** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon 600 mm f4, erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte köpa Nikons 600 mm f4 imorrn, är det någon som har erfarenhet av objektivet och som kan hylla den så pass mycket att man glömmer bort prislappen? Det är väl en av Nikons främsta objektiv?

Jag har en Nikon D4, och tänker främst använda den i syfte med wild life photography.

Tänker även skaffa Nikon D850, uppföljaren till Nikon D810, som komplement till D4, när den väl kommer ut. Kombon Nikon D4 + Nikon 70-200 mm f2.8 (och ev. konverter) och Nikon D850 + Nikon 600 mm f4 nästa gång man sitter i björngömslet känns kittlande

Hej,

Tänkte köpa Nikons 600 mm f4 imorrn, är det någon som har erfarenhet av objektivet och som kan hylla den så pass mycket att man glömmer bort prislappen? Det är väl en av Nikons främsta objektiv?

Jag har en Nikon D4, och tänker främst använda den i syfte med wild life photography.

Tänker även skaffa Nikon D850, uppföljaren till Nikon D810, som komplement till D4, när den väl kommer ut. Kombon Nikon D4 + Nikon 70-200 mm f2.8 (och ev. konverter) och Nikon D850 + Nikon 600 mm f4 nästa gång man sitter i björngömslet känns kittlande

Det lär väl fungera lika bra som alla andra supertelen med motsvarande prislapp - jag har inte hört, läst eller sett något som tyder på motsatsen. Hur det fungerar på en eventuell D850 är det förstås ingen som vet, eversom någon dylik inte finns ...

Det är väl en av Nikons främsta objektiv?

Marginellt bättre än en 18-55 ... :)

Men som AFE är inne på, alla de moderna stora supertelena är fantastiskt bra. Det som är läckert med nya AF-S 600/4 jämfört med äldre versioner är dels att den är lättare, men också att den är bättre balanserad - den är överraskande ok att handhålla. Nu bör man ju minst ha enbensstativ eller ännu hellre treben med gimbal-led, men det funkar som sagt rätt bra att ta handhållna bilder också.

Hej,

Har inte sett några bilder med den nya 600:an vad jag vet, men jag skulle avråda från 70-200+TC. I vart fall till D810 och eventuella mer högupplösta efterföljare. De avslöjar oskärpan direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar