Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon analoga systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Jag är lite ny på detta forumet.
Kan någon tala om för mig i vilket forum Nikons analoga systemkameror avhandlas.

Calle

Fråga på du bara. Vi är väl några stycken som fortfarande kör "riktiga" kameror eller kommer ihåg hur det var.

Calle Camp skrev:
Är det någon som har en ide om när digital bildkvalite blir lika bra som analog.
Fast den frågan avhandlas inte här utan i vs.

(och när ett sånt där inlägg kommer brukar tråden så småningom hamna i vs...)

Calle Camp skrev:
Hej

Är det någon som har en ide om när digital bildkvalite blir lika bra som analog.

Calle

Beror lite på vad du menar. Bättre att jämföra sensor och film. När det gäller färg har fullformatssensorerna passerat dagens färgfilmer. Vad gäller sv/v är jag mer tveksam, tycker inte att de digitala bilderna riktigt motsvara en anaolg kopia när det gäller tonomfång tex. Sen blir det ganska ofta analog vs digital diskussioner när det man faktiskt jämnför som sagt är olika sensorer mot olika filmer. Vanligtvis används Fujicrome Velvia som refferens vg film.

Tittade lite i din kameraväska :) och såg att du har en riktig fin godis.
Jag är ju också en sån gammaldagsmänniska och kör fortfarande analog och med Nikon F2. Jag ahde min första F2 nu på uppmätning vad gäller slutarens och exponeringsmätningens noggrannhet.
Kameran hade jag köpt 82, begagnat av en pressfotograf, årsmodell är 75 och kameran har nu gått mellan 150000 och 200000 exponeringar. Den har aldrig sett nån service och enda reparationen som var nödvändig efter att jag har slängt kameran på marken från 2 m höjd (på betong) gjorde jag själv efter Nikon har skickst reservdelar med monteringsanvisning till mig (helt gratis).
Resultatet av mätningar....kamerateknikern sa att den här kameran var bland dom mest noggranna han någonsin har kollat upp. Jag lägger upp det här som egen tråd :)

Hej Volker

Tack för svaret ang. batterier.

Kul att du gillar F2, har haft min sen 80 tror jag, och det är den kameran jag gillar mest.
Lämnade in den första gången för genomgång i slutet på 90 talet, och det fanns inte ett fel på kameran, helt fantastiskt.
Samlar också på kamror men bara äldre.
Numera är det inte så mycket foto, men rätt som det är får jag ett litet ryck.

Calle

Vore det inte på sin plats med en analog hörna på fotosidan? Jag är hjärtligt trött på att diskutionerna om vad som är bäst. T ex analogt -eller digitalt.

Bilderna är ju det intressantaste, sedan kommer utrustningen, som vi väl alla vill utnyttja på bästa sätt.

Det jag gillar med Nikon är helheten. Det är pålitliga kameror, de är robusta, har bra optik, osv.
Många av mina gamla tyska kameror har mera charm än Nikon-kamerorna, men mina gamlingar inte så praktiska att använda. (Dessa gamlingar saknar i regel pålitliga, inbyggda ljusmätare.)

En analog Nikon kamera, med metallkåpor tillhör det bästa man kan köpa begagnat. Man får mycket för pengarna!

Det undrar jag också, varför finns det ingen analog hörna? Visst jag har en DSLR, men det svartvita är fortfarande roligare, och digitalforumen är inte så vidare givande när det kommer till bilddiskussion.

Hej allihopa

Trådstarten var en ren provokation från min sida.

Som ny här tycker jag att det är väldigt konstigt att mer än hälften av inläggen behandlar digitalt, när det enbart ska gälla analogt.
Någon moderator bör rimligtvis flytta alla dessa trådar till sin rätta plats, mao soptunnan. :).

Det bästa är kanskr det enklaste, ändra rubriken från Nikon till Nikon Analogt eller ännu bättre till Nikon Classic.

Bara min enkla åsikt.

Ja, jag har digitalkamra också.

Calle

9

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar