Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon 80-200....modeller?
- Trådstartare Johanpa
- Start datum
Fredsson
Aktiv medlem
På den har länken kan du hitta en hel del info om de olika modeller som finns. (Zoomar längst ner på sidan)
http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/misc/lensspec.html
De nyare versionerna har 2-rings zoom och stativfattning. Åtminstone det senare är nog bra på ett så pass stort och tungt objektiv. Optiskt är de nog ganska lika.
Thomas
http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/misc/lensspec.html
De nyare versionerna har 2-rings zoom och stativfattning. Åtminstone det senare är nog bra på ett så pass stort och tungt objektiv. Optiskt är de nog ganska lika.
Thomas
Fredsson
Aktiv medlem
Jag var själv i samma sits och jämförde modeller och letade begagnat för en tid sedan. Efter mycket funderande valde jag dock att köpa ett Sigma EX 70-200/2,8 HSM. Cyberphoto säljer det nu för 9.875 kr ser jag men det var faktiskt ännu billigare när jag köpte det. Det har ju en inbyggd fokusmotor och kan alltså jämföras med Nikons AF-S för över 20.000 kr.
Förhoppningsvis är väl Nikons objektiv något bättre men frågan är om skillnaden är värd 11.000 kr??
Beträffande detaljer om Nikons olika 80-200 hoppas jag någon annan kan svara.
Thomas
Förhoppningsvis är väl Nikons objektiv något bättre men frågan är om skillnaden är värd 11.000 kr??
Beträffande detaljer om Nikons olika 80-200 hoppas jag någon annan kan svara.
Thomas
Johan Okker
Aktiv medlem
De äldre är engreppsskjutzoomar. De saknar stativfäste. Det finns dock fästen att köpa till.
Optiskt är de lika bra som de nyare, men det kan vara lite synd om en svagare kamera att sätta ett så tungt objektiv på den om du ska sätta den på stativ.
De har roterande främre linselement vilket gör det lite krångligare att använda t ex ett polfilter
De nyare är möjligen aningen lättare men istället för skjutzoom har du två separata rattar att vrida på. En för zoom och en för fokus.
Jag vet inte om någon av dem är "inner focus" dvs att du slipper det roterande främre linselementet.
Skillnaden är nog priset begagnat. De äldre hittar du i bra skick för 4-5000 och de nyare för kring 7-8000.
Optiskt är de lika bra som de nyare, men det kan vara lite synd om en svagare kamera att sätta ett så tungt objektiv på den om du ska sätta den på stativ.
De har roterande främre linselement vilket gör det lite krångligare att använda t ex ett polfilter
De nyare är möjligen aningen lättare men istället för skjutzoom har du två separata rattar att vrida på. En för zoom och en för fokus.
Jag vet inte om någon av dem är "inner focus" dvs att du slipper det roterande främre linselementet.
Skillnaden är nog priset begagnat. De äldre hittar du i bra skick för 4-5000 och de nyare för kring 7-8000.
igsell
Aktiv medlem
här finns serienummer/tillverkningsår och bilder på dom olika varianterna.
http://home.aut.ac.nz/staff/rvink/nikon3.html
http://home.aut.ac.nz/staff/rvink/nikon3.html
skronman
Medlem
Är också på gång att köpa ett 80-200/2,8
Roterar främre linselement på Nikon AF 80-200/2.8 D ED el. Sigma EX 70-200/2,8 HSM ?
Nikon AF-S 80-200/2.8 D IF-ED är ju ca 650 € dyrare än Nikon AF 80-200/2.8 D
Och vad är det för skillnad på AF-S och AF (AF står ju för autofocus) men S:et.
Sören
Roterar främre linselement på Nikon AF 80-200/2.8 D ED el. Sigma EX 70-200/2,8 HSM ?
Nikon AF-S 80-200/2.8 D IF-ED är ju ca 650 € dyrare än Nikon AF 80-200/2.8 D
Och vad är det för skillnad på AF-S och AF (AF står ju för autofocus) men S:et.
Sören
Johanpa
Aktiv medlem
Ja, vad jag fått för mig är följande.
Nikon AF 80-200/2,8 har roterande frontlins, samt skjutzoom på äldre modeller.
Nikon AF-S 80-200/2,8 har ej roterande frontlins, S står för silent, dvs tyst autofokus, tror att jag läst att detta objektiv har en snabbare autofokus också.
Sigma EX 70-200/2,8 har likson Nikon AF-S ej roterande frontlins. Det har även tyst autofokus.
Rätta mig om jag har fel
mvh
JP
Nikon AF-S 80-200/2,8 har ej roterande frontlins, S står för silent, dvs tyst autofokus, tror att jag läst att detta objektiv har en snabbare autofokus också.
Sigma EX 70-200/2,8 har likson Nikon AF-S ej roterande frontlins. Det har även tyst autofokus.
Rätta mig om jag har fel
mvh
JP
julgus
Aktiv medlem
Johanpa skrev:
Hej
fel.. intern fokusering.. dvs ej roterande frontlins... fö utmärkta optiska egenskaper...
mvh Johan
Fredsson
Aktiv medlem
AF-S betyder att objektivet har en inbyggd sk SWM (Silet Wave Motor) motor. Alltså sker fokuseringen snabbare med hjälp av motorn i objektivet. AF objektivet använder i stället motorn i kamerahuset för fokusering. Detta är något långsammare och med lite högre ljud.
Jag har för mig att de älder modellarna med skjutzoom har roterande frontlinser men att de modeller som är med separat ring för zoom resp fokusering använder internfokusering och alltså inte roterar frontlinsen.
Helt riktigt att Sigma objektivet inte roterar linsen. Sigmaobjektivet har dessutom inbyggd motor för fokusering (på Sigma heter det HSM, betyder visst Hyper Sonic Motor).
Thomas
Jag har för mig att de älder modellarna med skjutzoom har roterande frontlinser men att de modeller som är med separat ring för zoom resp fokusering använder internfokusering och alltså inte roterar frontlinsen.
Helt riktigt att Sigma objektivet inte roterar linsen. Sigmaobjektivet har dessutom inbyggd motor för fokusering (på Sigma heter det HSM, betyder visst Hyper Sonic Motor).
Thomas