Annons

Nikon 70-200/2,8, glapp i stativfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

57anper

Aktiv medlem
Hej på er. jag tycker att mitt 70-200/2,8 är glapp i stativfästet och när jag tittar i kameran efter att jag tagit en bild så rör sej optiken. jag tycker att en sån optik borde va mer stabil och upplever att fästet är en svag punkt. Är det nån mer som har de problemet? Jag har en kraftig kulled och ett stadigt stativ. Om så är problemet finns de nya stativfäste att köpa som de finns till 300/4,5
Är trött på att inte få dom där" riktiga bilderna".
Tacksam för hjälp

MVH/Per Brunzell

Det finns ersättningsfötter från olika tillverkare till 70-200. Kika på Really Right Stuff, kirk och de andra som använder Arca-Swiss fästen eller ta kontakt med Hans Olsson på Optipod i Vintrosa, han som modifierar fötterna till 300/4 som du verkar känna till.

Men att det skulle vara glapp? Är allt riktigt åtdraget och så? Den foten sitter väl med ett par skruvar också?

När jag fick en smäll med gluggen på ett enbenstativ så var det glapp mellan foten och själva gluggen. Tar man loss foten så är det en lite plåtbit som är skruvad i gluggen, och den hade böjt sig. Jag lossade 4 st skruv och böjde rätt den och vips så var det stabil igen.

Kanon!
Den ska jag köpa....... Nikon skulle ha 600 kr för plåtbiten :)
Och denna mycket stabilare till mer än halva priset.

Hej på er. jag tycker att mitt 70-200/2,8 är glapp i stativfästet och när jag tittar i kameran efter att jag tagit en bild så rör sej optiken. jag tycker att en sån optik borde va mer stabil och upplever att fästet är en svag punkt. Är det nån mer som har de problemet? Jag har en kraftig kulled och ett stadigt stativ. Om så är problemet finns de nya stativfäste att köpa som de finns till 300/4,5
Är trött på att inte få dom där" riktiga bilderna".
Tacksam för hjälp

MVH/Per Brunzell

Jag har själv ett sånt objektiv och har inga som helst problem med stabiliteten. Kanske beror på hur man ansluter objektivets fäste och till vad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar