Annons

Nikon AF 24-85/2,8 D IF

Produkter
(logga in för att koppla)

ZandraBuud

Medlem
En fråga
Jag funderar på ett nytt objektiv och har idag en DX men drömmer om att byta upp mig till FX jag har kollat på objektiv på internet och undrar om ni kan hjälpa mig

Det finns två som intresserar mig dels ett som det står Nikon AF 24-85/2,8-4D IF och Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR. Jag tycker ljusstyrkan i det första känns lockande men vad står D:et och IF:et för? Jag tror VR står för att det är vibrations reducering, men aldrig hört talas om IF?

Har ni några erfarenheter av dessa två objektiv?
 
IF betyder internfokusering, vilket innebär att frontlinsen inte rör sig när man fokuserar.

D betyder avståndskodning, dvs objektivet talar om för kameran vilket avstånd det är fokuserat på.

Den största skillnaden är att det äldre objektivet har mekanisk autofokus (dvs kräver att kameran har inbyggd fokusmotor för att autofokus ska fungera) och att det saknar bildstabilisering.
 
IF betyder internfokusering, vilket innebär att frontlinsen inte rör sig när man fokuserar.

D betyder avståndskodning, dvs objektivet talar om för kameran vilket avstånd det är fokuserat på.

Den största skillnaden är att det äldre objektivet har mekanisk autofokus (dvs kräver att kameran har inbyggd fokusmotor för att autofokus ska fungera) och att det saknar bildstabilisering.

Tack för svar! Måste kolla om min D5000 har inbyggd fokusmotor, har inte helt koll på detta, använder autofokus ofta. Av den anledningen kanske det nyare men inte lika ljusstarka objektivet är bättre.
 
För autofokus skall du ha objektiv som har AF-S i beteckningen eftersom din kamera inte har inbyggd AF-motor. AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR är tydligen riktigt bra för sitt pris, köper du nytt är det inget problem men kollar du begagnat skall du se till så att det verkligen är VR-modellen och inte en äldre utan VR som inte alls är lika bra.

/Frode
 
För autofokus skall du ha objektiv som har AF-S i beteckningen eftersom din kamera inte har inbyggd AF-motor. AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR är tydligen riktigt bra för sitt pris, köper du nytt är det inget problem men kollar du begagnat skall du se till så att det verkligen är VR-modellen och inte en äldre utan VR som inte alls är lika bra.

/Frode

Tack, för svar, jag kollde in olika objektiv på scandinavian photo och det står AF-S i objektiv namnet tänkte inte på de bokstäverna först. Det är ju väldigt mycket att ha koll på. Jag lutar åt AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR, låter bra att ni skriver att det är bra för sitt pris.
 
En fråga
Jag funderar på ett nytt objektiv och har idag en DX men drömmer om att byta upp mig till FX jag har kollat på objektiv på internet och undrar om ni kan hjälpa mig

Det kan vara värt att nämna att alla Nikons FX-kameror har fokusmotor, så de kommer att kunna köra båda objektiven om du uppgraderar kamerakroppen samtidigt.
 
tack för era svar, då känns det som att jag väljer det ljusstarkare objektivet om jag samtidigt väljer att uppdatera kameran (vilket jag vill, måste räkna pengarna också) eller det inte fullt lika ljusstarka om jag inte uppdaterar kamerahuset.

Era erfarenheter har hjälpt mig, tack
 
Kikade just på photozone.de där båda objektiven är testade. Det ljusstarkare får ganska dåliga skärpevärden på 2,8 och inte så bra över huvud taget. Det ljussvagare ser bättre ut och då är ju frågan om du vill använda största bländaren över huvud taget.
http://www.photozone.de/nikon_ff

/Frode
 
Tack, för svar, jag kollde in olika objektiv på scandinavian photo och det står AF-S i objektiv namnet tänkte inte på de bokstäverna först. Det är ju väldigt mycket att ha koll på. Jag lutar åt AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR, låter bra att ni skriver att det är bra för sitt pris.

AF-S 24-85/3,5-4,5G ED, utan VR är också jämbördigt bra med VR versionen om du har trångt om ekonomin.
AF-S 24-85/3,5-4,5D version är dock inte i klass.

AF-S 24-85/3,5-4,5G ED (utan VR) har klassats i flera tester att vara jämbördig med 24-70, 2.8 versionerna i skärpa och kontrast.
 
Tack för tips och råd, det blev Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR nu väntar jag på leverans från Scandinavian Photo.
/Zandra
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.