Annons

Nikon AF-S 300/4D IF ED

Produkter
(logga in för att koppla)

padraget

Aktiv medlem
Hej!
Jag har skaffat mig ett Nikon AF-S 300/4D IF ED och nu skall jag köpa en teleconverter och jag undrar om det är någon som kan säga om det blir sämre bildkvalitet mellan Nikon TC-14E II AF o Nikon TC-17E II AF använder Nikon D7100
 
Hej!
Jag har skaffat mig ett Nikon AF-S 300/4D IF ED och nu skall jag köpa en teleconverter och jag undrar om det är någon som kan säga om det blir sämre bildkvalitet mellan Nikon TC-14E II AF o Nikon TC-17E II AF använder Nikon D7100

TC 14E II är troligen synbart bättre och bibehåller lite bättre af-egenskaper.
 
Han jag köpte objektivet av sa att han märkte ingen skillnad mellan 1,4 o 1,7 mer än bländar steget 2,0 då börja den tappa
 
Skärpemässigt funkar objektivet mycket bra med Nikons alla tre konvertrar, även 2,0 III men med tvåan behövs det en del ljus för att AF skall funka bra. Jag har fotat sälar och fåglar med 300+2,0 från guppande bår och det har funkat fint. / Frode
 
Teleconverter till 300/4,0

Hej!
Jag har skaffat mig ett Nikon AF-S 300/4D IF ED och nu skall jag köpa en teleconverter och jag undrar om det är någon som kan säga om det blir sämre bildkvalitet mellan Nikon TC-14E II AF o Nikon TC-17E II AF använder Nikon D7100

Hej
Du behöver kolla vad autofocusen på D7100 klarar i bländarväg. Min D800 klarar bländare 8,0 alltså 300 ran med telekonverter 2,0. Jag har en 1.7 ggr converter som alltså oxå funkar bra.
Men föraiktighet tillråds min förra kamera D700 var klart sämre på att klara 300/4.0 och 1,7kombinationen.
 
Har provat båda mina hus D300 och D700 med mitt Nikon 300 / F4 + Nikon converter 2.0 version 3 = 600 mm / F8.

Autofokusen fungerade perfekt på båda husen med både Enkel AF-punkt samt Dynamisk AF-område med 51 -punkter.


Jag startade en tråd om detta för en tid sedan efter att ha uppdaterat mina hus med senaste mjukvaran. Trodde att jag fick ovan som en förbättring som bonus.

Fick detta svar av nedan.....

Anders F Eriksson
afe
Forumvärd

Nikon har som sagt ingen fast gräns för när AF slutar fungera på samma sätt som Canon har. Däremot fungerar AF allt sämre desto ljussvagare objektiven är. Canon har kommit med FW-uppdateringar som ändrar gränsen från f/5,6 till f/8 på vissa modeller, vilket gör att kameran åtminstone försöker ställa in skärpan med ljussvaga objektiv (på samma sätt som Nikon) - om den lyckas ställa skärpan beror dock försts på hur ljust det är och om den hittar något att ställa in den på :
 
En liten brasklapp bara - jag vet inte om det gäller alla Nikonmodeller, eller bara de som proffsklassats av Nikon ...
 
Helt rätt jag mena 2,0 teleconverter

Jag har en Nikon D800E , som har samma autofokussystem som D7100.

Just detta autofokussystem gör att den klarar autofokus upp till bländare 8 , vilket innebär att om du sätter din AF -S300/4 med en 2 x konverter så funkar det alldeles utmärkt. Din största bländare blir då 8 , och det är inga problem alls. Speciellt som du har en upplösning på D7100 om 24 Mp !

Jag har t.o.m en gammal konverter TC- 20E , alltså den första versionen och den funkar klockrent ! Kolla gärna bland mina bilder så kan du själv avgöra !

Go for it !

Hls // Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.