ANNONS
Annons

Nikon 50 mm D eller G?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Mitt nikon objektiv "Nikon Nikkor AF 50/1,8 D" har gått sönder så jag ska beställa ett nytt på nätet idag. Men nu när jag är inne och kollar så verkar det som att just det objektivet är på väg bort och ersättas av "Nikon Nikkor AF-S 50/1,8 G ". Vad är skillnaden på dessa två? Vad står D och G för och vilket bör jag köpa om jag sen tidigare är van vid D och mycket nöjd med det?

Skillnad D och G

Den stora skillnaden är att G har inbyggd motor i objektivet , saknar bländarring !

Det ser ut som du har en Nikon D50. Nu minns inte jag hur det är med just den modellen men har du inte haft autofokus med ditt D-objektiv får du det med G-versionen. /Frode

Det ser ut som du har en Nikon D50. Nu minns inte jag hur det är med just den modellen men har du inte haft autofokus med ditt D-objektiv får du det med G-versionen. /Frode

D50 är nog den enda digitala Nikon med en kommandoratt som har inbyggd AF-motor. Fast med tanke på modellens ålder, så kanske man snarare bör fundera på hur en eventuell ersättare kommer vara beskaffad.

Jag har jämfört dem sida vid sida och G är helt klart skarpare på full öppning.

Enda nackdelen med G är att den är något större och "klumpigare" än D

Om man tänker använda det för video kan det vara bra med en fysisk bländarring, men annars är G versionen att föredra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar