Annons

Nikon back in business

Produkter
(logga in för att koppla)
Lustigt det där med att så många är så ängsliga att deras kamera/bil/dator/vadsomhelst inte kommer från den största tillverkaren.
Fick jag fritt välja kamera blev det varken Canon, Nikon, Hasselblad, Leica, Minolta eller något av de märken som det pratas om här på FS.
Det skulle bli en Alpa mellanformatskamera med fast Zeiss Biogon 38 mm.
Det är inte världens största tillverkare, snarare tvärtom - och nu tror jag de upphört helt.
Jag får dock tills vidare nöja mig med budgetvarianten av den. Och det går så bra så bra det också. Men jag kanske inte är så ängslig av mig?
Us

Konkurens behövs!

YLVERT skrev:
det finns 1228 registrerade D70 ägare på fs det är mer än canons 300D fanklubb

Kul att det går bra för Nikon, det gynnar oss alla!
Men jag måste säja att jag blev förvånad över att Nikon kan ha haft en så kraftig uppgång!?

Lite statistik;

¨Proffshus¨ ej medräknade, ej heller gamla D30.

D60-100 st, 10D-712 st, 20D-667 st, 300D 1075 st + 24 svarta, 350D 398 st...totalt 2976 Canon på fotosidan.

Nikon D100-235 st, D70s-6 st.

Förhållandet KAN vara lite annorlunda i andra delar av världen men visst...jag är också förvånad. Nikon är dessutom ett litet företag jämfört med Canon.

Parantes?

Linmajon skrev:
Förhållandet KAN vara lite annorlunda i andra delar av världen men visst...jag är också förvånad. Nikon är dessutom ett litet företag jämfört med Canon.

Såg några siffror från USA marknaden; Kodak o Canon ca 20% vardera och Nikon knappa 6 %...

Angående Jannes upplistning med kamerahus skulle det vara intressantare att se hur många distinkta ägare som finns bakom husen. Canon har trots allt två generationer DSLRer i konsumentklassen medan Nikon bara har en (räknar D70 och D100 i samma generation medan jag räknar 20D/350D som klara uppföljare till 10D/300D).

2003 - 2004 var nog också Nikons år med D70. Gissar att det inte såldes särskilt många nya 300D/10D jämfört med D70 (såldes dock säkert många begagnade). Det här året kan åter bli Canons med 350D och försäljningsandelarna kan ändras snabbt.

Samtidigt tycker jag mig märka bland de kameraspekulanter jag känner att D70 och dess uppföljare fortfarande är mycket intressant. Nikon kanske gjorde rätt som satsade på större skärm på D70s snarare än en 8 Mpixel sensor. Det är ett vågat val eftersom dumma konsumenter länge sprungit efter den lätt mätbara mpixel siffran, men insikten kanske börjar komma hos kunderna att mer pixlar än "tillräckligt" bara är bortslösade resurser som hellre bör satsats på annat som faktiskt påverkar fotograferandet.

Att Nikon går ut med den här försäljningssiffran nu är dock intressant marknadsföring, försöker de bara pusha D70s och D50 eller basunerar de ut försäljningsframgången för att dra uppmärksamheten från sitt svek mot kunderna med den krypterade vitbalansdatan?

Re: Parantes?

Janne H skrev:
Såg några siffror från USA marknaden; Kodak o Canon ca 20% vardera och Nikon knappa 6 %...
Fast det gäller ju digitala kameror i allmänhet. Siffrorna från Nikon som den här tråden handlar om gäller systemkameror.

Nikon är dessutom ett litet företag jämfört med Canon.
Den jämförelsen haltar eftersom det mesta av Canons resurser går åt till att konkurrera med HP, Epson, Xerox oh andra stora företag inom kontorsmaskiner. Frågan är hur mycket större Canons fotodivision är jämfört med Nikons fotodivision (Nikon sysslar även de med annat men huvudverksamheten är foto).

Edit: ...och sedan som Jim påpekar, hur stor del av företagen som sysslar med kompakter vs DSLRer.

Canon torde nästan dubbelt så stort totalt sett, men det inbegriper ju också kompaktkameror och dessutom lär det skilja en del på hur avdelningarna ser ut inom respektive länder.

Men stora skillnaden ligger trots allt i hur stor del av allting som de tillverkare. Nikon lejer ju ut sensorproduktion på andra, Canon tillverkar dem själva. Det var ju först med JFET-LBCAST som Nikon började ge sig in i designen av sensorn också. Där tror jag en bit av storleken ligger då chip-fabriker kostar några kronor, men samtidigt så kan den biten mycket väl ligga inom något annat.

Damocles skrev:
Där tror jag en bit av storleken ligger då chip-fabriker kostar några kronor, men samtidigt så kan den biten mycket väl ligga inom något annat.
Nikon kanske tillverkar utrustningen till Canons halvledarfabriker? ;-) De är ju rätt stora på sånt. Vi har ett halvledarlabb på jobbet och det står Nikon på många av de apparater som står där.

Haha, oh the irony!

Misstänker inte då Canon också tillverkar dylik utrustning, men nog hade det varit skoj. ;) Canon använder Nikons egna prylar för att ta deras marknasandelar, eller tvärtom ;)

Johan Okker skrev:
Och detta måste jag säga att jag betecknar som en ganska sund inställning där bilden istället för utrustningen och mediat är det viktiga.

Äsch, det där med vad som är sunt är relativt. Jag som samlar på kameror får nästan mer glädje av att se vad specifika klassiska kameror/objektiv presterar, än av bildmotiven. ;-)

Olle skrev:
Nu har det nog blivit dags att skaffa nåt som det står Nikon på. Nån som vet om deras kameraremmar passar till Rolleicord?

I alla fall remmar utan "clips". Jag har använt remmar från både Nikon och Canon till Rolleis, den typ av rem som man trär änden genom kamerans remfäste (eller vad det nu kallas), viker upp och fäster remänden i remlåset på remmen.

J. Patric skrev:
Äsch, det där med vad som är sunt är relativt. Jag som samlar på kameror får nästan mer glädje av att se vad specifika klassiska kameror/objektiv presterar, än av bildmotiven. ;-)
Du samlar väl bara på kameror från tillverkare som var störst då kameran tillverkades??
Allt annat är fel, fel. fel!!
Och ångestframkallande.
Det hjälper inte ett smack om du har handtillverkade kameror med makalös teckning och kontrast i optiken om inte kameran kommer från denSTÖRSTA tillverkaren - vilket ju egentligen är otänkbart. Det mest positiva som kan sägas om de största tillverkarna är väl möjligen att kamerorna är förhållandevis bakteriefria vid leverans eftersom de aldrig är vidrörda av människohand vid tillverkningen.....
Us

Senast ändrad:
ANNONS