Annons

Nikon back in business

Produkter
(logga in för att koppla)
När Canon hade sin release av 350D så har jag för mig att de låg 1a överlag i europa och att det faktiskt bara var i sverige där de låg 2a, till förmån för Nikon och då främst för att D70 tog mycket marknadsandelar från 300D, vilket inte är så konstigt. När man börjar titta på andel kameror så står D70 och 300D/350D för i runda slängar 85% av alla sålda digitala systemkameror hos respektive företag, och de flesta kan objektivt se att D70 är bättre än 300D, dessutom lanserades den efter. Troligen är det också därför som Canon släppte lös funktionerna i 350D och inte ströp dem såsom i 300D.

Och det kära forumvänner, är skälet varför konkurrens måste finnas. Annars skulle utvecklingen gå klart långsammare och priserna vara högre.

Att D2x kom nu var väl i grevens tid. Hur många människor som har Nikon har tänkt tanken på att byta om inte något nytt kommer för att få upp bildkvaliten ett snäpp kontra D1x, D2h, etc.

Hej

Jag tror ändå att under denna 12 månaders period att fler Canon
digitalkameror kar köpts av svenska fotografer än än vad Nikons
digitalkameror har köpts av svenska fotografer.

Nikon skriver bara Systemkameror, de kanske också säljer mycket fler analoga kameror än Canon.

Om man tittar på de modeller som fanns på marknaden de senaste 12 månaderna?
och som då kunnat säljas under den perioden. Från Fotosidan, antalet ägare.

Canon 10D 711st
Canon 1D Mark2 72st
Canon 1Ds 37st
Canon 1Ds Mark2 18st
Canon 20D 664st
Canon 300D 1072st
Canon 300D svart 24st
canon 350D 289st

Totalt 2887st

Nikon D100 235st
Nikon D1H 4st
Nikon D1X 28st
Nikon D2H 33st
Nikon D2X 35st
Nikon D70 1228st
Nikon D70s 4st

Totalt 1567

Med tanke på den tidvis dåliga Canon tillgången i Sverige så har nog en hel del Canon fotografer beställt utomlands. Nikon Sverige verkar ju kunna leverera sina kameror inom rimlig tid. Om jag inte har fel för mig så finns det en känd internet butik (randigt) i Sverige som säljer bla Canon (ej Nikon, eller inte så mycket) ? och tar in dessa från Tyskland vilket då inte visar sig hos Svenska Canons försäljningssiffror.

Rena spekulationer från min sida.

Klart imponerande att Nikon gått från 15% till ca 50%.

Bästa hälsningar
Omar Brännström
http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Hej

Enligt Cyberphoto:

Top Ten
Våra 10 mest sålda digitalkameror just nu

1. Canon PowerShot A95
2. Canon PowerShot A510
3. Konica Minolta DiMAGE A1
4. Konica Minolta DiMAGE G530
5. Canon Digital Ixus 700
6. Canon Digital Ixus 40
7. Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6
8. Nikon CoolPix 4600 LP
9. Canon Digital Ixus 50
10. Konica Minolta DiMAGE Z3 Svart

http://www.cyberphoto.se/pri_digikam.php

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

Enligt Cyberphoto:

Top Ten
Våra 10 mest sålda digitalkameror just nu

.................................Bästa hälsningar
Omar Brännström
Och nu har du med detta bevisat .......vad?
Följdfråga: Varför det?
Us

Sonnaren skrev:
Då får jag väl gå ut en sväng med Nikonutrustningen i kväll och testa. Konstigt nog så k ä n n e r jag inte att jag blivit en bättre fotograf av att Nikon tydligen säljer mera. Men det måste jag ju ha blivit....annars skulle ju märkesdiskussionerna vara helt meningslösa....
Us

Det vikitigaste, för att vara/bli en bättre fotograf, är ju, som vi alla känner till, att kamerahuset är svart.

/ E

Thunderbird skrev:
Det vikitigaste, för att vara/bli en bättre fotograf, är ju, som vi alla känner till, att kamerahuset är svart.

/ E

Precis, det känner vi alla till. Henri Cartier Bresson hade bara tur med sina bilder som han i många fall tog med gamla silverfärgade leicor.

På tal om försäljningsstatistik så har jag alldeles nyss hjälpt Sigma lite på traven. Jag begår D-slr premiär med en SD 10 och kitobjektiv för 499 euro. Nu är det bara en fråga om tid innan Sigma svischar om Nikon i försäljningsstatistiken.

Skall bli intressant att se vad den där Foveon sensorn kan prestera. Den är ju både liten och med få pixlar. Men som tur är är kamerahuset svart :)

F

Arne S skrev:
Någon som vet hur marknaden ser ut i Europa respektive världen? Kunde vara kul att veta och följa utvecklingen (dock inte i syfte att byta märke efter trender... ;))

Hittade lite om den amerikanska marknaden (USA 2004):

1:Kodak 20.4%
2:Canon 19.3%
3:Sony 18.1%
4:Olympus 10.9%
5:Hewlett-Packard 7.5%
6:Fuji 6.8%
7:Nikon 5.7%

Läs mer här:

"Kodak leads in U.S. digital camera market

Eastman Kodak Co., Rochester, N.Y., USA, which shipped more digital cameras in the United States in 2004 than any of its Japanese rivals, retained its edge in the first quarter, a market research firm said, reports The Associated Press. Kodak shipped 900,000 point-and-shoot digital cameras to domestic retailers in the January-to-March quarter - 41 percent more than in the first quarter of 2004 - and its market share rose to 20.4 percent from 18.1 percent a year ago, according to IDC, based in Framingham, Mass.

Canon Inc. strengthened to a second-place ranking with 850,000 shipments, up 72 percent from a year ago. Its slice of the U.S. market surged from 14 percent to 19.3 percent, IDC said. Sony Corp., the perennial front-runner, dropped down to third spot with 800,000 shipments, or 18.1 percent.

Four other companies filled out the top seven slots. Olympus Corp. held onto fourth place, shipping 480,000 cameras, but its market share fell to 10.9 percent from 12.7 percent a year ago. Next were Palo Alto, Calif.-based Hewlett-Packard Co. with 7.5 percent, Fuji Photo Film Co. with 6.8 percent, and Nikon Corp. with 5.7 percent.

In the annual digital-camera derby, Kodak chalked up its first win on home soil in 2004. It shipped 4.88 million digital cameras to domestic retailers, swelling its market share from 17.9 percent to 21.9 percent, IDC said. Sony was next with 4.33 million shipments, its slice of the U.S. market falling to 19.4 percent from 21.7 percent in 2003.

Digital cameras, a novelty item in the late 1990s, began outselling film cameras in the United States in 2003. They were the most popular U.S. electronics gift in 2004, the Consumer Electronics Association said.

More than 22.3 million digital cameras were shipped nationwide in 2004, up from 16.4 million in 2003, IDC analyst Christopher Chute said. In 2005, an estimated 27.3 million cameras will be shipped to U.S. retailers, he said."

Källa http://www.photomarketing.com/dailynews/nl_main.asp

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Thunderbird skrev:

/ E
Suck....om det bara vore så enkelt. Jaa. jo, det kanske det är men inte har det hjälpt mig. Utan att gå närmare in på fabrikat kan jag i största förtroende meddela att jag testat såväl svart/krom som helsvart variant av kameran men icke f-n ha' hä vurti nå' annorledes...
I mina mörkaste stunder har jag grubblat i besynneriga banor som t.ex. "K a n det i någon mån bero på mig vilka bilder det blir???" och även ibland grunnat över om det verkligen ligger någon sanning i uttrycket:"Den här kameran tar jättebra bilder!!"
Men så kan det väl inte vara??!
Us

Sonnaren skrev:

I mina mörkaste stunder har jag grubblat i besynneriga banor som t.ex. "K a n det i någon mån bero på mig vilka bilder det blir???" och även ibland grunnat över om det verkligen ligger någon sanning i uttrycket:"Den här kameran tar jättebra bilder!!"
Men så kan det väl inte vara??!
Us

Nej, nej, nej, så är det inte. Det har jag fått bekräftat i verkliga livet. Jag har tre Piezography utskrifter av mina bilder uppsatta på jobbet. Samtliga av mina arbetskamrater som har blivit imponerade av bilderna har sagt att "du måste ha en bra kamera.." Och det stämmer. Det var en SVART Mamiya 6..

F

Fredrikpersson skrev:
Nej, nej, nej, så är det inte. Det har jag fått bekräftat i verkliga livet. Jag har tre Piezography utskrifter av mina bilder uppsatta på jobbet. Samtliga av mina arbetskamrater som har blivit imponerade av bilderna har sagt att "du måste ha en bra kamera.." Och det stämmer. Det var en SVART Mamiya 6..

F
Skönt att höra....
Få se ...på dagens inköpslita står nu:
............
...........
2 lit. mjölk
Havregryn
Äpplen (ej Golden D.)
Purjolök ca 1 kg
Mamiya 6 (OBS! Svart)
Pålägg
Borde hinnas med på hemvägen......?
Us

Fredrikpersson skrev:
Ser ut som en ordinär, normal veckoinköpslista , men ETT KILO purjolök. Är inte det väldigt mycket? Och dessutom off topic :-D

/F
Tjaaa....en del går ju bort vid ansningen.
Vaddå vaddå off topic, jag skall ju fotografera dem sedan...?
Us

Sonnaren skrev:
Tjaaa....en del går ju bort vid ansningen.
Vaddå vaddå off topic, jag skall ju fotografera dem sedan...?
Us

Trodde att du skulle använda dem till att göra fixvätska av. Man kan ju ha kaffe till framkallare och jag är helt säker på att det går att använda purjolök till fix. Kan ju komma väl till pass eftersom Mamiyan på din lista har sensor av kemisk one-shot typ.

För att nu inte bara göra det här till Uffes och Freddes tråd tänkte jag bli seriös och vädra en liten affärsrelaterad fråga.

Om nu digitalkameratillverkarna vill ta marknadsandelar för att kunna äga DSLR-marknaden i framtiden, varför använder man då inte samma metod som mobilteletillverkarna. Alltså att i princip ge bort mobiltelefoner för att få folk att köpa just deras märke.

Ta Minolta tex. De kämpar för att slå sig in i samma segment som Canon och Nikon. De är i underläge eftersom få har deras gluggar och de har ett namn som inte klingar riktigt lika fint som Canon och Nikon. Istället för att prissätta sin 7D och ett bra kitobjektiv riktigt bra - kankse tom med förlust för dem själva - lägger de sig ÖVER en Canon D20.

Någon som kan ekonomisk teori bra som kan förklara?

/F

Lite sur att efter 3000 bilder slutar D100:an att fokusera.
Fokuserar bara där objektiven har egen motor.
Och de som känner mig säger:
-Att den pallat ett år med dig är rena stålkameran.
-Alltid ute. Ett par hundra mil på en skakig skoter.
-Om inte i kyla och skak så i regn ömsom sol.
-En D70 eller billig Canon hade aldrig hållit för dig.
Min kortlivade kamera har hör och häpna gjort att flera jag känner köpt en Nikon.
Även D70.
Nu finns inte varken jag eller någon av mina vänner med i statistiken över de som äger en Nikon på FS.
Kanske är det så att de som äger en Nikon inte känner något behov av att skylta.
Har man det bästa så känns det överflödigt att alls tala om saken.
Kan sägas också att mina analoga Nikon, Canon och Pentax:ar funkar än efter många många år.
Mvh/-Anders (som även gillar och fotar med digital Canon, ibland när den funkar)

Fredrikpersson skrev:
Trodde att du skulle använda dem till att göra fixvätska av. Man kan ju ha kaffe till framkallare och jag är helt säker på att det går att använda purjolök till fix. Kan ju komma väl till pass eftersom Mamiyan på din lista har sensor av kemisk one-shot typ.

För att nu inte bara göra det här till Uffes och Freddes tråd tänkte jag bli seriös och vädra en liten affärsrelaterad fråga.

Om nu digitalkameratillverkarna vill ta marknadsandelar för att kunna äga DSLR-marknaden i framtiden, varför använder man då inte samma metod som mobilteletillverkarna. Alltså att i princip ge bort mobiltelefoner för att få folk att köpa just deras märke.

Ta Minolta tex. De kämpar för att slå sig in i samma segment som Canon och Nikon. De är i underläge eftersom få har deras gluggar och de har ett namn som inte klingar riktigt lika fint som Canon och Nikon. Istället för att prissätta sin 7D och ett bra kitobjektiv riktigt bra - kankse tom med förlust för dem själva - lägger de sig ÖVER en Canon D20.

/F

"Det är dyrt, alltså måste det vara bra!"

Allvarligt talat, det är nog en uttänkt strategi för att INTE ens varumärke ska bli klassat som ett "lågprismärke"

Vill man slå sig in på marknaden med imagen "seriös och högkvalitativ" så prissätter man högt.

Man prissätter som Nikon för att anspegla att man har samma kvalitét.

Fredrikpersson skrev:
...............................Om nu digitalkameratillverkarna vill ta marknadsandelar för att kunna äga DSLR-marknaden i framtiden, varför använder man då inte samma metod som mobilteletillverkarna. Alltså att i princip ge bort mobiltelefoner för att få folk att köpa just deras märke.

/F
Problemet bottnar väl i att har du väl lagt vantarna på kameran så kan du be tillverkaren ryka och ränna sedan....
Mobiltelefonerna är det lite annorlunda med.
Nokia, Ericsson, Motorola o.s.v. skänker inte bort mobiltelefoner, det gör Tele2, Telia Voodaphone o.s.v. Om du tecknar ett abonnemang!
Det hade nog gått med kamerorna också om det hade varit omöjligt att plocka fram bilderna själv i dator, på skrivare etc.
Så dyker det upp ett minneskort som är oläsbart för alla utom t.ex Fujifilm så skall du få se på gratiskameror......
Kort sagt (hahaha), e f t e r m a r k n a d e n måste vara ett oligopol eller kanske ett monopol. Sedan blir kameran gratis. Och ingen vill ha den.....
Us

Kameror skänks ju faktiskt bort av Kodak och Fuji, om du bara tecknar avtal att ta fram pappersbilder genom dem.

Samma som med mobiler.

Du får dock nöja dig med digitala kompakter

Grabbnabb......

Mycket nöje att läsa denna tråd.

Nån som tänkt på att det inte är en enda tjej som skrivit här!

I Ett land där Volvo till ett hutlöst överpris är storsäljare kan man ju faktiskt inte stoltsera med att man är bäst bara för att man säljer mest.........!

Har hört många såna här diskussioner förut om både mobiltelefoner(Ericsson/Nokia) och bilar (Volvo/BMW/Mercedes) och det är alltid bara grabbar som deltar i diskussionerna.... Har vi inget bättre för oss?

Det där med att en svart kamera skulle göra en till en bättre fotograf gillar jag, exakt samma sak sägs inom dykningen och hur idiotiskt är inte det? Man leker ju inte direkt kurra gömma där nere...

Det där med märkestrogna kunder vet jag inte om det stämer för har man en gång börjat köpt på sig saker av ett visst märke fortsätter man med det och skulle det då dröja ett år extra innan det märket får ut den kamera man vill ha väntar man för det finns inte i min kassa medel att byta ut blixtar, gluggar och annan kringutrustning för tiotusentals kronor.

Sen håller jag med om att det är bra att det ena märket är bättre än det andra just nu för det gagnar mig på sikt, just nu har det ju bevisligen gagnat er Nikon människor och det unnar jag er och hoppas att ni kan unna mig det motsatta men ändå detsamma sen nåt år.

SÅ!!!!

Slutsatsen är ju den!!

Vi kämpar alla här mot samma mål, den ultimata bilden som ska skänka oss rikedomar och erkännande så låt oss lägga vår(läs er) märkesfejd åt sidan och enas som FOTOGRAFER.....

Och...

Grattis Nikon till lyckad försäljning av flera säkert jättefina modeller och hoppas att ni Nikon faans blir nöjda med dem men framförallt de bilder ni genererar med dem.

Nu ska jag vänta in min 20D och hoppas att den kommer att skänka mig mycket glädje.

Re: Grabbnabb......

The Mike skrev:
SÅ!!!!

Slutsatsen är ju den!!

Vi kämpar alla här mot samma mål, den ultimata bilden som ska skänka oss rikedomar och erkännande så låt oss lägga vår(läs er) märkesfejd åt sidan och enas som FOTOGRAFER.....

NEEEEEEEEEEEJ!!! FÖRRÄDARE!!! STENA! STENA! STENA! STENA!

Sådär ja, man måste ju hålla lågorna vid liv... ;-)

Senast ändrad:
ANNONS