Skarp eller ej har inget med din D40 att göra. Frågan är hur kort slutartid du kan uppnå för att minimera _skakningsoskärpa_. Jag brukar gå efter tumregeln att slutartiden skall vara ca 20-25% snabbar än aktuell brännvidd x cropfaktor (i detta fall 1,5).
Exempel:
Om du zoomar in till 100mm på objektivet så översätter vi det till 150mm och lägg sedan på ca 25%. Då får vi 187,5 och det är en slutartid som inte finns i din kamera. Väl en som ligger nära (180/s har jag för mig finns). Jag kan dom inte i huvudet och har ingen kamera där jag sitter.
Om vi tar samma exempel fast med 200mm så ser det ut såhär:
200x1,5= 300x1,25=375
I detta läge bör du alltså lägga dig runt 400/s för att få hygglig skärpa i bilderna.
Som du ser är det alltså nästan en fördubbling av slutartiden. Så om du i samma ljussituation vill fota med 200mm (på objektivet) så måste du dubbla ISO (ungefär). Det beror också lite på vilken bländare man satt.
För att kunna fota i 200mm med f5.6 / 1/400s så måste man ha _mycket_ ljus. Om du tittar på pixel-peeper.com (
http://www.pixel-peeper.com/adv/?le..._max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=6&p=1) så kan du se bilder tagna med 55-200 (dock med VR) och få en uppfattning om hur mycket ljus som behövs för att nå 1/400s vid bländare f5.6.
Jag skulle absolut köpt ett med VR. Bättre att spara lite till än att köpa utan.
Hoppas detta hjälper dig lite på traven i ditt beslut.
/Fredrik