Annons

Nikon 24-70 f2,8 eller Nikon 70-200 f2.8 till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy.R

Medlem
Vilken ska jag välja när jag vill använda det till porträtt, bröllop, dop m.m

Hjääääälp?!

Svårt val

Svårt val, det beror väl mest på hur man plåtar. Jag skulle nog satsa på 24-70 som är ett sällsynt trevligt objektiv, mångsidigt. Sen beror det på vilket hus det sitter på, antar att du har en fullformatsensor. Mitt sitter på nästan för jämnan.
70-200:an är också mycket trevlig och skulle jag börja plåta mycket sport och evenemang skulle jag nog använda det mera.

Bröllop och dop vill du antagligen vara rätt nära motivet och då är vidvinkelegenskaperna värdefulla. Sen tänker du porträtt och då vill man kanske klättra upp mot 85-90 mm (?).
Inte lätt.
24-70 och ett fast "porträttele" för just de situationerna?
Köp bägge kan man ju säga men det blir en vacker slant och begagnatmarknaden på de här objektiven verkar inte vara så stor. Man sliter inte ut dom precis.

Låt ditt fotograferande avgöra. Motiv, situationer, bildtänkande och avsikter med ditt fotograferande. Du kanske kommer att plåta mer än just bröllop och familjehögtider.
Vad du än väljer blir du sannolikt nöjd i alla fall.

mombasa;2015 85 sa:
Svårt val, det beror väl mest på hur man plåtar. Jag skulle nog satsa på 24-70 som är ett sällsynt trevligt objektiv, mångsidigt. Sen beror det på vilket hus det sitter på, antar att du har en fullformatsensor. Mitt sitter på nästan för jämnan.
70-200:an är också mycket trevlig och skulle jag börja plåta mycket sport och evenemang skulle jag nog använda det mera.

Bröllop och dop vill du antagligen vara rätt nära motivet och då är vidvinkelegenskaperna värdefulla. Sen tänker du porträtt och då vill man kanske klättra upp mot 85-90 mm (?).
Inte lätt.
24-70 och ett fast "porträttele" för just de situationerna?
Köp bägge kan man ju säga men det blir en vacker slant och begagnatmarknaden på de här objektiven verkar inte vara så stor. Man sliter inte ut dom precis.

Låt ditt fotograferande avgöra. Motiv, situationer, bildtänkande och avsikter med ditt fotograferande. Du kanske kommer att plåta mer än just bröllop och familjehögtider.
Vad du än väljer blir du sannolikt nöjd i alla fall.

Det ska sitta på ett D7000-hus men med tanke på att köpa ett fx-hus i framtiden.

I sådana fall välj 24-70, om du ska välja mellan de två. Själv tycker jag nog att även det är lite väl lång brännvidd på DX . Ett 17-55/2.8 är nog bättre i reportageliknande situationer. Byt det sedan till 24-70/2.8 när du väl går över till FX

Jag har en 24-70 2,8 i toppskick som jag tyvärr knappt använder
finns intresse så hör av dig.
köpte den begagnad i höstas så jag säljer den för samma pris som jag gav då, 9500kr eller med filter 10.000kr
komplett med allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar