Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon back in business

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
enl artikel i SVD så har Nikon återtagit förstaplatesen på marknaden för systemkameror.

D70 o D2x är tydligen anledningen och Nikon kan nu stoltsera med sammanlagt 54% av försäljningsvärdet och 49% avseende kvantitet.

allt enligt marknadsundersöknings institutet GFK
http://www.gfksverige.se/ samt artikel i SVD.

Intressant är att ökningen på ett år är från 15 % av marknaden till dagens 50 %.

Kanske för att det fanns ett uppdämnt behov hos typ ALLA yrkesfotografer med Nikon-hus..

Då får jag väl gå ut en sväng med Nikonutrustningen i kväll och testa. Konstigt nog så k ä n n e r jag inte att jag blivit en bättre fotograf av att Nikon tydligen säljer mera. Men det måste jag ju ha blivit....annars skulle ju märkesdiskussionerna vara helt meningslösa....
Us

Ulf:

Vad hade det att göra med att bli en bättre eller sämre fotograf?

Det är väl kul för dem av oss som använder Nikon att företaget fått lite bättre fart på försäljningssiffrorna.

Rimligen blir det också lite mera utrymme för produktutveckling och det gagnar väl alla?

Givetvis har det - som du redan insett - ingen som helst betydelse. Och visst är det roligt om det går bra för Nikon. Eller för samtliga kvarvarande kameratillverkare egentligen.
Jag fick bara en flashback från alla myriader trådar ( mest Canonister i ärlighetens namn) som har något slags underligt budskap som ibland kan tydas: Jag är en bättre fotograf för det företag som bygger min kamera är störst/framgångsrikast/säljer mest till yrkesfolk/tillverkar längsta telegluggen/kraftigaste blixten etc.
Detta har alltid gjort mig storögt förvånad. Jag som haft/har så mycket kameror men bara kan skilja mina bilder med hjälp av negativformatet... Alltså, är det ett 6x9 negativ jag scannar in eller förstorar kan jag gå ed på att det inte är taget med Nikon. Eller Canon. men är det 135-film och jag inte minns fototillfället speciellt vete fåglarna vilken kamera jag använt.....
Us

Här är artikeln i SVD

Jag tycker det är jätteroligt att det går bra för Nikon. Inte för att jag har aktier eller för att jag bryr mig om vilken kameratillverkare som är störst, utan för att jag vill känna mig trygg i att "min" tillverkare kan stödja och supporta mig med nya produkter och tjänster även i framtiden.

edit:

Charlott var snabbare ;)

Sonnaren skrev:
...Jag fick bara en flashback från alla myriader trådar ( mest Canonister i ärlighetens namn) som har något slags underligt budskap som ibland kan tydas: Jag är en bättre fotograf för det företag som bygger min kamera är störst/framgångsrikast/säljer mest till yrkesfolk/tillverkar längsta telegluggen/kraftigaste blixten etc.
Detta har alltid gjort mig storögt förvånad.

Och detta lite lustiga men i längden ganska tråkiga fenomen tror jag vi lättast hittar olika intrapsykiska förklaringsmodeller för. =)

Sonnaren skrev:
Jag som haft/har så mycket kameror men bara kan skilja mina bilder med hjälp av negativformatet/.../men är det 135-film och jag inte minns fototillfället speciellt vete fåglarna vilken kamera jag använt.....

Och detta måste jag säga att jag betecknar som en ganska sund inställning där bilden istället för utrustningen och mediat är det viktiga.

Jättekul! Det är också intressant att konsumenterna är smartare än jag trodde. Dvs att antal pixlar inte är allt.

Trevligt för Nikon, att uppvisa ledarskap är ett väldigt kraftigt marknadsföringsmedel och kan garanterat svänga osäkra köpare. Tråkigt att de skulle nå ledarskapet samtidigt som de gör fel mot konsumenten med sina krypterade format.

Bra att marknaden visar lite dynamik, som canonist tror jag det är bra för mig då det tvingar fram fortsatt utveckling och prispress mellan Canon och Nikon. Även mellan andra, men jag ser dessa som de två främsta. Personligen tror jag att D 70 har haft störst påverkan. D2X är nog för ny även om den givetvis påverkar.
Nu gäller ju visserligen undersökningen bara den svenska marknaden, men lite borde det ju gagna mig ändå (ego). Någon som vet hur marknaden ser ut i Europa respektive världen? Kunde vara kul att veta och följa utvecklingen (dock inte i syfte att byta märke efter trender... ;))

Senast ändrad:
objernulf skrev:
Jättekul! Det är också intressant att konsumenterna är smartare än jag trodde. Dvs att antal pixlar inte är allt.

Skulle vara intressant om du, Olle, ville utveckla på vilka grunder du menar att konsumenterna är smartare än du trodde.

YLVERT skrev:
det finns 1228 registrerade D70 ägare på fs det är mer än canons 300D fanklubb

Andreas, jag har ibland försökt göra denna typen av sökning. Var hittar jag den funktionen? Måste ju gå att få olika skärningar.

Recensionsbanken. Vid varje kamera (eller annan pryl) står det hur många som har lagt den i sin "kameraväska" här på Fotosidan.

Sluta bråka! Nikon hade en lyckträff/bra timing med D70:n, den släpptes just som det var många Nikonister som stod i tankar på att bli digitala.

Nästa gång är det Canons tur att släppa nåt som alla vill ha, 350D kanske till och med är denna "lilla söta pryl".

Nu får nog Nikon haka på i Pixelracet... Jag väntar i alla fall tålmodigt på efterföljaren till D70s, som jag hoppas kan komplettera min F80.

Andreas

Ok, Erik. Tack för hjälpen.

Jag trodde att det fanns en "sökfunktion" någonstans där man kunde leta fram den statistik man ville ha.

ANNONS