Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 8800 eller Minoltas A2

Produkter
(logga in för att koppla)
Back to Topic

Nu när för och nackdelar med D-SLR har diskuterats kanske vi kan återgå till huvudämment.
Jo den frågan som inte kom förbi inlägg ETT.
Är en Nikon 8800 värd sina 1500kr mer än en Minolta A2?
Jag är själv lite sugen på någon liknande kamera då dagens D-SLR helt enkelt kostar för mycket.

Re: Back to Topic

Nome Nescio skrev:
Nu när för och nackdelar med D-SLR har diskuterats
Diskuterats var väl att ta i.

Nej. Även för mig som gillar Nikon och är skeptisk mot Konica Minolta så framstår A2/A200 som klart bättre kameror än 8800. Större ISO-omfång, bättre vidvinkel, klart trevligare optik (ett "riktigt" objektiv med manuell zoom och fokus, filtergängor etc), snabbare continous, snabbare uppstart och recycle etc etc.

Jag skulle åxå rösta på A2. Coolpix 8800 verkar förvisso vara en bra kamera, men jag vet inte om jag tycker att den är värf 1500kr mer.
A2:an är snabbare, har bättre möjligheter till sekvenstagning. Man slipper adapter för att montera filter och, som redan nämnts, den har manuell zoom och bättre vidvinkel.
Man kan ju åxå vinkla upp EVF:en.

Jag hade valt A2! Manuell zoom och manuell fokus bl.a. Var dock medveten om att den kan hamna i prisklass "billiga DSLR" om man behöver köpa minneskort och ett extra batteri.

(P.g.a detta så köpte jag den mkt lilla DSLR'en Pentax *ist DS. Jag var först inne på just A2, men då jag inte hade något CF-kort, utan 3x256 SD så skulle det vara dumt att köpa CF-kamera...)

/Karin

Helgesson skrev:
Nu frågade jag vilka SVAGHETER en systemkamera har jämfört men en prosumer...

En engångskamera har i så fall också fördelar...
Kan fortfarande inte komma på några...idiotiskt att jämföra hur som helst...

Tja i mitt fall var det vikten, priset, avsaknaden av film-möjligheter och mängden utrustning i form av åtminstone två objektiv som jag ansåg som NACKDELAR för en dSLR och som fick mig att till slut välja en kompaktkamera. Man kanske inte kan se det som en direkt svaghet men benämningen är rätt oväsentlig. Därmed inte sagt att jag inte kommer att gå över till en dSLR så småningom eftersom jag är medveten om att mitt behov kanske medför att jag behöver kunna gå upp i iso-tal och då har dSLR en klar fördel i form av mindre mängd brus.

Helgesson skrev:
Antingen är ni rätt korkade eller så har jag uttryckt mig oklart....

En systemkamera har för f_n större möjligheter än en prosumer..eller? En prosumer är självklart lättare och mindre....billigare....inbyggd zoom i bästa fall osv. Men den har inte en janne i jämförelse mot en systemkamera! Det borde väl vilken idiot som helst fatta.

Du som nu har startat fotobutik eller vad det nu va...du borde väl fatta vad jag snackar om...eller?

Svagheter....var det inte det vi pratade om?
Svagheter hos en systemkamera...att en systemkamera är dyrare än en prosumer...är det en svaghet???

Att en systemkamera har kortare skärpedjup än en prosumer...?? Det beror väl på optiken...om nu inte jag är helt felunderrättad.

Herrejävlar vad korkat---

Om det är något som är korkat så är det din totala brist på att sätta dig i andras behov och synpunkter. Man köper väl kamera utifrån sitt behov och anser man att det uppfylls av en prosumer-modell (finns det inget svenskt ord...) så finns det ingen anledning att köpa en dSLR.

Och nej en dSLR är inte överlägsen i allt. Om man söker en liten lätt kamera är en prosumer överlägsen oavsett vad du än vill försöka påskina. Alltså är en dSLR sämre än en prosumer.

Hur f*n kan man vara så dum att man lägger ut en massa pengar på en dSLR och släpar runt på skrotet.

snysop skrev:
Jag hade valt A2! Manuell zoom och manuell fokus bl.a. Var dock medveten om att den kan hamna i prisklass "billiga DSLR" om man behöver köpa minneskort och ett extra batteri.

Fast minne och eventuellt extra batteri tillkommer ju till en DLSR åxå. Sen måste man ju, som redan påpekats, ha objektiv till sin DSLR som svarar upp åxå. Då blir det genast mycket dyrare om man ska ha 28-200mm med ljusstyrka f/2.8-3.5. Ska man sen även ha tillgång till bildstabilisering så blir det än dyrare. Så, som helhetslösning blir en DLSR en rätt hygglig slant dyrare. Sen har den ju andra fördelar, såklart.

Nåväl. Det kan ju vara värt att poängtera att den manuella fokusen kanske inte alltid är så användbar i praktiken på kompaktkamerorna. Även om det under vissa omständigheter är användbart skulle jag inte väga det argumentet så jättetungt.

Re: Back to Topic

Nome Nescio skrev:
Nu när för och nackdelar med D-SLR har diskuterats kanske vi kan återgå till huvudämment.
Jo den frågan som inte kom förbi inlägg ETT.
Jag är själv lite sugen på någon liknande kamera då dagens D-SLR helt enkelt kostar för mycket.

Minoltan såklart och argumentet är att jag själv beställt en dylik i helgen *L*. Tycker inte att det finns något som direkt motiverar prisskillnaden. Och även om priset hade varit samma hade jag valt Minoltan eftersom den känns mer rätt för mina behov.

dumbo skrev:
Fast minne och eventuellt extra batteri tillkommer ju till en DLSR åxå. Sen måste man ju, som redan påpekats, ha objektiv till sin DSLR som svarar upp åxå. Då blir det genast mycket dyrare om man ska ha 28-200mm med ljusstyrka f/2.8-3.5. Ska man sen även ha tillgång till bildstabilisering så blir det än dyrare. Så, som helhetslösning blir en DLSR en rätt hygglig slant dyrare. Sen har den ju andra fördelar, såklart.

Nåväl. Det kan ju vara värt att poängtera att den manuella fokusen kanske inte alltid är så användbar i praktiken på kompaktkamerorna. Även om det under vissa omständigheter är användbart skulle jag inte väga det argumentet så jättetungt.

Inte om man redan har SD-kort samt återuppladdningsbara AA som Pentaxen vill ha. Startkostnaden för mig och min Pentax var ungefär den samma som för A2 med nya CF-kort och "specialbatterier". För mig var valet lätt - Pentaxen har större utbyggnadsmöjligheter. Man kan ju få tag i Pentaxobjektiv som fungerar kanon för under 500:-. Jag bara berättade hur det var för mig och hur det kan komma sig att jag gick från A2 till DSLR.

Är det inte bättre att ha manuell fokus än inte? Sen om det är tungt eller inte får väl var och en bestämma själv. För mig var det en viktig sak iaf.

Men struntsamma, jag tycker att ni ska lämna diskussionen för eller mot DSLR, trådstartaren frågade faktiskt inte om detta.

snysop skrev:
Inte om man redan har SD-kort samt återuppladdningsbara AA som Pentaxen vill ha. Startkostnaden för mig och min Pentax var ungefär den samma som för A2 med nya CF-kort och "specialbatterier". För mig var valet lätt - Pentaxen har större utbyggnadsmöjligheter. Man kan ju få tag i Pentaxobjektiv som fungerar kanon för under 500:-. Jag bara berättade hur det var för mig och hur det kan komma sig att jag gick från A2 till DSLR.

Är det inte bättre att ha manuell fokus än inte? Sen om det är tungt eller inte får väl var och en bestämma själv. För mig var det en viktig sak iaf.

Men struntsamma, jag tycker att ni ska lämna diskussionen för eller mot DSLR, trådstartaren frågade faktiskt inte om detta.

Skall lämna strax lämna diskussionen prosumer-dSLR men inte riktigt ännu.

Om man har SD-kort kan man köpa en adapter så att man kan använda dem till en kamera som vill ha compactflash-kort. Har själv gjort på det sättet.

Batterierna är självklart ett aber när specialbatterierna kostar skjortan och där är det naturlgtvis bättre med standardformat men hur många dSLR förutom Pentax har den möjligheten?

Har en analog SLR-kamera som jag köpte för ungefär 15-16 år sedan och jag kan inte påminna mig att jag använt manuell fokus en enda gång under den tiden. Därmed inte sagt att man inte har behov av det men skoj att höra på ett eller två år hur många gånger du har använt dig av den möjligheten *L*. Man kan ju autofokusera mot en punkt och sedan låsa fokuseringen om man inte vill ha den där kameran mäter om man som i mitt fall har en kamera som vill autofokusera mitt i bilden och det inte går att ändra.

Zebulah skrev:
Batterierna är självklart ett aber när specialbatterierna kostar skjortan och där är det naturlgtvis bättre med standardformat men hur många dSLR förutom Pentax har den möjligheten?.
För de flesta kamerabatterier finns det "pirater" som inte kostar mer än vad 4 uppladdningsbara AA kostar (runt 200:) och batteriladdare medföljer ju kameran :D

Så det behöver inte medföra någon merkostnad att använda sig av specialbatterier.

sagan skrev:
För de flesta kamerabatterier finns det "pirater" som inte kostar mer än vad 4 uppladdningsbara AA kostar (runt 200:) och batteriladdare medföljer ju kameran :D

Så det behöver inte medföra någon merkostnad att använda sig av specialbatterier.

Nej men det som kan vara en fördel med standardbatterier är att om man någon gång blir utan batterier kan man springa in på macken och köpa. Förutsätter dock att man inte springer i fjällen som jag gör med kameran ibland. Dock är det så att min GPS går på AA-batterier och skulle kameran också gå på den dieten vore en del vunnit för då kunde jag i alla fall tjyvlåna dem ifall jag är i stor fotokris.

Glömde nämna det, förutsättningen är att man köper batterigreppet till 20D för att kunna använda AA-batterierna.

Zebulah skrev:

Batterierna är självklart ett aber när specialbatterierna kostar skjortan och där är det naturlgtvis bättre med standardformat men hur många dSLR förutom Pentax har den möjligheten?

Jag ville bara upplysa trådstartaren om att när man börjar utan _någonting_ så är inte t.ex A2 så billig längre. Det var ett av argumenten som fick mig att ta steget till DSLR (just för bildkval, utbyggnadsmöjligheter), sen att det fanns ett märke som råkade ha en liten DSLR som var "billig" och passade mina behov var ju bra.

snysop skrev:
Jag ville bara upplysa trådstartaren om att när man börjar utan _någonting_ så är inte t.ex A2 så billig längre. Det var ett av argumenten som fick mig att ta steget till DSLR (just för bildkval, utbyggnadsmöjligheter), sen att det fanns ett märke som råkade ha en liten DSLR som var "billig" och passade mina behov var ju bra.

Nja om man börjar utan någonting så får man (ungefär) samma påslag för minneskort på alla kameror oavsett märke och "typ" och ett batteri ingår väl i alla kameror när man köper dem.

Det är väl om man börjar MED någonting det kan ha betydelse vad man har sedan tidigare *L*.

Zebulah skrev:
Nja om man börjar utan någonting så får man (ungefär) samma påslag för minneskort på alla kameror oavsett märke och "typ" och ett batteri ingår väl i alla kameror när man köper dem.

Det är väl om man börjar MED någonting det kan ha betydelse vad man har sedan tidigare *L*.

Jaja givetvis, missade att skriva det IGEN.... ;)

Zebulah skrev:
Om det är något som är korkat så är det din totala brist på att sätta dig i andras behov och synpunkter. Man köper väl kamera utifrån sitt behov och anser man att det uppfylls av en prosumer-modell (finns det inget svenskt ord...) så finns det ingen anledning att köpa en dSLR.

Och nej en dSLR är inte överlägsen i allt. Om man söker en liten lätt kamera är en prosumer överlägsen oavsett vad du än vill försöka påskina. Alltså är en dSLR sämre än en prosumer.

Hur f*n kan man vara så dum att man lägger ut en massa pengar på en dSLR och släpar runt på skrotet.

Då har vi missuppfattat varandra...vi pratar nog inte om samma sak. Jag undrar vad en Dslr har för svagheter, och får till svar att en "prosumer" är mindre, billigare och lättare.
Vad jag syftade på var svagheter i kvalitet bla.

Men ...nu e de bra. No hard feelings..?
Nu vet jag bättre! Skall genast sälja..eller kasta bort min DSLR och skaffa en riktigt BRA kamera...en prosumer...:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar