Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon 24-70 f2,8 eller Nikon 70-200 f2.8 till D7000
- Trådstartare Andy.R
- Start datum
picturethis.se
Aktiv medlem
Jag hade använt båda.
Andy.R
Medlem
Jag hade använt båda.
Jag med fast nu handlar d om köp hehe
mombasa
Aktiv medlem
Svårt val
Svårt val, det beror väl mest på hur man plåtar. Jag skulle nog satsa på 24-70 som är ett sällsynt trevligt objektiv, mångsidigt. Sen beror det på vilket hus det sitter på, antar att du har en fullformatsensor. Mitt sitter på nästan för jämnan.
70-200:an är också mycket trevlig och skulle jag börja plåta mycket sport och evenemang skulle jag nog använda det mera.
Bröllop och dop vill du antagligen vara rätt nära motivet och då är vidvinkelegenskaperna värdefulla. Sen tänker du porträtt och då vill man kanske klättra upp mot 85-90 mm (?).
Inte lätt.
24-70 och ett fast "porträttele" för just de situationerna?
Köp bägge kan man ju säga men det blir en vacker slant och begagnatmarknaden på de här objektiven verkar inte vara så stor. Man sliter inte ut dom precis.
Låt ditt fotograferande avgöra. Motiv, situationer, bildtänkande och avsikter med ditt fotograferande. Du kanske kommer att plåta mer än just bröllop och familjehögtider.
Vad du än väljer blir du sannolikt nöjd i alla fall.
Svårt val, det beror väl mest på hur man plåtar. Jag skulle nog satsa på 24-70 som är ett sällsynt trevligt objektiv, mångsidigt. Sen beror det på vilket hus det sitter på, antar att du har en fullformatsensor. Mitt sitter på nästan för jämnan.
70-200:an är också mycket trevlig och skulle jag börja plåta mycket sport och evenemang skulle jag nog använda det mera.
Bröllop och dop vill du antagligen vara rätt nära motivet och då är vidvinkelegenskaperna värdefulla. Sen tänker du porträtt och då vill man kanske klättra upp mot 85-90 mm (?).
Inte lätt.
Köp bägge kan man ju säga men det blir en vacker slant och begagnatmarknaden på de här objektiven verkar inte vara så stor. Man sliter inte ut dom precis.
Låt ditt fotograferande avgöra. Motiv, situationer, bildtänkande och avsikter med ditt fotograferande. Du kanske kommer att plåta mer än just bröllop och familjehögtider.
Andy.R
Medlem
mombasa;2015 85 sa:Svårt val, det beror väl mest på hur man plåtar. Jag skulle nog satsa på 24-70 som är ett sällsynt trevligt objektiv, mångsidigt. Sen beror det på vilket hus det sitter på, antar att du har en fullformatsensor. Mitt sitter på nästan för jämnan.
Inte lätt.
Det ska sitta på ett D7000-hus men med tanke på att köpa ett fx-hus i framtiden.
unoengborg
Aktiv medlem
I sådana fall välj 24-70, om du ska välja mellan de två. Själv tycker jag nog att även det är lite väl lång brännvidd på DX . Ett 17-55/2.8 är nog bättre i reportageliknande situationer. Byt det sedan till 24-70/2.8 när du väl går över till FX
Magnus Möller
Aktiv medlem
Köp!
Ta ett SMS-lån. Klart du ska ha båda.
Jag med fast nu handlar d om köp hehe
Andy.R
Medlem
Nja jag vet inte riktigt hehe
Erik Schalin
Aktiv medlem
24-70
70-200 hade jag upplevt för långt.
Antingen hade jag valt ett begagnat lr ett nytt Tamron med stabilisering.
70-200 hade jag upplevt för långt.
Antingen hade jag valt ett begagnat lr ett nytt Tamron med stabilisering.