ztenlund
Aktiv medlem
Jag menade normalzoom med f2,8....
Fortfarande, vad är det som är så pinsamt hos just Nikon? Huvudkonkurrenten har inte heller någon sådan till FX.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det här med bildstabilisering är ju närmast en hysteri, med dagens prestanda på höga ISO har jag aldrig saknat det.
ffa. på rörliga föremål, då är det bara snabbare slutartid som hjälper och ingen bildstabilisering kan kompensera det.
det här med bildstabilisering är ju närmast en hysteri, med dagens prestanda på höga ISO har jag aldrig saknat det.
ffa. på rörliga föremål, då är det bara snabbare slutartid som hjälper och ingen bildstabilisering kan kompensera det.
Jag är visserligen ingen tekniker, men så vitt jag förstår så innebär VR ytterligare teknik som drar ström, väger, kostar och kan gå sönder. Nej, på teleobjektiv kan jag köpa det hela men knappast på normalobjektiv eller vidvinkel.
JB
Men om man vill blända ned för att få skärpedjup eller om man vill ha en viss slutartid kan man stå där vackert med sin ljusstyrka som inte hjälper det minsta medan VR hade varit till stor hjälp.
Fortfarande, vad är det som är så pinsamt hos just Nikon? Huvudkonkurrenten har inte heller någon sådan till FX.
Nä, men det är pinsamt att dom inte kan/vill stabilisera husen.
/K
Kan kan de säkert - men då får man också hantera den förtroendekris som därmed uppstår. Och det tror jag inte de vill... I synnerhet inte som de tjänar grova pengar på stabiliserade gluggar
Vaddå förtroendekris? Är det något som skapar en förtroendekris är det väl att inte använda bästa möjliga teknik?
Det låter som att det fanns en motsättning mellan stabiliserades objektiv och stabiliserad sensor. En stabiliserad sensor ger ju inte lika många stegs kompensation men det gör alla objektiv stabiliserade. För vi kan väl vara överens om att vi aldrig kommer att få se 50/1,8 VR och det verkar dröja innan 300/4 begåvas med VR.
Inte heller skulle jag påstå att 50/1,8 VR skulle behövas heller. VR är åtminstone inte i mina ögon någon holy grail. Allt det gör är att ge dig något steg extra, lär du dig andas på rätt vis (vilket leder till minskade skakningar) kan du sannolikt få det extra steget på så vis istället.
På tele däremot kan det så klart vara mer användbart.
Då tycker vi olika ;-)
Ett steg är ändå ett steg, skillnaden i ljus mellan 1/50 och 1/25 är rätt stor ändå. Det finns många tekniker för att hålla kameran stadigt, själv ligger jag oftast ett halvt steg längre än jag borde med tanke på 1/brännvidd utan stabilisering trots att jag kör med DX.
Grejen är att stabilisering inte är istället för teknik och ljusstyrka utan ett komplement!