Mikke Sandberg
Aktiv medlem
Engelen skrev:
Det e ju tips och bedömmningar från folk som har kamerorna som jag e ute efter. Tester kan jag läsa själv. Och så e jag inget pixelfreak heller..
Då kommer du att bli supernöjd! Det är jag iaf.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Engelen skrev:
Det e ju tips och bedömmningar från folk som har kamerorna som jag e ute efter. Tester kan jag läsa själv. Och så e jag inget pixelfreak heller..
idiom skrev:
Göran: Var också på väg o skaffa en 70-300 vr men när jag jämförde 200 o 300mm tyckte jag inte skillnaden var värt det. (å andra sidan när jag jämförde min 18-135 med 18-200 tyckte jag skillnaden var stor, det kanske är en subjektiv sak?) Vet inte vad jag menar med det bara.
Gillar du att byta objektiv så köp 70-300 o behåll 18-70, annars kan du ju skaffa 18-200 och sälja 18-70. Jag skulle nog köpt 70-300 i din sits. Den verkar ju vara bra.
Voxa skrev:
Saken är den att jag ska till Afrika över jul-nyår. Då vill jag 1) ha ett bekvämt reseobjektiv, 2) ganska mycket tele eftersom vi ska på safari bl.a. Man undrar ju dels om det inte är krångligt att hålla på och byta objektiv när situationer utvecklar sig, och dels hur mycket tele man behöver. Det hela är väl snarare en bekvämlighetsfråga än en kvalitetsfråga då jag inte heller är något pixelfreak. Det lutar väl åt en VR 18-200 som verkar vara en bra kompromiss i detta läge.
iSolen.se skrev:
Vadå dålig byggkvalitet???
Hur testar de "byggkvalitet"? Plockar isär dem och undersöker beståndsdelarna samt bedömer dem utfrån sin oerhörda erfarenhet av mekanisk konstruktion av objektiv?
Köper fem av varje och utför olika förstörande test?
Eller bara klämmer på dem och tycker att "den här känns bättre än den andra"?
Carlos skrev:
Jag menar att den är plastig och det ex. jag testade hade dessutom kännbart glapp mellan tuberna, visserligen litet.
Zoomcreep ÄR irriterande.
Sigma, liksom Tokina, ska ha en eloge för att deras gluggar är så välbyggda trots hyfsade prislappar.
Fast det är ju inte alla som värdesätter den egenskapen, och då spelar det ju givetvis ingen roll, så länge grejerna inte går sönder.
Jaadu, skulle tro att det räcker med att känna på dem, att de inte glappar, att zoom och fokusringarna har bra känsla, materialval etc.
iSolen.se skrev:
Fokus och zoomringar är gummi.
Johannes-S skrev:
Fokusringen på mitt 18-200 är i hårdplast. Inte för att det stör mig.
Johannes
idiom skrev:
tyvärr blir glappet sämre och numer kryper min trots att jag har på 18mm