Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 18-200 VR, leveransproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoran_GBG

Medlem
Jag beställde detta objektiv tidigt i maj, men det har inte blivit levererat. Butiken kan ej få leveransbesked från Nikon. Efter kontakt med Nikon, meddelade de att de hoppas kunna leverera objektivet i innan årsskiftet !!!!!!! Men att de inte kan garantera detta.

Det börjar kännas löjligt med leveranstider över åtta månader, kanske upp emot 12 månader.

Jag tycker inte detta är godtagbart.
Brukar Nikon ha så dåliga leveranstider?
Är detta genomngående i fotobranchen?
Men vad kan man göra åt det hela.......
SKÄRPNING NIKON

Någon som har kunskap/erfarenhet om detta?

Det var samma sak med D200. Det verkar heller inte vara lätt att få tag på 108/2.8 micro VR.

Ska bli spånnande att se om D80 och det nya 70-300VR objektivet också bara är papperlanseringar.

Antingen har Nikon stora logistiska problem, eller också är det så bråttom av konkurrensskäl att de presenterar modeller som inte finns.

Vad gäller 18-200VR så kan man misstänka att de vill ändra konstruktionen efter de kvalitetsproblem de haft. Och därför inte kan leverera det objektivet. Men det är bara spekulering från mig.

Min kompis fick sitt idag ifrån Fotokungen (tror jag det var). Han beställde tidigt i våras så rätt snabbt ändå för att vara Nikon.

M.vh Göran

Asson skrev:
Det var samma sak med D200. Det verkar heller inte vara lätt att få tag på 108/2.8 micro VR.

Ska bli spånnande att se om D80 och det nya 70-300VR objektivet också bara är papperlanseringar.

På pressvisningen där D80 presenterades (tillsammans med de två nya objektiven) påstod Nikon att de skulle vara bättre förberedda nu än när D200 och 18-200 släpptes. Vi tror det när vi ser det :)

Antingen har Nikon stora logistiska problem, eller också är det så bråttom av konkurrensskäl att de presenterar modeller som inte finns.

Mycket handlar helt enkelt om att digitala systemkameror under de senaste tre åren sålt mycket, mycket mer än vad vare sig Nikon eller Canon vågat tro. Betänk att det aldrig förr sålts så mycket systemkameror som det gör nu och att det fortfarande ökar. Objektivtillverkningen har inte hunnit med.

Vad gäller 18-200VR så kan man misstänka att de vill ändra konstruktionen efter de kvalitetsproblem de haft. Och därför inte kan leverera det objektivet. Men det är bara spekulering från mig.

Vilka kvalitetsproblem? Jag har hört en del om självzoomning, men vilka mer finns det?

Det finns mycket som tyder på att 18-200 sålt mångdubelt mer än vad Nikon trott. Det var nog många i branschen som missbedömde vilket jättesug det skulle bli efter ett såpass dyrt konsumentobjektiv. Jag talade i våras med en fotohandlare som berättade att när han hörde om 18-200 och priset tänkte "tja, det blir väl några stycken" men en månad senare hade han en beställningslista på 55 gluggar ...

Hi folks

Det har varit massor av trådar i ämnet om hur Nikon klarar sina leveranser eller inte. Om ni söker så lär ni hitta orsaken. En kort summering kan väl ändå vara på sin plats.

Nikons försäljning av både hus och objektiv har fullkommligt exploderat i antal under de senaste två åren. Ingen och jag menar absolut ingen kan hantera en stor försäljningsökning rent produktionsmässigt om den inte har varit planerad sedan många år. Det tar helt enkelt tid att bygga upp fabriker och produktionslinor. Tänk dig själv om Volvos försäljning skulle öka till detr dubbla på ett och ett halvt år som är den volym som DSLR har ökat med, eller nästan tredubblas för objektiven. Visst om du var medveten om det och kunde planera vore det svårt men fortfarande möjligt men jag tror att ingen, inte ens Canon kunnat förutspå denna explosion.

Jag gjorde en mycket simpel, eller oseriös om du vill, undersökning av Scandinavian Photos lagersaldo för Nikon och Canons objektiv. Använde helt enkelt deras webshop och kom fram till att dom har fler objektiv restnoterade från Canon än vad som är fallet med Nikon.

Mankan

Asson skrev:

105 2,8 micro vr fanns på Swefo innan sommaren. De hade två ex och jag köpte det ena. Den gluggen fanns dock i några ex vid tiden för releasen men gick nog åt ganska så fort. Jag råder dig dock att kolla de mindre detaljisterna, de kan mycket väl ha en på hyllan. Vad gäller 18-200 så håller jag med om att det börjar bli löjligt. jag förstår inte hur Nikon kan gå ut med ett leveransdatum för att sen låta kunderna köa i flera månader.

Även om försäljningen har "exploderat" tycker jag man från Nikons sida borde kunna ge kunderna information om orsaker, en bedömning om när de kan leverera, etc.
Jag tycker nog att det är det minsta man kan förvänta sig av en leverantör.

Total tystnad är inget bra försäljningsargument.

Nej, min uppmaning till Nikon är, bli mer kundorienterade, annars kommer ni i förlängningen att tappa kunder.

P.S. Även om jag förstår att försäljninen har ökat enormt, så tycker jag nog att 6-12 månaders leveranstid (Om man har tur) är helt kass!! Jag kan som kund förstå att varor kan vara restnoterade, men då förväntar jag mig att de kan ge mig en preliminär leveranstid. Det borde vilket logistiksystem som helst kunna klara av.

Zoran_GBG skrev:
Även om försäljningen har "exploderat" tycker jag man från Nikons sida borde kunna ge kunderna information om orsaker, en bedömning om när de kan leverera, etc.
Jag tycker nog att det är det minsta man kan förvänta sig av en leverantör.

Total tystnad är inget bra försäljningsargument.

Nej, min uppmaning till Nikon är, bli mer kundorienterade, annars kommer ni i förlängningen att tappa kunder.

Där håller jag helt och hållet med dig ... Nikons "om vi bara tiger kanske problemet försvinner av sig själv"-attityd har nog kostat dem många kunder. Som jag förstått är huvudskillnaden i det avseendet mellan Canon och Nikon att Canon i alla fall ger någon form av svävande besked. De försöker svara.

P.S. Även om jag förstår att försäljninen har ökat enormt, så tycker jag nog att 6-12 månaders leveranstid (Om man har tur) är helt kass!! Jag kan som kund förstå att varor kan vara restnoterade, men då förväntar jag mig att de kan ge mig en preliminär leveranstid. Det borde vilket logistiksystem som helst kunna klara av.

Jepp, rätt igen.

Det var visning av nya produkter hos Canon idag, där berättade de att de som mest sålt 35 000 filmbaserade systemkameror per år i Sverige. I år räknar de med att sälja 60 000 digitala systemkameror, nästan år 75 000. Det säger en del om hur mycket marknaden för systemkameror har växt. Objektivtillverkning (och andra tillbehör ej att förglömma) har oerhört svårt att hänga med.

Men, hur svårt det än är borde de ju kunna svara just det. "Vi är just nu dränkta i order, du kommer tyvärr att få vänta länge" är ett bättre svar än tystnad.

Hi folks

Jag håller helt med er om att det är helt förkastligt att behandla sina kunder på detta sätt. Jag glömde visst att tillägga det. Det som jag försökte belysa utöver Nikons uppenbara problem är att det inte är specifikt för Nikon. Canon har bekymmer likväl, inte minst på service sidan där rapporterna om långa väntetider för icke proffss har duggat tätt här på Fotosidan.

Om jag skulle ha behövt vänta 4-8 veckor på en reparation av mina Nikon kameror som några av medlemmarna här har fått vänta på sina Canons så skulle jag byta märke, å andra sidan får man ju vänta på Nikon oxå fast vid leverans istället. Jag har haft min D2 inne på reparation 4 gånger och aldrig fått vänta längre än 2 dagar, Oftast har dom lagat kameran medan jag väntat. Fantastiks service men urusla leveranser av nya produkter.

Jag fick min 18-200 i maj efter att ha lagt ordern redan den 3/11-2005. Motljusskyddet gick sönder tämligen direkt och jag beställde ett nytt i juni. Tror ni att jag har fått det? Ännu värre är det väl för de stackare som har köpt en D2Xs och inte kan öppna raw filerna eftersom provversionsn av Capture NX gick ut efter 30 dagar och Nikon kan fortfarande inte leverera den skarpa versionen. Min prvversion gick ut för 2 veckor sedan men tack och lov har jag den "gamla" D2X så Capture 4,4 funkar.......

Mankan

Nu har fått mitt 18-200'a! Det ska bli grymt kul att testa VR funktionen.

Vet knappt om jag vågar säga det, men jag beställde mitt objektiv för bara 2 veckor sedan....

Jag har också äntligen fått mitt nu. Beställde väl någon gång i februari/mars. Kommer knappt ihåg. Första intrycket är gott och fokusen är ju väldigt tyst och fin.

Inte bara Nikon...

har leveransproblem. Sigma och Tamron med fler har haft problem när deras produkter blivit populära.

Har själv väntat på ett Tamron 28-75mm F/2.8 XR i snart två månader. Verkar som om leveranser till mindre åtrförsäljare inte prioriteras.
Och jag vet att jag kan hitta ett Tamron på flera ställen, men nu har jag en bra leverantör som är trevlig att göra med och då jag inte har bråttom som väntar jag tålmodigt...

Sedan kan man ju tycka att Nikons fall; att langa ut ett tiotal kameror och sedan inga fler på månader kanske känns lite som en "papperslansering".

Själv tycker jag det är kul att det går bra för mitt favorit märke, men det är jäv***t dåligt att de inte fixar problemet. Det är tredje lanseringen som inte funkar...

Jaha nu har det börjat dyka upp folk som säljer 18-200 för dubbla priset, och i NL höjer de priset från nikon (fast det verkar vara bara det landet som har haft för låga priser?). Tycker det är skamligt, och även på denna sajt. (Hoppas inte jag gjort detsamma).

Egentligen tycker jag att Nikon borde kompensera kunderna som väntar för länge på en produkt, säg över tre månader.

Detta är kutym bland seriösa företag som värnar om bra kundrelationer. Jag beställde tex för ett tag sedan en ny bil som blev en månad försenad, och då skickade de med en uppsättning vinterdäck som kompensation.

Men när Nikon inte ens går ut och informerar om orsaken till jätteförseningarna eller inte ens ger en preliminär leveransdatum, ja då tycker man det minsta är att de i alla fall kompenserar kunderna på något sätt. Ett förslag är tex att skicka med en Capture NX eller liknande. Det borde inte kosta Nikon många kronor.

Jag har alltid varit förtjust i Nikon och deras produkter. Har använt Nikon utrustning sedan 26 år tillbaka, men nu har jag blivit mycket MISSNÖJD med deras behandling av kunden. Jag tycker Nikon tar det alltför givet att kunderna accepterar allt, och det tror jag kan straffa sig ordentligt. Idag är kunderna betydligt mer lättrörliga och kundnöjdhet betyder väldigt mycket för alla seriösa marknadaktörer. Och det är lätt att tappa kundnöjdhet, men mycket svårt att bygga upp ny kundnöjdhet och lojalitet.

Hi folks

Det finns en viss skillnad. När du köper en bil så får du ett specifierat leveransdatum och skriver ett avtal med en massa villkor för leverantören och dig som kund.

Nikon har, gissar jag, aldrig lovat en enskild slutkund ett givet leveransdatum. Nu köper du dessutom gluggen av en återförsäljare och inte av Nikon så rent juridiskt så är det återförsäljaren du ska klämma på pengar. Sen är det upp till återförsäljaren och leverantören att komma överens om ersättningen mellan dom.

När jag beställde min 18-200 den 3/11-2005 så betalade jag inget heller. Betalningen gjordes i samband med leverans. Nu är jag ingen jurist men även om jag gjorde ett avtal med leverantören så har vi inte specifierat någon leveranstid. Avtalet var inte heller bindande från min sida.

Som kuriosa kan jag meddela att gluggen kom i juni 2006 och jag tycker att Nikons behandling av kunderna luktar skit. Det jag saknar mest är relevant information. Jag har förståelse att saker och ting har förändrats våldsamt för leverantörerna inom foto under senare år men fortfarande tycker jag som kund att det är oförlåtligt att behandla mig så här. Tyvärr är det inte specifikt för Nikon. Såg att Scandinavian Photo har fler gluggar restade hos Canon än hos Nikon. Rapporterna har även duggat tätt om problem med tillgången hos Tamron, Sigma mfl

Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar