Annons

nikon 50/1,8 eller 85/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Nikon AF 50/1,8 eller 85/1,8 D?

Jag ska köpa en av dessa - kan inte bestämma mig för vilken hur mycket jag än läser om dem. Båda har toppbetyg i omdömen och tester.

Jag fotograferar djur, natur, människor, detaljer och gillar fin bakgrundsoskärpa.

Är 50:an mer användbar för olika situationer? 85:an får något vassare recensioner i objektivtester.

Hur ska jag resonera för att komma fram till vilken som passar mig bäst?

(jag har förövrigt en normalzoom och 150/2,8 macro).

:) Köp båda två i bra begagnat skick så slipper du kompromissa.

Båda två är ju otroligt användbara och bra, 85:an vassare optiskt men 50 mm är riktigt bra.

Jag älskar mitt 50:a för porträtt,inomhusbruk. Har inget 85:a just nu men det ska absolut bli ett till då jag saknar det för utomhusbruk vid porträtt eller en fotorunda i stadsmiljö.

Så om jag skulle behöva välja för att plånboken inte tillåter båda nya skulle jag absolut gå på mitt alternativ i första meningen. Dom är svåra att leva utan båda två :).

Svårt att ge ett bra svar, det beror helt enkelt på hur snäv bildvinkel just du föredrar för det du fotograferar och bildvinkeln avgörs av brännvidden i kombination med sensorstorleken.

Om din zoom innefattar någon eller båda av brännvidderna kan du använda den till att bilda dig en uppfattning av vad som passar dig bäst.

Har du pengar till en 85:a så är det ett självklart val. Du gillade fin bokeh(bakgrundsoskärpa) o då är 85:an fantastisk. Använder själv optiken främst till porträtt och de e där den framförallt kommer till sin rätt med sin grymma skärpa och bokeh. Brännvidden är väldigt passande me då du slipper stå med optiken rätt i ansiktet på den du plåtar, har erfarenheten av att modellen känner sig mer avslappnad om kameran är en bit bort. Värt att nämna är att 50mm/1.8 är rätt medioker vidöppen i mitt tycke, det är inte 85/1.8

exempel på bokeh:

Bilagor

• DSC_2677.jpg
    DSC_2677.jpg
    10.8 KB · Visningar: 176
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar