Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon back in business

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
...

Detta har alltid gjort mig storögt förvånad. Jag som haft/har så mycket kameror men bara kan skilja mina bilder med hjälp av negativformatet... Alltså, är det ett 6x9 negativ jag scannar in eller förstorar kan jag gå ed på att det inte är taget med Nikon. Eller Canon. men är det 135-film och jag inte minns fototillfället speciellt vete fåglarna vilken kamera jag använt.....
Us
Rätt inställning. Skummar man igenom vissa forum (främst teknik-, vs- och digitalavdelningarna) kan man mellan raderna läsa om personer som skulle lämna morsan som pant i en vadslagning om vilken kamera som tagit vilken bild. Om det beror på att de vill bli av med morsan låter jag vara osagt, men nog är det märkligt att märket som står på huset kan ha så oerhört stor inverkan på bilden, iaf om man vet vilket märket är alltså.
Själv är jag precis som du mer intresserad av bilden och lägger inte nån större vikt vid antalet pixlar, brusnivån eller vilket märke det står på huset.

PS. Lite skoj är det förståss att kunna gnida in positiva "nikonska" marknadsandelar i ansiktet på alla canonister. ;o) Jo, jag är visst nikontinist jag...

Ingemansson skrev:
Sluta bråka! Nikon hade en lyckträff/bra timing med D70:n, den släpptes just som det var många Nikonister som stod i tankar på att bli digitala.

Nästa gång är det Canons tur att släppa nåt som alla vill ha, 350D kanske till och med är denna "lilla söta pryl".

Nu får nog Nikon haka på i Pixelracet... Jag väntar i alla fall tålmodigt på efterföljaren till D70s, som jag hoppas kan komplettera min F80.

Andreas

Tror lite som du (om jag tolkar dig rätt), det är nog inte många som byter märke, även om det självklart förekommer. Det kostar ju en del att byta ut objektivparken mm.
Däremot är det nog många, ex.vis jag, som blir nyfikna på den nya tekniken och därför byter upp sig.

Dock bör det ju påpekas att ökningen gäller i Sverige. Som jag har fattat det så har väl inte Nikon produktionskapacitet nog för att öka försäljningen så pas mycket globalt?

Kan det möjligen ha något att göra med att Sverige av någon anledning verkar väldigt lågt prioriterat av Canon när det gäller leveranser? Har det t.ex. inte tidvis varit lättare att få tag i en D70 än en 20D, 300D eller 350D?

Sonnaren skrev:
Då får jag väl gå ut en sväng med Nikonutrustningen i kväll och testa. Konstigt nog så k ä n n e r jag inte att jag blivit en bättre fotograf av att Nikon tydligen säljer mera. Men det måste jag ju ha blivit....annars skulle ju märkesdiskussionerna vara helt meningslösa....
Us

;-)

Sakta i backarna, Ulf. Vi vet nog att du har en (eller flera) Hasselbladare också. Det företaget har sett bättre dagar. Hur kan du komma och säga att du är en bra fotograf med en kamera från en tillverkare som verkar befinna sig på konkursens rand. Slår vad om att du dessutom använder Kodaks filmer. Behöver jag berätta hur det går för filmproduktionen på "the big yellow"?

Allvarligt talat är det väl bra att det går bra för Nikon. Konkurrens brukar gynna konsumenterna.

Mvh

Fredrik
Som gärna plåtar med Contax, Leica och Hbl och därför förmodligen är en ännu sämre fotograf än Ulf.

Varför skulle Sverige avvika både avseende köpbeteende och Nikons möjligheter att producera/leverera?

LeadHead skrev:
Dock bör det ju påpekas att ökningen gäller i Sverige. Som jag har fattat det så har väl inte Nikon produktionskapacitet nog för att öka försäljningen så pas mycket globalt?

Kan det möjligen ha något att göra med att Sverige av någon anledning verkar väldigt lågt prioriterat av Canon när det gäller leveranser? Har det t.ex. inte tidvis varit lättare att få tag i en D70 än en 20D, 300D eller 350D?

Fredrikpersson skrev:
;-)

Sakta i backarna, Ulf. Vi vet nog att du har en (eller flera) Hasselbladare också. Det företaget har sett bättre dagar. Hur kan du komma och säga att du är en bra fotograf med en kamera från en tillverkare som verkar befinna sig på konkursens rand. Slår vad om att du dessutom använder Kodaks filmer. Behöver jag berätta hur det går för filmproduktionen på "the big yellow"?

Allvarligt talat är det väl bra att det går bra för Nikon. Konkurrens brukar gynna konsumenterna.

Mvh

Fredrik
Som gärna plåtar med Contax, Leica och Hbl och därför förmodligen är en ännu sämre fotograf än Ulf.
Jamen jag HAR Nikon också. Och Canon. Och Leica. Och en Zeiss Nettar.
Jag borde alltså vara i det närmaste helgarderad och sjutusandj...ar till fotograf!! Men det blir ändå som det blir...bilderna alltså...konstigt, det är vad det är. Kan det bero på att jag struntar högaktningsfullt i vad det är för kamera jag använder och de (kamerorna) känner det?? Eller kan det tänkas att kameramärket spelar mycket mindre roll än att huset är ljustätt?? Kan det vara så???
Us
PS Så många kameror? För att vara helgarderad??? Näeee, det är mera så att det råkat bli på det viset, det är ju väldigt många år jag hållit på trots allt.
Ds

Vet inte om jag fattat detta rätt...men detta avser väl bara den Svenska marknaden...inte för att jag tror att alla som köper Nikon köper den i Sverige...garanterat dom som köper den i utlandet oxå...men det skulle vara intressant med statistik över iaf EU området...

Icke desto mindre...kul att det går bra för Nikon i Sverige...

/Johan - som skiter i vilket märke han plåtar med....så länge det märket jag valt tar bilder som jag blir nöjd med.

Å andra sidan, varför skulle Sverige inte avvika?

Det finns alltid lokala marknader som har ett annorlunda köpmönster.

--jalle

julgus skrev:
Varför skulle Sverige avvika både avseende köpbeteende och Nikons möjligheter att producera/leverera?

Kakelgasten skrev:
...

/Johan - som skiter i vilket märke han plåtar med....så länge det märket jag valt tar bilder som jag blir nöjd med.
Själv tar jag bilder med kameran (ibland även i kombination med film), inte med märket ;)

Otroligt, av alla dessa tiotusentals medlemmar är det ingen som bryr sig om vilken kamera de använder.

Toppen, jag har en F90x jag gärna byter mot en D2x eller 20D.
Bara ring och boka en tid så kan vi mötas i P-hus Anna och byta paket...

LeadHead skrev:

Kommer ihåg när jag skulle få tag i Canon Mark2 i Sverige, stort sätt en omöjlighet, så det fick bli en från Danmark (kö sedan januari fick den i juni). Var bla i Kö på Yfo i Malmö, 5 plats. Efter 1 månad fick de 1 kamera och de hade de som skyltex. Typ 1 månad senare fick de 1 kamera som gick till den första i kön, så jag skulle behöva vänta i ca 5 månader (ungefär så enligt mitt minne).

Vid releasen Nikon D2x kom det väl direkt 12? kameror till Matssons foto i Lund, till en enda butik. Även i Europa verkar det vara långa levenstider på Canon prylar, tex beställde jag en Canon 17-40mm från Tyskland och det tog ca 8 månader, fastän jag tryckte på.

Mitt spontana intryck är att Nikon är snabbare på leveranser.

Kul att Nikon kommer så Canon får hårdare konkurrens.

Ställning på Fotosidan, användare av digitala systemkameror.

Canon D60 101st
Canon 10D 711st
Canon 1D 34st
Canon 1D Mark2 72st
Canon 1Ds 37st
Canon 1Ds Mark2 18st
Canon 20D 664st
Canon 300D 1072st
Canon 300D svart 24st
canon 350D 289st
Canon digitalrebel 23st
Canon EOS D30 93st

Canon totalt= 3138st

Nikon D1 42st
Nikon D100 235st
Nikon D1H 4st
Nikon D1X 28st
Nikon D2H 33st
Nikon D2X 35st
Nikon D70 1228st
Nikon D70s 4st

Nikon totalt= 1609st

Kan kanske ha missat någon men tror inte det. Bara tagit med digitala systemkameror. Man får ta det med en nypa salt och alla lägger inte ut det på Fotosidan. Samt tror jag att många proffs med proffs kameror inte hänger på Fotosidan, de har väl annat att göra.

Bästa hälsningar
Omar Brännström

mipert skrev:
Otroligt, av alla dessa tiotusentals medlemmar är det ingen som bryr sig om vilken kamera de använder.

Eeeh...lägger du bara pengar imellan så varför inte...

Toppenidé av dig...

[Edit]
P-hus Anna...jaså...det är du det...

Jag vill minnas att Sverige fick samma kvot av D2X kameror som Frankrike. Nikon satsar för att ta tillbaka marknadsandelar i Sverige.

davidvpt skrev:
Själv tar jag bilder med kameran (ibland även i kombination med film), inte med märket ;)
Jag fotar endast med märkeskameror.
Canon (IXUS L-1)
Rollei (Rolleicord)
Kodak (SIX-20 Brownie E)
m fl.

Nu har det nog blivit dags att skaffa nåt som det står Nikon på. Nån som vet om deras kameraremmar passar till Rolleicord?

Olle

Olle skrev:
Canon (IXUS L-1)
Rollei (Rolleicord)
Kodak (SIX-20 Brownie E)
m fl.

Nu har det nog blivit dags att skaffa nåt som det står Nikon på. Nån som vet om deras kameraremmar passar till Rolleicord?

Olle

Huvva vilken brokig samling. Du måste nog lära dig tänka på att det skall se enhetligt och snyggt ut i kameraväskan ;)

Olle skrev:
Canon (IXUS L-1)
Rollei (Rolleicord)
Kodak (SIX-20 Brownie E)
m fl.

Olle

Har du kollat Canons remmar? De är vävda med 9.8 icm (inslag/cm) vilket gör dem betydligt starkare och texten framträder tydligare. Mindre brusiga på något sätt. Nikons remmar är ju dessutom gul/svarta vilket fungerar som en varningssignal i naturen. Inte bra att ha med om man ska plåta djur.

Arne S skrev:
Har du kollat Canons remmar? De är vävda med 9.8 icm (inslag/cm) vilket gör dem betydligt starkare och texten framträder tydligare. Mindre brusiga på något sätt. Nikons remmar är ju dessutom gul/svarta vilket fungerar som en varningssignal i naturen. Inte bra att ha med om man ska plåta djur.
Canons remmar ger jag inte mycket för. Gummibeläggningen på baksidan av den lilla läderbiten som skall ligga mot axeln gav upp i vulkaniseringen redan 1978 (efter ungefär 20 år) och är nu borta helt. Dessutom är färgsättningen hopplös, svart läderrem och mörkbrunt läder i den där axelbiten. Tacka vet jag "remmen" min dotter virkade på dagis till Leican! Den är 20 år nu och i skick som nästan ny!!
Us

Som Nikon-fan...

fick jag detta mail från Nikon.

"Bäste D2X intressent!

Vi vill passa på att maila Dig vår senaste pressrelease angående Nikons stora framgång på den digitala systemkameramarknaden. Vi är nu marknadsledande vilket är tack vare våra försäljningssuccéer D70 och D2X. Läs mer nedan!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nikon återerövrar positionen som marknadsledare inom digitala systemkameror!

Nikon fortsätter att flytta fram positionerna på den nordiska marknaden. Efter de stora framgångarna med de senaste kameramodellerna Nikon D70 och och D2X har Nikon tagit tillbaka förstaplatsen vad gäller marknadsandelar för den senaste 12-månadersperioden för systemkameror mätt i både försäljningsvärde och kvantitet (54 resp 49%). Det visar ny statistik från marknadsundersökningsinstitutet GFK Sverige. Som en följd av framgångarna i Sverige expanderas den svenska organisationen och byter namn till Nikon Nordic AB med ansvar för 8 länder i Norden, Island och Baltikum

– Självklart är vi mycket glada över de försäljningsmässiga framgångarna för framför allt våra digitala SLR-kameror på den svenska marknaden, säger Gösta Tyrefors, General Manager på Nikon Nordic AB. Nyckeln till framgång är det grundmurade förtroende för varumärket som bland både återförsäljare och kunder. Aggressivare marknadsföring och lyckade aktiviteter med handlare och slutkunder, tillsammans med nya kameramodeller, har lett till våra försäljningsframgångar på en starkt växande marknad. Vi är mycket tacksamma att både handlare och kunder tålmodigt inväntat vår come back.

Nikon etablerades på den svenska marknaden redan för ca 50 år sedan av Axel W Bergström och nådde tidigt stora framgångar. Under de senaste 15 åren har dock Nikons närvaro på marknaden och marknadsandelar gradvis försvagats. Den negativa trenden har under de senaste året vänts högst påtagligt. För ett år sedan var Nikons marknadsandel på digitala system kameror 15%, idag ligger marknadsandelen kring 50 procent, vilket också gör att Nikon Nordics marknadsposition i Sverige är en av de allra högsta av alla Nikon-länder.

Nikon Svenska blir Nikon Nordic AB
Som en del i Nikons förstärkta satsning på de nordiska och de baltiska marknaderna expenderas Nikon Svenska AB till ett nordiskt bolag. I samband med det byter bolaget namn till Nikon Nordic AB, med ansvar för Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland och Litauen.

– Den nya organisationen ger både oss som företag och våra kunder stora fördelar, säger Gösta Tyrefors, General Manager på Nikon Nordic AB. Att större säljvolymer hanteras genom en central enhet ökar våra möjligheter att jobba smart, koordinerat och effektivt. Det innebär givetvis positiva synergier för oss, men också förbättrade möjligheter att snabbare få ut nya produkter till våra kunder över hela regionen.

För mer information om Nikon D70 och D2X, vänligen besök www.nikon.se

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Med vänliga hälsningar,

Nikon Nordic AB

"

mipert skrev:

Nähä du mipert! Jag bryr mig visst om vilken kamera jag använder. Det är just därför jag en gång valde Nikon:)

Senast ändrad:
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS