Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon AF-S DX VR 18-200=macro?
- Trådstartare Selaya
- Start datum
Ok, jag kan ta ett exempel istället. Sigma 28-200 har en närgräns på 48 cm över hela registret men ändå bara 1:3,8 i maximal avbildningsskala.
Poängen är att moderna objektiv oftast bara har sin angivna brännvidd när de är fokuserade på oändligt. Fokusering sker genom att brännvidden förkortas.
Poängen är att moderna objektiv oftast bara har sin angivna brännvidd när de är fokuserade på oändligt. Fokusering sker genom att brännvidden förkortas.
schang
Aktiv medlem
Strålande, då förstår jag nästan också. Fast bara nästan...
...för, för att fokusera måste man väl ändra brännvidden, även vid utdrag? Ligger man ur fokus så innebär väl det att ljuset (från motivet) inte sammanstrålar i sensorplanet? Eller definieras detta på något annat sätt?
Hmm, jag får nog plocka fram optikboken och fräscha upp kunskaperna snart (jag läste en kurs i optisk konstruktion på högskolan. Roligaste kursen jag har läst!)
...för, för att fokusera måste man väl ändra brännvidden, även vid utdrag? Ligger man ur fokus så innebär väl det att ljuset (från motivet) inte sammanstrålar i sensorplanet? Eller definieras detta på något annat sätt?
Hmm, jag får nog plocka fram optikboken och fräscha upp kunskaperna snart (jag läste en kurs i optisk konstruktion på högskolan. Roligaste kursen jag har läst!)