livinglegend
Medlem
Tjena. Vill byta ut kit-objektivet till min extrakamera. En Nikon D40. Funderar på en 35 1.8 eller en 50 1.8?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjena. Vill byta ut kit-objektivet till min extrakamera. En Nikon D40. Funderar på en 35 1.8 eller en 50 1.8?
Med 50/1,4G kan man däremot få autofokus med D40. Betydligt dyrare än 50/1,8 dock.Står du ut med att fokusera manuellt är rimligen också en synnerligen väsentlig fråga i sammanhanget. 35/1,8G får du AF med och med 50/1,8D får du skruva själv.
Med 50/1,4G kan man däremot få autofokus med D40. Betydligt dyrare än 50/1,8 dock.
Det är förstås en smaksak vilken brännvidd man gillar bäst, men 35/1,8 får nog anses mer allround om man ska ha det till lite allt möjligt. 50 passar bra till porträtt och detaljer (har ett själv). Som någon sa, kolla vilken brännvidd du använt mest på dina bilder.