Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF och IR-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry Friberg

Aktiv medlem
Hej
Jag behöver hjälp och råd av FS medlemmar
för massor av år sedan fotade jag massor av IR,och nu kom ideen upp att jag skulle återuppta detta lite försiktigt
Men hur gör man med Nikon AF och IR?
på manuella optiker fanns ju ett ir "avståndsmärke".

koppla ur af,n och sedan hur att fokusera,
Har googlat runt lite men google är inter min starka sida

Jo första rullen laddade jag i dagsljus,det var första felet

Det är väl bara att blända ned lite och vrida fokusen en liten bit?

Vad har du för kamerahus? Nyare hus drar fram filmen med en ir-sensor som slöjar filmen...

Lycka till.

Mvh

Tjena, jag har ingen aning om vad ir-foto innebär så jag undrar lite vad själva meningen med det är. Vad blir skillnaden jämfört med vanlig film? Och vad menar du med att nyare kameror "slöjar" filmen? Är det Ir-ljus inne i kamerahuset som förstör filmen? Dessa frågor kanske borde ha varit i en helt ny diskussion istället? Jaja, lite får ni stå ut med när det gäller oss nybörjare!

Framförallt är det Canon-hus som slöjar IR-film eftersom de använder en liten lysdiod för att mäta filmframmatningen. Nikon har ett kugghjul som drivs av filmens perforering. Jag vet inte hur det är på nyare, enklare hus typ F80 och nedåt men på F90X och uppåt är det kugghjul. Själv har jag två gamla rullar liggande i frysen som jag skall ta nån gång i sommar eller så...

Harry: Leta upp en bild på nån gammal glugg med rätt brännvidd och se ungefär hur mycket du skall vrida? Det brukar vara några millimeter på avståndsskalan, "närmare" har jag för mig. Hur mycket man skall ändra beror på brännvidden också, en vidvinkel är inte lika kinkig som ett tele (som vanligt...)

Mattias: Sök i forumet, där finns en hel del trådar om IR-foto. Kort sagt går det ut på att använda specialfilm med ett större känslighetsspektrum, dvs man kan fånga våglängder upp mot 800nm. En solig dag blir gräs och löv vita och himlen svart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar