Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 35/1,8 eller 50/1,8 till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)
Står du ut med att fokusera manuellt är rimligen också en synnerligen väsentlig fråga i sammanhanget. 35/1,8G får du AF med och med 50/1,8D får du skruva själv.
 
Jag har ett 35mm 1,8 objektiv och det gillar jag. Det sitter på hela tiden och funkar mycket bättre än kitobjektivet speciellt när det börjar bli lite mörkt inomhus såhär års. Vet ju inte riktigt hur det andra objektivet funkar men jag kan rekommendera Nikons 35mm utan att tveka.

Christoffer
 
Står du ut med att fokusera manuellt är rimligen också en synnerligen väsentlig fråga i sammanhanget. 35/1,8G får du AF med och med 50/1,8D får du skruva själv.
Med 50/1,4G kan man däremot få autofokus med D40. Betydligt dyrare än 50/1,8 dock.

Det är förstås en smaksak vilken brännvidd man gillar bäst, men 35/1,8 får nog anses mer allround om man ska ha det till lite allt möjligt. 50 passar bra till porträtt och detaljer (har ett själv). Som någon sa, kolla vilken brännvidd du använt mest på dina bilder.
 
Med 50/1,4G kan man däremot få autofokus med D40. Betydligt dyrare än 50/1,8 dock.

Det är förstås en smaksak vilken brännvidd man gillar bäst, men 35/1,8 får nog anses mer allround om man ska ha det till lite allt möjligt. 50 passar bra till porträtt och detaljer (har ett själv). Som någon sa, kolla vilken brännvidd du använt mest på dina bilder.

Har ett 35 1,8 och kan instämma i att det är ett alldeles utmärkt objektiv, Skarpt ljusstarkt och lätt ett utmärkt komplement till kittzoom.

Var ute på promenad och hade då med 35 an och 70-300 4-5,6 en lätt och smidig kombination som täcker en hel del.

Micke
 
Tjena. Vill byta ut kit-objektivet till min extrakamera. En Nikon D40. Funderar på en 35 1.8 eller en 50 1.8?

De viktigaste aspekterna (enligt mig):

Brännvidd (på DX)
35: Allround
50: Porträtt/kort tele

AF på D40
35: Ja
50: Nej

Fungerar på FX
35: Nej
50: Ja

Pris
35: 2190kr
50: 1650kr

Internfokusering
35: Ja
50: Nej

Manuell fokus utan switch
35: Ja
50: Nej

Likheter: Ljusstyrka (samma), avbildningsskala (ungefär samma), vikt/storlek (ungefär samma), filterdiameter (samma).


I mina ögon är 35an en klockren vinnare. Lycka till med köpet!
 
Väldigt mycket kloka saker sägs av alla inblandade, måste bara invända lite mot att kolla vilka brännvidder man fotar med och köpa primes efter det.

Jag har fått för mig att när ovana fotografer kör mycket 50mm på kit-zoomen behöver de ett längre tele och vid avsaknad av 20-40mm-bilder misstänker jag att man inte riktigt lärt sig komponera i kameran ännu.

Om jag fick bestämma vad du vill ha (det får jag ju inte) skulle jag liksom Stefan och Anders säga 35 1,8.

Våga gå närmare, variera med kit-zoomen vid vidvinkel, komplettera senare med det du behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.