Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S DX VR 18-200=macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Selaya

Aktiv medlem
Med tanke på närgränsen på detta objektiv, 50cm, så borde den väl i det närmaste ge 1:1 på 200mm?!

Internfokusering förkortar brännvidden rejält när man fokuserar nära. Så sannolikt är objektivet rätt långt från 200 mm vid närgränsen.

Det kommer säkert att ge en hyfsad avbildningsskala, men jag skulle inte räkna med 1:1.

Ok, jag kan ta ett exempel istället. Sigma 28-200 har en närgräns på 48 cm över hela registret men ändå bara 1:3,8 i maximal avbildningsskala.

Poängen är att moderna objektiv oftast bara har sin angivna brännvidd när de är fokuserade på oändligt. Fokusering sker genom att brännvidden förkortas.

Japp, i de flesta fall, om det är moderna konstruktioner. Äldre objektiv fokuserar oftare genom utdrag. På dem är det enklare att räkna.

Strålande, då förstår jag nästan också. Fast bara nästan...

...för, för att fokusera måste man väl ändra brännvidden, även vid utdrag? Ligger man ur fokus så innebär väl det att ljuset (från motivet) inte sammanstrålar i sensorplanet? Eller definieras detta på något annat sätt?

Hmm, jag får nog plocka fram optikboken och fräscha upp kunskaperna snart (jag läste en kurs i optisk konstruktion på högskolan. Roligaste kursen jag har läst!)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto