mellan 7D och 5Dll.

Hej Sandra, jag är också ute efter ny kamera och väljer mellan 7d och 5d mark ii. Det är så himla svårt att bestämma sig. En del säger si, andra så. Insåg igår också att om jag väljer FF så måste jag köpa nytt vidvinkelzoom också då och då för det ju med sig en del extra kostnader. Har inte fått låna hem 5d ii själv men den är så läcker... lyllos dig som har ett sådant härligt jobb! :)

Jag tyckte inte alls det var svårt att bestämma mig.

Vill jag prioritera fotografering av snabba förlopp, där avancerad autofokus är det viktigaste för att få bilder som jag är nöjd med, bilder där en action som fångats är det som betraktaren främst ser och tänker på?

Eller är det bilder som är av sådant slag att betraktaren mer grunnar över bildens tekniska kvalité än vad den föreställer?

Vet man detta, är valet enkelt. Vet man inte vad man vill här, är valet också enkelt, för då kan du köpa vad som helst.

Hej Anders, du är duktig på att prioritera då. Jag har som sagt inget solklart svar. Det är klart jag vill ha actionbilder med skärpa, men samtidigt bra kvalitet i bilden. Har nog för lite budget för att få både och?

Ingen kamera idag ger dålig kvalité. Inte heller har de dålig AF. Det är om man vill ha något av det där extra som man behöver prioritera den ena eller den andra. Annars går det med vilken som.
Det är det jag försöker säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar