ANNONS
Annons

Nikon 80-400VR vs Sigma 80-400OS

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Är det någon som sett någon test mellan dessa två gluggar? Av de inlägg jag läst på diverse forum verkar det vara lite fördel Sigma vad gäller pris, skärpa och konstruktion, medan Nikon vinner vad gäller VR och färgåtergivning.

Det vore kul att se bildtester tagna på samma motiv med båda dessa linser vid olika brännvidder. Någon länk till detta?

Hej! Hade samma dilemma som dig med att välja mellan dessa gluggar. I tidningen Foto från -2004 finns en test mellan dessa två.Sigmat vann. Själv föll jag för Sigmat, eftersom det var mera skarptecknande än Nikons, och dessutom kostade 7000:- mindre, således ett lätt val. kolla min recention på FS. Vad gäller färgåtergivningen är jag helnöjd. Till Sigmats nackdel hör att det är stort och klumpigt,objektivlocket är dåligt.(så jag köpte ett 77 mm Nikonlock) och väger 500g mer än Nikons, men jag här inte ångrat mig än! Kolla in min bild pilfink så ser du skärpan. Handhållet på 15 meters håll, 1/360s, delbeskuret. Inte så illa vad?

Verkligen en bra bild. Vilken brännvidd är det taget med, 400mm? Vore spännande att se en 100% crop av bilden.

Är det någon som har tillgång till testen från tidningen FOTO? Vore intressant att läsa den artikeln.

Bilden är tagen med fullt utdrag, dvs 400 mm (640 mm på D70), och delförstorad.

Tyvärr minns jag inte exakt nr på Foto, men det var ett nummer från början av sommaren 2004. Man hade också gjort bildtester i artikeln.
Men som sagt, objektivet är tungt, inget man stoppar i fickan precis. 3,5 kg runt halsen får du räkna med. Men skarpt blir det! :))

Ja, vikten är lite av ett bekymmer för mig. Vandrar en del i fjällen sommartid och vill då gärna ha ett riktigt teleobjektiv för naturfoto. Står valet mellan vikt och skärpa känns det som ett lätt val, är Sigman ett halvt kilo tyngre så avstår jag ett halvkilo mat i packningen och tar med lite lina, krok och mask :)

Gick runt i skärgården idag med kameran runt halsen i fyra timmar utan bekymmer.Helt underbart! Det finns ju fördelar med högre vikt, alla skakrörelser blir mjukare.

Använder du ett monopod tillsammans med objektivet? Vad ger det i så fall för resultat på slutartider?

Ja använder monopod väldigt sällan, köpte iof sig ett när jag köpte objektivet, men tar (allt för?) sällan med mig det eftersom det blir ännu en grej att släpa på. För att få hyfsat kontrollerade tider ställer jag D70:n på ISO-auto och använder en fix slutare på runt 160 - 500/s beroende på ljus och det funkar oftast utan allt för mycket brus. Pilfinken ovan är tagen med ISO 400.

Däremot använder jag ofta Nikons vinkelsökare DR-6 som gör att jag kan hålla kameran i knät och på köpet får jag två ggr förstoring i sökaren. Vinkelsökaren är en liten fantastisk grej som gör att man kommer nära marken vid makrofoto och man får helt nya perspektiv så där från marken utan att behöva ligga ner på den blöta marken, se bilden!

Bilagor

• sippor.jpg
    sippor.jpg
    30.9 KB · Visningar: 279
Så var då Sigmas 80-400 OS APO beställd, blir spännande att få testa vad objektivet går för.

Ja det är bara att gratulera då! du kommer inte att bli besviken, utom möjligen över att det är tungt och stort. Viss paparattzivarnig ingår.

Igår fick jag mitt Sigma 80-400 OS objektiv. Verkligen en gedigen konstruktion.

En fundering, autofokuseringen ger ifrån sig ett ganska gällt, lite ilande ljud, påminner lite som en gaffel mot en tallrik, men väldigt svagt. Är detta ett normalt ljud från dessa objektiv? Det verkar inte vara några som helst problem med fokusering eller stabilisering, men just fokuseringsljudet var lite knepigt.

Förhoppningsvis tar jag mig ut ikväll och testar vad objektiver går för.

Grattis! Ja, jag hör också ett litet surrande ljud dels från autofocusen och dels från bildstabiliseringen, så det är helt normalt. Visst är det en rejäl historia! Men det blir kanonbilder, tänk t dig 600mm, frihand och 1/25 dels sekund och ända skarpt om du håller det stilla.

Misstänkte att det nog skall vara så eftersom jag inte upplever några problem med fokuseringen.

De småtester jag gjorde igår visade ett verkligt imponerande resultat med bildstabiliseringen, så det skall bli spännande att se vad det går för i hlegen när det bär iväg till de jämtländska fjällen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar